Mundtlig prøve

Her finder du vores vejledning til den mundtlige prøve i Matematik i 9. klasse. Vi har også skrevet en vejledning til den mundtlige prøve i Matematik i 10. klasse.

Mundtlig matematik er en udtræksprøve

Den mundtlige prøve i Matematik er en udtræksprøve, dvs. at det ikke er alle, der skal til den mundtlige matematik-prøve.

Der trækkes lod mellem biologi, geografi, fysik/kemi, idræt og mundtlig matematik, dvs. at du kun skal op til én af de nævnte prøver.

Sådan foregår prøven

Den mundtlige prøve i Matematik er en gruppeprøve, dvs. at du skal op til prøven som en del af en gruppe. Du skal være i gruppe med én eller to af dine klassekammerater.

Gruppen trækker et ukendt prøveoplæg

Prøven starter med, at gruppen trækker et prøveoplæg. Hele gruppen skal arbejde med det samme oplæg.

Hvert oplæg indeholder en eller flere problemstillinger, som er dem I skal arbejde med under prøven. I har ca. 1½ time til at arbejde med problemstillingerne.

Problemstillingerne har ofte fokus på anvendelse af matematik, dvs. at problemstillingerne typisk tager udgangspunkt i en situation fra virkeligheden, som kan bearbejdes med matematik.

Du kan se et eksempel på et prøveoplæg fra undervisningsministeriet under afsnittet Forbered dig inden prøven.

Lærer og censor taler med jer flere gange i løbet af prøven

Mens I sidder og arbejder med problemstillingerne kommer lærer og censor forbi flere gange og taler med jer om jeres arbejde. Lærer og censor vil typisk tale med jer 3-4 gange i løbet af prøven.

Den første samtale vil typisk foregå sådan, at I præsenterer det oplæg, I har trukket, og hvad I vil starte med at arbejde med. Det kunne fx være "Vi har trukket oplægget Statistik og ambulancer. Der står bl.a., at vi skal undersøge, sammenligne og beskrive udviklingen i ambulancers responstider fra 2010 til 2012. Sammen med oplægget har vi fået nogle filer med ambulancers responstider fra både 2010 og 2012. Vi vil starte med at sammenligne de gennemsnitlige responstider, så vi bestemmer gennemsnittet for 2010 og for 2012. Vi tænker at bruge GeoGebra™ til at beregne gennemsnittene."

De næste gange lærer og censor kommer og snakker med jer, vil de formentlig bede jer om at fortælle, hvad I har arbejdet med, siden sidst de var forbi. Lærer og censor vil typisk også snakke med jer om

  • de faglige begreber I bruger,
  • hvordan I arbejder med problemstillingerne,
  • hvilke overvejelser I har gjort jer undervejs og
  • hvilke konklusioner I er nået frem til.

Sørg for så vidt muligt at bruge fagsprog under prøven, fx "vi vil bestemme trekantens areal" frem for "vi vil finde ud af, hvor stor trekanten er".

Ved den sidste samtale skal prøven rundes af, og her har du mulighed for at komme med nogle sidste afsluttende kommentarer.

Jeres lærer og censor kan både stille spørgsmål til gruppen generelt og til hver af jer i gruppen. Du kan altså godt opleve, at du får et spørgsmål stillet direkte til dig.

Både lærer og censor skal tage noter undervejs. Lærer og censor kan bruge noterne, når de skal beslutte sig for jeres karakterer. Det er altså ikke et dårligt tegn, at lærer og censor tager noter; de gør det for at kunne huske, hvordan I arbejdede med problemstillingerne.

Prøven varer 2 timer

Prøven varer ca. 2 timer i alt. Herunder kan du se et eksempel på en typisk tidsplan:

De første 5 - 10 minutter bruges på at hver gruppe trækker et oplæg og tager plads i lokalet.

De næste ca. 90 min (dvs. 1½ time) arbejder I med jeres prøveoplæg, mens lærer og censor ind i mellem kommer forbi og taler med jer.

De sidste 15 - 20 minutter bruger lærer og censor på at votere (dvs. vælge hvilke karakterer I skal have) og på at give jer jeres karakterer.

Tilladte hjælpemidler

Mens I arbejder med prøveoplægget må I bruge de hjælpemidler, som jeres lærer har brugt i undervisningen og vist jer, hvordan man bruger, fx lommeregner, computerprogrammer (fx Excel eller GeoGebra™), matematikbøger, kompendier og formelsamlinger. Du må også medbringe dine noter og dine gamle opgavebesvarelser.

Hvis der er nogle bestemte steder i dine noter, matematikbøger, kompendier eller formelsamling, som du ofte bruger, eller hvor der står nogle vigtige begreber eller formler, så kan du markere siderne.

Du må også bruge papir samt skrive- og tegneredskaber under prøven.

Hvis du er i tvivl, om du må bruge et bestemt hjælpemiddel, så spørg din lærer inden prøven.

Karakterer

Du får en karakter for den mundtlige prøve. Karakteren er individuel, dvs. at du ikke nødvendigvis får den samme karakter som de andre i din gruppe.

Der kan være flere grupper til prøve samtidig

Mens du er oppe til prøve kan der godt være andre grupper, der også er oppe til samme prøve. I må være op til 6 elever i lokalet på samme tid, så mens din gruppe arbejder med det prøveoplæg, I har trukket, så kan der være en eller to andre grupper, der arbejder med hver deres oplæg. De andre grupper må ikke arbejde med samme oplæg som din gruppe, så de sidder med nogle andre problemstillinger.

Forbered dig inden prøven

De prøveoplæg og problemstillinger, som I trækker til den mundtlige prøve, er ukendte, dvs. at du ikke får udleveret dem på forhånd. Du kan derfor ikke forberede dig på de specifikke problemstillinger.

Vi anbefaler, at du forbereder dig på prøven ved at læse op på de emner, som du har svært ved. Øv dig også gerne ved at løse opgaver inden for emnerne, så du får styr på begreberne og metoderne.

Da prøven er en gruppeprøve, så vil en stor del af prøven foregå ved, at I snakker om og diskuterer, hvordan I kan løse de problemstillinger, I har trukket. Vi anbefaler derfor, at du læser op sammen med andre, så du bliver vant til at bruge faglige begreber og forklare din tankegang og de metoder, du bruger.

Løs gerne nogle opgaver i fællesskab, hvor I snakker om, hvordan I løser opgaverne, og hvorfor I løser dem på den måde. I kan fx bruge eksemplet Statistik og ambulancer fra undervisningsministeriet: Statistik og ambulancer. Kig kun på side 1 og side 3 - 4 (problemstillingerne og bilag 1 + 2), når I arbejder med oplægget. Side 2 (idéer) og side 5 - 6 (lærervejledning) er lavet til lærer og censor.

Øv dig på at bruge matematiske fagord, når du forbereder dig, på samme måde som du ville øve dig på at tale et fremmedsprog inden en prøve i faget.