Uden hjælpemidler
Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 2. december 2022.
Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.
Opgave 1
1.1
Hvor meget koster en kanelsnegl og en sandwich tilsammen?
58 kr.
Læg prisen for en kanelsnegl sammen med prisen for en sandwich.
Vi beregner, hvad en kanelsnegl og en sandwich koster:
En kanelsnegl og en sandwich koster 58 kr. tilsammen.
1.2
Hvor meget mindre koster 3 kanelsnegle på tilbud end 3 kanelsnegle til normalprisen?
8 kr.
Beregn prisen for 3 kanelsnegle til normalpris. Træk derefter tilbudsprisen fra.
Vi beregner, hvad 3 kanelsnegle koster til normalpris:
Normalprisen for 3 kanelsnegle er 57 kr.
Tilbudsprisen for 3 kanelsnegle er 49 kr.
Vi beregner forskellen mellem normalprisen og tilbudsprisen:
3 kanelsnegle koster 8 kr. mindre på tilbud end til normalpris.
1.3
Cirka hvor mange procent sparer man ved at købe 2 sandwich på tilbud i forhold til 2 sandwich til normalprisen?
25%
Du kan beregne besparelsen i procent med formlen
Vi beregner prisen for 2 sandwich til normalpris:
Normalprisen for 2 sandwich er 78 kr.
Tilbudsprisen for 2 sandwich er 59 kr.
Vi beregner, hvor meget man sparer ved at købe 2 sandwich på tilbud:
Man sparer 18 kr. ved at købe 2 sandwich på tilbud.
Vi beregner, hvor mange procent man sparer:
Man sparer ca. 25%.
Opgave 2
2.1
Hvor mange deciliter sukker skal hun bruge til 3600 g bær?
18 dL
Hvor mange gange større er 3600 end 1200? Overvej evt. først, hvor mange gange 36 er større end 12.
Vi får oplyst, at Sofia bruger 1200 g bær til 6 dL sukker:
Bær | Sukker |
---|---|
1200 g | 6 dL |
2400 g | 12 dL |
3600 g | 18 dL |
Sofia skal bruge 18 dL sukker til 3600 g bær.
2.2
Hvor mange gram bær skal hun bruge til 8 dL sukker?
1600 g
Overvej først, hvor mange gram bær Sofia skal bruge til 2 dL sukker.
Vi får oplyst, at Sofia bruger 1200 g bær til 6 dL sukker:
Bær | Sukker |
---|---|
1200 g | 6 dL |
400 g | 2 dL |
800 g | 4 dL |
1600 g | 8 dL |
Sofia skal bruge 1600 g bær til 8 dL sukker.
Opgave 3
3.1
Hvor stor er Sofias gennemsnitsfart?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om gennemsnitsfart.
18 km/t
Beregn, hvor langt Sofia kan cykle på 60 minutter, hvis hun fastholder samme gennemsnitsfart.
Vi får at vide, at Sofia cykler 6 km på 20 minutter.
Hvis Sofia fortsatte med samme hastighed, så ville hun kunne cykle 18 km på 60 minutter.
Da 60 minutter er 1 time, så cykler Sofia med en hastighed på 18 km/t.
3.2
Hvor langt cykler Magnus på 40 minutter?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om gennemsnitsfart.
14 km
Overvej først, hvor langt Magnus kan cykle på 20 minutter.
Vi får at vide, at Magnus cykler med en gennemsnitsfart på 21 km/t, hvilket svarer til, at han kan cykle 21 km på 60 minutter. Vi beregner, hvor langt Magnus cykler på 40 min:
Afstand | Tid |
---|---|
21 km | 60 min |
7 km | 20 min |
14 km | 40 min |
Magnus cykler 14 km på 40 minutter.
Opgave 4
4.1
Hvor mange procent af eleverne er 17 år?
25%
Beregn først andelen af elever, der er enten 15 år eller 16 år.
Vi får oplyst, at 35% af eleverne er 15 år, og 40% af eleverne er 16 år. Vi beregner andelen af elever, der er enten 15 år eller 16 år:
35% + 40% = 75%
75% af eleverne er enten 15 år eller 16 år.
Vi får oplyst, at resten af eleverne er 17 år. Andelen af elever, der er 17 år, er derfor 25%.
4.2
Hvor mange af eleverne er 16 år?
60
Beregn først, hvad 10% af 150 er, og derefter 20% af 150.
Vi får oplyst, at der er 150 elever på Sofias efterskole, og at 40% af eleverne er 16 år. Vi beregner antallet af elever, der er 16 år, ved at beregne 40% af 150:
Andel | Antal |
---|---|
100% | 150 |
10% | 15 |
20% | 30 |
40% | 60 |
Der er 60 16-årige på Sofias efterskole.
Opgave 5
5.1
Regn 1545 + 397.
1942
5.2
Regn 1403 – 698.
705
5.3
Regn 7 · 508.
3556
5.4
Regn 4236 : 6.
706
Opgave 6
6.1
Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:
2,87 = _____ + 2,7
0,17
Overvej, hvor meget der skal lægges til 2,7 for at få 2,87.
Hvis vi lægger 0,1 til 2,7, så får vi 2,8:
2,7 + 0,1 = 2,8
Vi mangler nu kun at lægge 0,07 til for at få 2,87:
2,8 + 0,07 = 2,87
Vi skal altså lægge 0,1 og 0,07 (dvs. 0,17) til 2,7 for at få 2,87, så der skal stå 0,17 på linjen.
6.2
Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:
8 · 6 = _____ · 12
4
6 er det halve af 12.
Udtrykkene på venstre og højre side af lighedstegnet skal være lige store. På højre side ganges 6 med 8. Da 6 er det halve af 12, så skal 12 ganges med det halve af 8 for at udtrykkene er ens. Der skal derfor stå 4 på linjen.
6.3
Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:
5/8
Forlæng først brøken 1/4 med 2.
Vi forlænger brøken 1/4 med 2 ved at gange både tælleren og nævneren med 2, så vi får
På venstre side har vi 2 ottendedele. På højre side har vi 7 ottendedele. Der mangler altså 5 ottendedele på venstre side af lighedstegnet. Der skal derfor stå 5 i den øverste boks og 8 i den nederste.
Opgave 7
7.1
Løs ligningen
4x = 60
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
15
Del med 4 på begge sider af lighedstegnet.
Vi skal løse ligningen
Vi deler med 4 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
7.2
Løs ligningen
5x + 3 = 10x - 7
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
x = 2
Læg 7 til på begge sider af lighedstegnet. Træk derefter 5x fra.
Vi skal løse ligningen
Vi lægger 7 til på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi trækker 5x fra på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi deler med 5 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
7.3
Løs ligningen
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
x = 9
Gang med 3 på begge sider af lighedstegnet. Læg derefter 12 til og træk x fra.
Vi skal løse ligningen
Vi ganger med 3 på begge sider af lighedstegnet:
Derefter ganger vi 3 ind i parenteserne:
Vi får så:
Vi lægger 12 til på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi trækker x fra på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi deler med 2 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Opgave 8
8.1
Hvad er resultatet af 43,6 · 0,8?
34,88
0,8 er mindre end 1, så
43,6 · 0,8 < 43,6 · 1
Da 0,8 er lidt mindre end 1, så er 43,6 · 0,8 lidt mindre end 43,6 · 1. Vi ved, at
43,6 · 1 = 43,6
Da 0,8 er lidt større end 0,5, så er 43,6 · 0,8 lidt større end halvdelen af 43,6, hvilket er ca. 22.
Resultatet af 43,6 · 0,8 ligger mellem ca. 22 og 43,6, så resultatet er 34,88.
8.2
Hvad er resultatet af 45 : 0,6?
75
At dele med ½ svarer til at gange med 2.
0,6 er kun lidt større end 0,5, så vi ser på udtrykket 45 : 0,5.
At dele med ½ svarer til at gange med 2, så
Da 0,6 er lidt større end 0,5, så er er 45 : 0,6 lidt mindre end 45 : 0,5, dvs. lidt mindre end 90.
Resultatet af 45 : 0,6 er 75.
Opgave 9
9.1
Hvilket udtryk har samme værdi som 4n, uanset hvilken værdi n har?
n + n + n + n
Der er et "usynligt" gangetegn mellem 4 og n, dvs. at
4n = 4 · n
4n er "fire gange n", dvs. at
4n = n + n + n + n
9.2
Hvilket udtryk har samme værdi som p3, uanset hvilken værdi p har?
p · p · p
p3 er p ganget med sig selv 3 gange.
p3 er p ganget med sig selv 3 gange, dvs. at
p3 = p · p · p
Opgave 10
10.1
Omkredsen af ottekanten er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds.
6a + 6b
Læg længderne af alle siderne sammen.
Vi lægger længderne af alle siderne sammen:
2a + 3b + 2a + b + a + b + a + b = 6a + 6b
Omkredsen af ottekanten er 6a + 6b.
10.2
Arealet af ottekanten er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om areal.
5ab
Du kan betragte figuren som et rektangel med længde 3b og bredde 2a, hvor der er fjernet et rektangel med længde b og bredde a.
Vi kan betragte figuren som et rektangel med længde 3b og bredde 2a, hvor der er fjernet et rektangel med længde b og bredde a.
Vi kan derfor beregne figurens areal ved at trække arealet af det lille rektangel med længde b og bredde a fra det store rektangel med længde 3b og bredde 2a. Arealet af det store rektangel er 3b · 2a, og arealet af det lille rektangel er b · a:
Arealet af ottekanten er 5ab.
Opgave 11
11.1
Omskriv 907 cm.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
9,07 m
100 cm er 1 m.
100 cm er 1 m, så vi omskriver 907 cm til meter ved at dele med 100:
907 : 100 = 9,07
907 cm er 9,07 m.
11.2
Omskriv 100 m.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
0,1 km.
1000 m er 1 km.
1000 m er 1 km, så vi omskriver 100 m til kilometer ved at dele med 1000:
100 : 1000 = 0,1
100 m er 0,1 km.
11.3
Omskriv 3,06 kg.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
3060 g
1 kg er 1000 g.
1 kg er 1000 g, så vi omskriver 3,06 kg til gram ved at gange med 1000:
3,06 · 1000 = 3060
3,06 kg er 3600 g.
11.4
Omskriv 1,2 L.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
12 dL
1 L er 10 dL.
1 L er 10 dL, så vi omskriver 1,2 L til deciliter ved at gange med 10:
1,2 · 10 = 12
1,2 L er 12 dL.
Opgave 12
12.1
Hvor højt er æbletræet?
3 m
To trekanter ABC og A1B1C1 er ligedannede, hvis forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:
Skitsen viser en retvinklet trekant, hvor Sofia er den ene katete. Den anden katete er 5 m lang. Skitsen viser også en retvinklet trekant, hvor æbletræet er den ene katete. Den anden katete er 10 m lang.
Vi kalder æbletræets højde for h.
De to retvinklede trekanter deler en spids vinkel, så de to retvinklede trekanter er ligedannede, dvs. at forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle sider. Vi har altså, at:
Vi ved, at 10/5 = 2, så
Vi isolerer h ved at gange med 1,50 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så
Æbletræet er 3 m højt.
12.2
Hvor langt er der mellem æbletræet og elmetræet?
20 m.
To trekanter ABC og A1B1C1 er ligedannede, hvis forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:
Skitsen viser en retvinklet trekant, hvor Sofia er den ene katete. Den anden katete er 5 m lang. Skitsen viser også en retvinklet trekant, hvor elmetræet er den ene katete. Vi kalder længden af den anden katete for l.
De to retvinklede trekanter deler en spids vinkel, så de to retvinklede trekanter er ligedannede, dvs. at forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle sider. Vi har altså, at:
Da 9,0/1,50 = 6, så får vi
Vi isolerer l ved at gange med 5 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så
Længden l er 30 m.
Afstanden mellem æbletræet og elmetræet kalder vi d. Vi kan se på skitsen, at
l = 5,0 + 5,0 + d
Vi indsætter l = 30,0:
30,0 = 5,0 + 5,0 + d
Da 5 + 5 = 10, så får vi
30 = 10 + d
Vi trækker 10 fra på begge sider. Vi får så:
20 = d
Afstanden mellem æbletræet og elmetræet er 20 m.
Opgave 13
13.1
Hvor stor er vinkel u?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.
75°
Vinkelsummen i en firkant er 360°.
Den stiplede linje på skitsen deler trapezet i en firkant og en retvinklet trekant.
Vinkel u er én af vinklerne i firkanten. De andre tre vinkler er hhv. 90°, 90° og 105°.
Da vinkelsummen i en firkant er 360°, så er
Vinkel u er 75°.
13.2
Hvor stor er vinkel v?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.
140°
Nabovinkler er 180° tilsammen.
Den stiplede linje på skitsen deler trapezet i en firkant og en retvinklet trekant.
En af de spidse vinkler i den retvinklede trekant er 50°. Vi kalder den anden spidse vinkel i trekanten for w.
Vinkel v og vinkel w er nabovinkler, så hvis vi kender w, så kan vi bestemme v.
Da vinkelsummen i en trekant er 180°, så er
Vinkel w er 40°.
Da v og w er nabovinkler, så er summen 180°, dvs. at
Vinkel v er 140°.
Opgave 14
14.1
Hvor mange brædder skal Sofias familie bruge?
70
Bestem først den samlede bredde af 10 brædder.
Vi aflæser på skitsen, at Sofias familie skal bygge et vinklet plankeværk, hvor den ene del er 4,5 m lang, og den anden del er 6,0 m lang. Den samlede længde af plankeværket er altså 10,5 m.
Vi får oplyst, at bredden af hvert brædde er 15 cm, dvs. 0,15 m:
Antal brædder | Samlede bredde (i m) |
---|---|
1 | 0,15 |
10 | 1,5 |
20 | 3,0 |
30 | 4,5 |
40 | 6,0 |
70 | 10,5 |
Sofias familie skal bruge 70 brædder.
14.2
Hvor stort bliver arealet af plankeværkets forside?
21 m2
Plankeværkets forside består af to rektangler. Arealet af et rektangel med længde l og bredde b er
A = l · b
Forsiden af plankeværket består af to rektangler, der er 2 m lange og hhv. 4,5 m og 6,0 m bredde.
Vi bestemmer arealet af hvert rektangel:
Arealet af det ene rektangel er 9 m2, og arealet af det andet rektangel er 12 m2. Arealet af plankeværkets forside er summen af arealerne af de to rektangler, dvs. 21 m2.
Opgave 15
15.1
Hvor stort er rumfanget af det blå prisme?
480 cm3
Brug formlen i den gule boks. Højden og arealet af grundfladen kan aflæses på skitsen.
Vi får oplyst, at højden af det blå prisme er 8 cm, og at arealet af grundfladen er 60 cm2. Vi får også oplyst, at rumfanget V af et prisme kan beregnes ved at gange arealet af grundfladen med højden, så
V | = | 60 · 8 |
= | 480 |
Rumfanget af det blå prisme er 480 cm3.
15.2
Hvor stort er arealet af det røde prismes grundflade?
30 cm2
Brug formlen i den gule boks. Højden og rumfanget kan aflæses på skitsen.
Vi får oplyst, at højden af det røde prisme er 6 cm, og at rumfanget er 180 cm3. Vi får også oplyst, at rumfanget af et prisme kan beregnes ved at gange arealet G af grundfladen med højden, så
180 = 6 · G
Vi deler med 6 på begge sider af lighedstegnet og får:
30 = G
Arealet af det røde prismes grundflade er 30 cm2.
Opgave 16
16.1
Hvilken ligning passer til Magnus’ beskrivelse?
y = x + 3
En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b.
Magnus siger, at hans graf er en ret linje. En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b, så vi kan udelukke ligningerne y = x2 + 3 og , som ikke er på den form.
Magnus siger også, at hans graf skærer y-aksen i 3. Tallet b i ligningen for en ret linje er skæringen med y-aksen, så ligningen skal være på formen y = ax + 3. Ligningen, der passer til Magnus' beskrivelse, er derfor y = x + 3.
16.2
Hvilken ligning passer til Sofias beskrivelse?
y = x2 + 3
Vi kan bestemme en grafs skæring med y-aksen ved at sætte x = 0 ind i den tilhørende ligning.
Sofia siger, at hendes graf ikke er en ret linje. En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b, så vi kan udelukke ligningerne y = 2x - 3 og y = -3x + 3, som er på denne form.
Sofia siger, at hendes graf også skærer y-aksen i 3. Vi kan bestemme en grafs skæring med y-aksen ved at sætte x = 0 ind i den tilhørende ligning. Vi sætter derfor x = 0 ind i de tre resterende ligninger:
Vi kan se, at grafen hørende til ligningen y = x2 + 3 er den eneste, der skærer y-aksen i 3, så den ligning, der passer til Sofias beskrivelse, er y = x2 + 3.
Opgave 17
17.1
Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en parallelforskydning?
D
En blå firkant kan føres over i den røde firkant med en parallelforskydning, hvis den blå firkant kan flyttes - uden at spejle eller dreje den - så den præcis dækker den røde firkant.
17.2
Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en spejling i en linje?
B
En blå firkant kan føres over i den røde firkant med spejling i en linje, hvis der kan tegnes en linje, så spejlingen af den blå firkant i linjen præcis dækker den røde firkant.
17.3
Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en drejning om et punkt?
C
En blå firkant kan føres over i den røde firkant med en drejning om et punkt, hvis der kan vælges et punkt, så den blå firkant præcis dækker den røde firkant, når den blå firkant drejes om punktet.
Opgave 18
18.1
Cirka hvor mange af de 19-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse?
21000
Aflæs højden af den blå del af søjlen over "19 år".
Den blå del af søjlen er den del af de unge, der har fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser, at højden af den blå del af søjlen over "19 år" er cirka 21.000.
18.2
Cirka hvor mange af de 22-årige var i gang med en ungdomsuddannelse?
7000
Aflæs først, hvor mange 22-årige, der var i gang med eller havde fuldført en ungdomsuddannelse, og aflæs derefter, hvor mange 22-årige, der havde fuldført en ungdomsuddannelse.
Vi aflæser, at ca. 59.000 22-årige var i gang med eller havde fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser også, at ca. 52.000 af de 22-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse. Antallet af 22-årige, der var i gang med en ungdomsuddannelse, er derfor ca. 7000.
18.3
Cirka hvor mange procent af de 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse?
75%
Du kan beregne, hvor stor en andel A udgør af B ved at beregne
Vi aflæser, at ca. 59.000 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser også, at der var ca. 81.000 25-årige. Andelen af 25-årige, der havde fuldført en ungdomsuddannelse, er derfor
Ca. 75% af de 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse.
Opgave 19
19.1
Hvad var det største beløb, en elev i 9. A brugte på onlinespil?
500 kr.
Den højre "antenne" på et boksplot angiver datasættets største værdi.
Vi aflæser på boksplottet, at den største værdi i det tilhørende datasæt er 500, så det største beløb, en elev i 9. A brugte på onlinespil, er 500 kr.
19.2
Boksplottet viser, at 75 % af eleverne i 9. A brugte mindst ____ kr.
20 kr.
Den venstre ende af "boksen" i et boksplot angiver den nedre kvartil. 75% af dataene i et datasæt er større end den nedre kvartil.
Vi aflæser på boksplottet, at den nedre kvartil er 20 kr. 75% af eleverne i 9. A brugte altså mindst 20 kr.
Opgave 20
20.1
Hvilket glas skal Magnus trække fra, for at der er lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle?
D
Der er lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle, hvis der er lige mange hvide og blå kugler.
Der er lige mange hvide og blå kugler i glas D (én af hver farve), så Magnus har lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle fra glas D.
20.2
Hvilket glas skal Magnus trække fra, hvis han vil have størst mulig sandsynlighed for at trække en blå kugle?
E
Du kan bestemme sandsynligheden for at trække en blå kugle med formlen
Sandsynligheden for at trække en blå kugle fra glassene er
Sandsynligheden for at trække en blå kugle er større end 1/2, hvis Magnus trækker en kugle fra glas B eller glas E. Da og , så har Magnus størst sandsynlighed for at trække en blå kugle, hvis han trækker en kugle fra glas E.
20.3
Hvilket glas skal Magnus trække fra, for at sandsynligheden er 0,6 for, at han enten trækker en blå eller en rød kugle?
A
Du kan bestemme sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle med formlen
Sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle fra glassene er:
Sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle fra glas A er
Glas A giver Magnus sandsynligheden 0,6 for at trække enten en blå eller en rød kugle.