Uden hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 2. december 2022.

Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.

Opgave 1

1.1

Hvor meget koster en kanelsnegl og en sandwich tilsammen?

Facit
 

58 kr.

Hint
 

Læg prisen for en kanelsnegl sammen med prisen for en sandwich.

Løsning
 

Vi beregner, hvad en kanelsnegl og en sandwich koster:

\begin{align*} && \overset{1}{1}9 \\ & + &39 \\[0.2em] \hline \\[-1em] &= &58 \end{align}

En kanelsnegl og en sandwich koster 58 kr. tilsammen.

 

1.2

Hvor meget mindre koster 3 kanelsnegle på tilbud end 3 kanelsnegle til normalprisen?

Facit
 

8 kr.

Hint
 

Beregn prisen for 3 kanelsnegle til normalpris. Træk derefter tilbudsprisen fra.

Løsning
 

Vi beregner, hvad 3 kanelsnegle koster til normalpris:

\begin{align*} && 3 \cdot \overset{2}{1}9 \\ \hline \\[-1em] && 57 \end{align}

Normalprisen for 3 kanelsnegle er 57 kr.

Tilbudsprisen for 3 kanelsnegle er 49 kr.

Vi beregner forskellen mellem normalprisen og tilbudsprisen:

\begin{align*} && \cancel{5}\overset{1}{7} \\ & - &49 \\[0.2em] \hline \\[-1em] & = &8 \end{align}

3 kanelsnegle koster 8 kr. mindre på tilbud end til normalpris.

 

1.3

Cirka hvor mange procent sparer man ved at købe 2 sandwich på tilbud i forhold til 2 sandwich til normalprisen?

Facit
 

25%

Hint
 

Du kan beregne besparelsen i procent med formlen

\frac{\text{besparelse i kr.}}{\text{normalpris i kr.}}

Løsning
 

Vi beregner prisen for 2 sandwich til normalpris:

\begin{align*} && 2 \cdot \overset{1}{3}9 \\ \hline \\[-1em] && 78 \end{align}

Normalprisen for 2 sandwich er 78 kr.

Tilbudsprisen for 2 sandwich er 59 kr.

Vi beregner, hvor meget man sparer ved at købe 2 sandwich på tilbud:

\begin{align*} && \cancel{7}\overset{1}{8} \\ & - &59 \\[0.2em] \hline \\[-1em] &= &18 \end{align}

Man sparer 18 kr. ved at købe 2 sandwich på tilbud.

Vi beregner, hvor mange procent man sparer:

\begin{align*} \frac{19}{78} &\approx \frac{20}{80} \\[1em] &= \frac{2}{8} \\[1em] &= \frac{1}{4} \\[1em] &= 25\% \end{align}

Man sparer ca. 25%.

 

Opgave 2

2.1

Hvor mange deciliter sukker skal hun bruge til 3600 g bær?

Facit
 

18 dL

Hint
 

Hvor mange gange større er 3600 end 1200? Overvej evt. først, hvor mange gange 36 er større end 12.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Sofia bruger 1200 g bær til 6 dL sukker:

BærSukker
1200 g6 dL
2400 g12 dL
3600 g18 dL

Sofia skal bruge 18 dL sukker til 3600 g bær.

 

2.2

Hvor mange gram bær skal hun bruge til 8 dL sukker?

Facit
 

1600 g

Hint
 

Overvej først, hvor mange gram bær Sofia skal bruge til 2 dL sukker.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Sofia bruger 1200 g bær til 6 dL sukker:

BærSukker
1200 g6 dL
400 g2 dL
800 g4 dL
1600 g8 dL

Sofia skal bruge 1600 g bær til 8 dL sukker.

 

Opgave 3

3.1

Hvor stor er Sofias gennemsnitsfart?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om gennemsnitsfart.

Facit
 

18 km/t

Hint
 

Beregn, hvor langt Sofia kan cykle på 60 minutter, hvis hun fastholder samme gennemsnitsfart.

Løsning
 

Vi får at vide, at Sofia cykler 6 km på 20 minutter.

Hvis Sofia fortsatte med samme hastighed, så ville hun kunne cykle 18 km på 60 minutter.

Da 60 minutter er 1 time, så cykler Sofia med en hastighed på 18 km/t.

 

3.2

Hvor langt cykler Magnus på 40 minutter?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om gennemsnitsfart.

Facit
 

14 km

Hint
 

Overvej først, hvor langt Magnus kan cykle på 20 minutter.

Løsning
 

Vi får at vide, at Magnus cykler med en gennemsnitsfart på 21 km/t, hvilket svarer til, at han kan cykle 21 km på 60 minutter. Vi beregner, hvor langt Magnus cykler på 40 min:

AfstandTid
21 km60 min
7 km20 min
14 km40 min

Magnus cykler 14 km på 40 minutter.

 

Opgave 4

4.1

Hvor mange procent af eleverne er 17 år?

Facit
 

25%

Hint
 

Beregn først andelen af elever, der er enten 15 år eller 16 år.

Løsning
 

Vi får oplyst, at 35% af eleverne er 15 år, og 40% af eleverne er 16 år. Vi beregner andelen af elever, der er enten 15 år eller 16 år:

35% + 40% = 75%

75% af eleverne er enten 15 år eller 16 år.

Vi får oplyst, at resten af eleverne er 17 år. Andelen af elever, der er 17 år, er derfor 25%.

 

4.2

Hvor mange af eleverne er 16 år?

Facit
 

60

Hint
 

Beregn først, hvad 10% af 150 er, og derefter 20% af 150.

Løsning
 

Vi får oplyst, at der er 150 elever på Sofias efterskole, og at 40% af eleverne er 16 år. Vi beregner antallet af elever, der er 16 år, ved at beregne 40% af 150:

AndelAntal
100%150
10%15
20%30
40%60

Der er 60 16-årige på Sofias efterskole.

 

Opgave 5

5.1

Regn 1545 + 397.

Facit
 

1942

Løsning
 

\begin{align*} && 1\overset{1}5\overset{1}45 \\ &+ &397 \\[0.2em] \hline \\[-1em] &= &1942 \end{align}

 

5.2

Regn 1403 – 698.

Facit
 

705

Løsning
 

\begin{align*} && \cancel{1} \cancel{\overset{1}4} \cancel{\overset{1}0} \overset{1}3 \\ &- &698 \\[0.2em] \hline \\[-1em] &= & 705 \end{align}

 

5.3

Regn 7 · 508.

Facit
 

3556

Løsning
 

\begin{align*} && 7 \cdot 5\overset{5}08 \\ \hline \\[-1em] && 3556 \end{align}

 

5.4

Regn 4236 : 6.

Facit
 

706

Løsning
 

 

Opgave 6

6.1

Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:

2,87 = _____ + 2,7

Facit
 

0,17

Hint
 

Overvej, hvor meget der skal lægges til 2,7 for at få 2,87.

Løsning
 

Hvis vi lægger 0,1 til 2,7, så får vi 2,8:

2,7 + 0,1 = 2,8

Vi mangler nu kun at lægge 0,07 til for at få 2,87:

2,8 + 0,07 = 2,87

Vi skal altså lægge 0,1 og 0,07 (dvs. 0,17) til 2,7 for at få 2,87, så der skal stå 0,17 på linjen.

 

6.2

Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:

8 · 6 = _____ · 12

Facit
 

4

Hint
 

6 er det halve af 12.

Løsning
 

Udtrykkene på venstre og højre side af lighedstegnet skal være lige store. På højre side ganges 6 med 8. Da 6 er det halve af 12, så skal 12 ganges med det halve af 8 for at udtrykkene er ens. Der skal derfor stå 4 på linjen.

 

6.3

Indsæt tal, så udtrykket bliver sandt:

\frac{1}{4} + \frac{\square }{\square} =\frac{7}{8}

Facit
 

5/8

Hint
 

Forlæng først brøken 1/4 med 2.

Løsning
 

Vi forlænger brøken 1/4 med 2 ved at gange både tælleren og nævneren med 2, så vi får 

\frac{2}{8} + \frac{\square }{\square} =\frac{7}{8}

På venstre side har vi 2 ottendedele. På højre side har vi 7 ottendedele. Der mangler altså 5 ottendedele på venstre side af lighedstegnet. Der skal derfor stå 5 i den øverste boks og 8 i den nederste.

 

Opgave 7

7.1

Løs ligningen

4x = 60

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

15

Hint
 

Del med 4 på begge sider af lighedstegnet.

Løsning
 

Vi skal løse ligningen

4x = 60

Vi deler med 4 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{4x}{\color{Red}4} = \frac{60}{\color{Red}4}

Vi får så:

x = 15

 

7.2

Løs ligningen

5x + 3 = 10x - 7

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 2

Hint
 

Læg 7 til på begge sider af lighedstegnet. Træk derefter 5x fra.

Løsning
 

Vi skal løse ligningen

5x + 3 = 10x - 7

Vi lægger 7 til på begge sider af lighedstegnet:

5x + 3 {\color{Blue} \ + \ 7} = 10x - 7 {\color{Blue} \ + \ 7}

Vi får så:

5x + 10 = 10x

Vi trækker 5x fra på begge sider af lighedstegnet:

5x + 10 {\color{OliveGreen} \ - \ 5x} = 10x {\color{OliveGreen} \ - \ 5x}

Vi får så:

10 = 5x

Vi deler med 5 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{10}{\color{Orange}5} = \frac{5x}{\color{Orange}5}

Vi får så:

2 = x

 

7.3

Løs ligningen

\frac{x}{3} + 2 = x - 4

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 9

Hint
 

Gang med 3 på begge sider af lighedstegnet. Læg derefter 12 til og træk x fra.

Løsning
 

Vi skal løse ligningen

\frac{x}{3} + 2 = x - 4

Vi ganger med 3 på begge sider af lighedstegnet:

{\color{Purple}3 \ \cdot \ } \left ( \frac{x}{3} + 2 \right ) = {\color{Purple}3 \ \cdot \ } \left ( x - 4 \right )

Derefter ganger vi 3 ind i parenteserne:

{\color{Purple}3 \ \cdot \ } \frac{x}{3} + {\color{Purple}3 \ \cdot \ } 2 = {\color{Purple}3 \ \cdot \ } x - {\color{Purple}3 \ \cdot \ } 4

Vi får så:

x + 6 = 3x - 12

Vi lægger 12 til på begge sider af lighedstegnet:

x + 6 {\color{Orchid} \ + \ 12} = 3x - 12 {\color{Orchid} \ + \ 12}

Vi får så:

x + 18 = 3x

Vi trækker x fra på begge sider af lighedstegnet:

x + 18 {\color{Emerald} \ - \ x} = 3x {\color{Emerald} \ - \ x}

Vi får så:

18 = 2x

Vi deler med 2 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{18}{\color{Golden}2} = \frac{2x}{\color{Golden}2}

Vi får så:

9 = x

 

Opgave 8

8.1

Hvad er resultatet af 43,6 · 0,8?

Facit
 

34,88

Hint
 

0,8 er mindre end 1, så 

43,6 · 0,8 < 43,6 · 1

Løsning
 

Da 0,8 er lidt mindre end 1, så er 43,6 · 0,8 lidt mindre end 43,6 · 1. Vi ved, at

43,6 · 1 = 43,6

Da 0,8 er lidt større end 0,5, så er 43,6 · 0,8 lidt større end halvdelen af 43,6, hvilket er ca. 22.

Resultatet af 43,6 · 0,8 ligger mellem ca. 22 og 43,6, så resultatet er 34,88.

 

8.2

Hvad er resultatet af 45 : 0,6?

Facit
 

75

Hint
 

At dele med ½ svarer til at gange med 2.

Løsning
 

0,6 er kun lidt større end 0,5, så vi ser på udtrykket 45 : 0,5.

At dele med ½ svarer til at gange med 2, så

\begin{align*} 45 : 0,5 &= 45 \cdot 2 \\[1em] &= 90 \end{align*}

Da 0,6 er lidt større end 0,5, så er er 45 : 0,6 lidt mindre end 45 : 0,5, dvs. lidt mindre end 90.

Resultatet af 45 : 0,6 er 75.

 

Opgave 9

9.1

Hvilket udtryk har samme værdi som 4n, uanset hvilken værdi n har?

Facit
 

n + nnn

Hint
 

Der er et "usynligt" gangetegn mellem 4 og n, dvs. at

4n = 4 · n

Løsning
 

4n er "fire gange n", dvs. at

4n = n + n + n + n

 

9.2

Hvilket udtryk har samme værdi som p3, uanset hvilken værdi p har?

Facit
 

p · p · p

Hint
 

p3 er p ganget med sig selv 3 gange.

Løsning
 

p3 er p ganget med sig selv 3 gange, dvs. at

p3 = p · p · p

 

Opgave 10

10.1

Omkredsen af ottekanten er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds.

Facit
 

6a + 6b

Hint
 

Læg længderne af alle siderne sammen.

Løsning
 

Vi lægger længderne af alle siderne sammen:

2a + 3b + 2a + b + a + b + a + b = 6a + 6b

Omkredsen af ottekanten er 6a + 6b.

 

10.2

Arealet af ottekanten er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om areal.

Facit
 

5ab

Hint
 

Du kan betragte figuren som et rektangel med længde 3b og bredde 2a, hvor der er fjernet et rektangel med længde b og bredde a.

Løsning
 

Vi kan betragte figuren som et rektangel med længde 3b og bredde 2a, hvor der er fjernet et rektangel med længde b og bredde a.

Vi kan derfor beregne figurens areal ved at trække arealet af det lille rektangel med længde b og bredde a fra det store rektangel med længde 3b og bredde 2a. Arealet af det store rektangel er 3b · 2a, og arealet af det lille rektangel er b · a:

\begin{align*} 3b \cdot 2a - b \cdot a &= 6ab - ab \\[1em] &= 5ab \end{align}

Arealet af ottekanten er 5ab.

 

Opgave 11

11.1

Omskriv 907 cm.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

9,07 m

Hint
 

100 cm er 1 m.

Løsning
 

100 cm er 1 m, så vi omskriver 907 cm til meter ved at dele med 100:

907 : 100 = 9,07

907 cm er 9,07 m.

 

11.2

Omskriv 100 m.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

0,1 km.

Hint
 

1000 m er 1 km.

Løsning
 

1000 m er 1 km, så vi omskriver 100 m til kilometer ved at dele med 1000:

100 : 1000 = 0,1

100 m er 0,1 km.

 

11.3

Omskriv 3,06 kg.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

3060 g

Hint
 

1 kg er 1000 g.

Løsning
 

1 kg er 1000 g, så vi omskriver 3,06 kg til gram ved at gange med 1000:

3,06 · 1000 = 3060

3,06 kg er 3600 g.

 

11.4

Omskriv 1,2 L.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

12 dL

Hint
 

1 L er 10 dL.

Løsning
 

1 L er 10 dL, så vi omskriver 1,2 L til deciliter ved at gange med 10:

1,2 · 10 = 12

1,2 L er 12 dL.

 

Opgave 12

12.1

Hvor højt er æbletræet?

Facit
 

3 m

Hint
 

To trekanter ABC og A1B1C1 er ligedannede, hvis forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:

Løsning
 

Skitsen viser en retvinklet trekant, hvor Sofia er den ene katete. Den anden katete er 5 m lang. Skitsen viser også en retvinklet trekant, hvor æbletræet er den ene katete. Den anden katete er 10 m lang.

Vi kalder æbletræets højde for h.

De to retvinklede trekanter deler en spids vinkel, så de to retvinklede trekanter er ligedannede, dvs. at forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle sider. Vi har altså, at:

\frac{h}{1,50} = \frac{10}{5}

Vi ved, at 10/5 = 2, så

\frac{h}{1,50} = 2

Vi isolerer h ved at gange med 1,50 på begge sider af lighedstegnet:

h = 2 \cdot 1,50

Vi får så

h = 3,0

Æbletræet er 3 m højt.

 

12.2

Hvor langt er der mellem æbletræet og elmetræet?

Facit
 

20 m.

Hint
 

To trekanter ABC og A1B1C1 er ligedannede, hvis forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:

Løsning
 

Skitsen viser en retvinklet trekant, hvor Sofia er den ene katete. Den anden katete er 5 m lang. Skitsen viser også en retvinklet trekant, hvor elmetræet er den ene katete. Vi kalder længden af den anden katete for l.

De to retvinklede trekanter deler en spids vinkel, så de to retvinklede trekanter er ligedannede, dvs. at forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle sider. Vi har altså, at:

\frac{l}{5} = \frac{9,0}{1,50}

Da 9,0/1,50 = 6, så får vi

\frac{l}{5} = 6

Vi isolerer l ved at gange med 5 på begge sider af lighedstegnet:

l = 6 \cdot 5

Vi får så

l = 30

Længden l er 30 m.

Afstanden mellem æbletræet og elmetræet kalder vi d. Vi kan se på skitsen, at

l = 5,0 + 5,0 + d

Vi indsætter l = 30,0:

30,0 = 5,0 + 5,0 + d

Da 5 + 5 = 10, så får vi

30 = 10 + d

Vi trækker 10 fra på begge sider. Vi får så:

20 = d

Afstanden mellem æbletræet og elmetræet er 20 m.

 

Opgave 13

13.1

Hvor stor er vinkel u?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

75°

Hint
 

Vinkelsummen i en firkant er 360°.

Løsning
 

Den stiplede linje på skitsen deler trapezet i en firkant og en retvinklet trekant.

Vinkel u er én af vinklerne i firkanten. De andre tre vinkler er hhv. 90°, 90° og 105°.

Da vinkelsummen i en firkant er 360°, så er

\begin{align*} u &= 360\degree - 90\degree - 90\degree - 105\degree \\[1em] &= 270\degree - 90\degree - 105\degree \\[1em] &= 180\degree - 105\degree \\[1em] &= 75\degree \end{align}

Vinkel u er 75°.

 

13.2

Hvor stor er vinkel v?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

140°

Hint
 

Nabovinkler er 180° tilsammen.

Løsning
 

Den stiplede linje på skitsen deler trapezet i en firkant og en retvinklet trekant.

En af de spidse vinkler i den retvinklede trekant er 50°. Vi kalder den anden spidse vinkel i trekanten for w.

Vinkel v og vinkel w er nabovinkler, så hvis vi kender w, så kan vi bestemme v.

Da vinkelsummen i en trekant er 180°, så er

 \begin{align*} w &= 180\degree - 90\degree - 50\degree \\[1em] &= 90\degree - 50\degree \\[1em] &= 40\degree\end{align}

Vinkel w er 40°.

Da v og w er nabovinkler, så er summen 180°, dvs. at

\begin{align*} v &= 180\degree - w \\[1em] &= 180\degree - 40\degree \\[1em] &= 140\degree\end{align}

Vinkel v er 140°.

 

Opgave 14

14.1

Hvor mange brædder skal Sofias familie bruge?

Facit
 

70

Hint
 

Bestem først den samlede bredde af 10 brædder.

Løsning
 

Vi aflæser på skitsen, at Sofias familie skal bygge et vinklet plankeværk, hvor den ene del er 4,5 m lang, og den anden del er 6,0 m lang. Den samlede længde af plankeværket er altså 10,5 m.

Vi får oplyst, at bredden af hvert brædde er 15 cm, dvs. 0,15 m:

Antal brædderSamlede bredde (i m)
10,15
101,5
203,0
304,5
406,0
7010,5

Sofias familie skal bruge 70 brædder.

 

14.2

Hvor stort bliver arealet af plankeværkets forside?

Facit
 

21 m2

Hint
 

Plankeværkets forside består af to rektangler. Arealet af et rektangel med længde l og bredde b er

A = l · b

Løsning
 

Forsiden af plankeværket består af to rektangler, der er 2 m lange og hhv. 4,5 m og 6,0 m bredde.

Vi bestemmer arealet af hvert rektangel:

\begin{align*} 2 \cdot 4,5 &= 9\\[1em] 2 \cdot 6 &= 12 \end{align}

Arealet af det ene rektangel er 9 m2, og arealet af det andet rektangel er 12 m2. Arealet af plankeværkets forside er summen af arealerne af de to rektangler, dvs. 21 m2.

 

Opgave 15

15.1

Hvor stort er rumfanget af det blå prisme?

Facit
 

480 cm3

Hint
 

Brug formlen i den gule boks. Højden og arealet af grundfladen kan aflæses på skitsen.

Løsning
 

Vi får oplyst, at højden af det blå prisme er 8 cm, og at arealet af grundfladen er 60 cm2. Vi får også oplyst, at rumfanget V af et prisme kan beregnes ved at gange arealet af grundfladen med højden, så

V = 60 · 8
  = 480

Rumfanget af det blå prisme er 480 cm3.

 

15.2

Hvor stort er arealet af det røde prismes grundflade?

Facit
 

30 cm2

Hint
 

Brug formlen i den gule boks. Højden og rumfanget kan aflæses på skitsen.

Løsning
 

Vi får oplyst, at højden af det røde prisme er 6 cm, og at rumfanget er 180 cm3. Vi får også oplyst, at rumfanget af et prisme kan beregnes ved at gange arealet G af grundfladen med højden, så

180 = 6 · G

Vi deler med 6 på begge sider af lighedstegnet og får:

30 = G

Arealet af det røde prismes grundflade er 30 cm2.

 

Opgave 16

16.1

Hvilken ligning passer til Magnus’ beskrivelse?

Facit
 

y = x + 3

Hint
 

En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b.

Løsning
 

Magnus siger, at hans graf er en ret linje. En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b, så vi kan udelukke ligningerne y = x2 + 3 og y = \tfrac{x}{3}, som ikke er på den form.

Magnus siger også, at hans graf skærer y-aksen i 3. Tallet b i ligningen for en ret linje er skæringen med y-aksen, så ligningen skal være på formen y = ax + 3. Ligningen, der passer til Magnus' beskrivelse, er derfor y = x + 3.

 

16.2

Hvilken ligning passer til Sofias beskrivelse?

Facit
 

y = x2 + 3

Hint
 

Vi kan bestemme en grafs skæring med y-aksen ved at sætte x = 0 ind i den tilhørende ligning.

Løsning
 

Sofia siger, at hendes graf ikke er en ret linje. En ret linje er givet ved en ligning på formen y = ax + b, så vi kan udelukke ligningerne y = 2x - 3 og y = -3x + 3, som er på denne form.

Sofia siger, at hendes graf også skærer y-aksen i 3. Vi kan bestemme en grafs skæring med y-aksen ved at sætte x = 0 ind i den tilhørende ligning. Vi sætter derfor x = 0 ind i de tre resterende ligninger:

\begin{align*} y &= 0^2 + 3 \\[1em] &= 3 \\[2em] y &= 3 \cdot 0^2 \\[1em] &= 0 \\[2em] y &= \frac{0}{3} \\[1em] &= 0 \end{align}

Vi kan se, at grafen hørende til ligningen y = x2 + 3 er den eneste, der skærer y-aksen i 3, så den ligning, der passer til Sofias beskrivelse, er y = x2 + 3.

 

Opgave 17

17.1

Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en parallelforskydning?

Facit
 

D

Hint
 

En blå firkant kan føres over i den røde firkant med en parallelforskydning, hvis den blå firkant kan flyttes - uden at spejle eller dreje den - så den præcis dækker den røde firkant.

 

17.2

Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en spejling i en linje?

Facit
 

B

Hint
 

En blå firkant kan føres over i den røde firkant med spejling i en linje, hvis der kan tegnes en linje, så spejlingen af den blå firkant i linjen præcis dækker den røde firkant.

Løsning
 

 

17.3

Hvilken af de blå firkanter kan man føre over i den røde firkant med en drejning om et punkt?

Facit
 

C

Hint
 

En blå firkant kan føres over i den røde firkant med en drejning om et punkt, hvis der kan vælges et punkt, så den blå firkant præcis dækker den røde firkant, når den blå firkant drejes om punktet.

Løsning
 

 

Opgave 18

18.1

Cirka hvor mange af de 19-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse?

Facit
 

21000

Hint
 

Aflæs højden af den blå del af søjlen over "19 år".

Løsning
 

Den blå del af søjlen er den del af de unge, der har fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser, at højden af den blå del af søjlen over "19 år" er cirka 21.000.

 

18.2

Cirka hvor mange af de 22-årige var i gang med en ungdomsuddannelse?

Facit
 

7000

Hint
 

Aflæs først, hvor mange 22-årige, der var i gang med eller havde fuldført en ungdomsuddannelse, og aflæs derefter, hvor mange 22-årige, der havde fuldført en ungdomsuddannelse.

Løsning
 

Vi aflæser, at ca. 59.000 22-årige var i gang med eller havde fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser også, at ca. 52.000 af de 22-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse. Antallet af 22-årige, der var i gang med en ungdomsuddannelse, er derfor ca. 7000.

 

18.3

Cirka hvor mange procent af de 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse?

Facit
 

75%

Hint
 

Du kan beregne, hvor stor en andel A udgør af B ved at beregne

\frac{A}{B}

Løsning
 

Vi aflæser, at ca. 59.000 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse. Vi aflæser også, at der var ca. 81.000 25-årige. Andelen af 25-årige, der havde fuldført en ungdomsuddannelse, er derfor

\begin{align*} \frac{59000}{81000} &\approx \frac{60000}{80000} \\[1em] &= \frac{6}{8} \\[1em] &= \frac{3}{4} \\[1em] &= 0,75 \\[1em] &= 75% \end{align}

Ca. 75% af de 25-årige havde fuldført en ungdomsuddannelse.

 

Opgave 19

19.1

Hvad var det største beløb, en elev i 9. A brugte på onlinespil?

Facit
 

500 kr.

Hint
 

Den højre "antenne" på et boksplot angiver datasættets største værdi.

Løsning
 

Vi aflæser på boksplottet, at den største værdi i det tilhørende datasæt er 500, så det største beløb, en elev i 9. A brugte på onlinespil, er 500 kr.

 

19.2

Boksplottet viser, at 75 % af eleverne i 9. A brugte mindst ____ kr.

Facit
 

20 kr.

Hint
 

Den venstre ende af "boksen" i et boksplot angiver den nedre kvartil. 75% af dataene i et datasæt er større end den nedre kvartil.

Løsning
 

Vi aflæser på boksplottet, at den nedre kvartil er 20 kr. 75% af eleverne i 9. A brugte altså mindst 20 kr.

 

Opgave 20

20.1

Hvilket glas skal Magnus trække fra, for at der er lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle?

Facit
 

D

Hint
 

Der er lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle, hvis der er lige mange hvide og blå kugler.

Løsning
 

Der er lige mange hvide og blå kugler i glas D (én af hver farve), så Magnus har lige stor sandsynlighed for at trække en hvid og en blå kugle fra glas D.

 

20.2

Hvilket glas skal Magnus trække fra, hvis han vil have størst mulig sandsynlighed for at trække en blå kugle?

Facit
 

E

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for at trække en blå kugle med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal bl\aa \ kugler)}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal kugler i alt)}}

Løsning
 

Sandsynligheden for at trække en blå kugle fra glassene er

\begin{align*} &A:&& \frac{1}{5} \\[1em] &B: && \frac{3}{5} \\[1em] &C: && \frac{1}{10} \\[1em] &D: && \frac{1}{4} \\[1em] &E: && \frac{2}{3} \end{align}

Sandsynligheden for at trække en blå kugle er større end 1/2, hvis Magnus trækker en kugle fra glas B eller glas E. Da \tfrac{3}{5} = \tfrac{9}{15} og \tfrac{2}{3} = \tfrac{10}{15}, så har Magnus størst sandsynlighed for at trække en blå kugle, hvis han trækker en kugle fra glas E.

 

20.3

Hvilket glas skal Magnus trække fra, for at sandsynligheden er 0,6 for, at han enten trækker en blå eller en rød kugle?

Facit
 

A

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal bl\aa \ eller r\o de kugler)}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal kugler i alt)}}

Løsning
 

Sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle fra glassene er:

\begin{align*} &A:&& \frac{3}{5} \\[1em] &B: && \frac{4}{5} \\[1em] &C: && \frac{5}{10} \\[1em] &D: && \frac{3}{4} \\[1em] &E: && \frac{2}{3} \end{align}

Sandsynligheden for at trække enten en blå eller en rød kugle fra glas A er

\begin{align*} \frac{3}{5} &= \frac{6}{10} \\[1em] &= 0,6 \end{align}

Glas A giver Magnus sandsynligheden 0,6 for at trække enten en blå eller en rød kugle.