Uden hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 4. december 2018.

Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.

Opgave 1

1.1

Hvor mange penge koster den blå hjelm mere end den røde hjelm?

Facit
 

350 kr.

Hint
 

Træk prisen for den røde hjelm (449 kr.) fra prisen for den blå hjelm (799 kr.).

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget den blå hjelm koster mere end den røde hjelm ved at trække prisen for den røde hjelm fra prisen for den blå hjelm:

\begin{align*} &&799 \\ && - \ 449 \\ \hline && = 350 \end{align}

Den blå hjelm koster 350 kr. mere end den røde hjelm.

 

1.2

Hvor mange penge koster den røde hjelm og tasken i alt?

Facit
 

698 kr.

Hint
 

Læg prisen for den røde hjelm (449 kr.) sammen med prisen for tasken (249 kr.).

Løsning
 

Vi beregner prisen for den røde hjelm og tasken ved at lægge priserne for de to ting sammen:

\begin{align*} &&4\overset{1}{4}9 \\ && + \ 249 \\ \hline && = 698 \end{align}

Den røde hjelm og tasken koster 698 kr. i alt.

 

1.3

Hvor mange penge kan Gustav få i rabat på ishockeystaven?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

34,90 kr.

Hint
 

At gange med 0,10 er det samme som at dele med 10.

Løsning
 

Vi beregner Gustavs rabat på ishockeystaven ved at beregne 10% af 349 kr.

Da 10% = 0,10, så kan vi beregne 10% af 349 kr. ved at gange 349 med 0,10. At gange med 0,10 svarer til at dele med 10. Det er nemmere at dele med 10, så vi deler 349 kr. med 10. Vi deler med 10 ved at rykke kommaet én plads mod venstre:

349 : 10 = 34,9

Gustav kan få 34,90 kr. i rabat.

 

Opgave 2

2.1

Hvor mange minutter skal en skinke på 1,5 kg koge?

Facit
 

60 minutter

Hint
 

Vi får oplyst, at en skinke skal koge 40 min. pr. kg, dvs. at en skinke på 1 kg skal koge i 40 min., og en skinke på 1,5 kg skal koge 1,5 gang så lang tid.

Løsning
 

Vi får oplyst, at en skinke skal koge 40 min. pr. kg, dvs. at en skinke på 1 kg skal koge i 40 min., og en skinke på 1,5 kg skal koge 1,5 gang så lang tid:

Vægt (kg)Kogetid (min.)
140
0,520
1,560

En skinke på 1,5 kg skal koge i 60 min.

 

2.2

Hvor mange minutter skal en skinke på 0,8 kg koge?

Facit
 

32 minutter

Hint
 

Beregn først, hvor lang tid en skinke på 0,1 kg skal koge.

Løsning
 

Vi får oplyst, at en skinke skal koge 40 min. pr. kg, dvs. at en skinke på 1 kg skal koge i 40 min., og en skinke på 0,1 kg skal koge 1/10 så lang tid:

Vægt (kg)Kogetid (min.)
140
0,14
0,28
0,416
0,832

En skinke på 0,8 kg skal koge i 32 min.

 

Opgave 3

3.1

Hvor mange gram kød skal Gustav bruge til 7 personer?

Facit
 

875 g

Hint
 

Gang mængden af kød pr. person (125 g) med antallet af personer (7).

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget kød Gustav skal bruge til 7 personer, når han skal bruge 125 g pr. person:

\begin{align*} && 7 \cdot \overset{1}{1}\overset{3}{2}5 \\ \hline && 875 \end{align}

Gustav skal bruge 875 g kød pr. person.

 

3.2

Hvad er det højeste antal personer, der kan få 75 g spaghetti hver, hvis Gustav har 500 g spaghetti?

Facit
 

6 personer

Hint
 

Del 500 med 75, eller undersøg, hvor meget spaghetti der skal bruges til forskellige antal personer.

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget spaghetti der skal bruges til forskellige antal personer:

Antal personerSpaghetti (g)
175
2150
4300
6450
7525

6 personer kan få 75 g spaghetti hver.

 

Opgave 4

4.1

Hvad er det mindste antal flasker, hun kan have fået pant for?

Facit
 

6

Hint
 

Jo flere store flasker Rikke har fået pant for, jo færre flasker har hun fået pant for.

Løsning
 

Store flasker giver mere i pant, så jo flere store flasker Rikke har fået pant for, jo færre flasker har hun fået pant for.

Hvis Rikke har fået pant for 5 store flasker, så har hun fået 15 kr.i pant. Hun kan ikke have pantet 6 store flasker, da hun så ville have fået 18 kr. i pant.

Rikke har fået 16 kr. i pant, så hun må have pantet 5 store flasker og 1 lille flaske, dvs. 6 flasker i alt.

 

4.2

Hvor mange små flasker har Gustav fået pant for?

Facit
 

4

Hint
 

Udfyld et skema som herunder. Husk, at Gustav har pantet 10 flasker i alt.

Antal store flaskerAntal små flaskerPant
1  
2  
3  
   
   
   
   
Løsning
 

Vi prøver os frem med forskellige antal store flasker. Da Gustav har pantet 10 flasker, så kan vi efterfølgende regne os frem til, hvor mange små flasker, han har pantet, og dermed hvad han har fået i pant:

Antal store flaskerAntal små flaskerPant
191 · 3 + 9 · 1 = 12
282 · 3 + 8 · 1 = 14
373 · 3 + 7 · 1 = 16
464 · 3 + 6 · 1 = 18
555 · 3 + 5 · 1 = 20
646 · 3 + 4 · 1 = 22

Gustav har fået pant for 4 små flasker.

 

Opgave 5

5.1

Regn 1251 + 351.

Facit
 

1602

Løsning
 

\begin{align*} && 1\overset{1}{2}51 \\ && + \ 351 \\ \hline && = 1602 \end{align}

 

5.2

Regn 904 – 849.

Facit
 

55

Løsning
 

\begin{align*} && \cancel{9}\cancel{\overset{1}{0}}\overset{1}{4} \\ && + \ 849 \\ \hline && = 55 \end{align}

 

5.3

Regn 6 · 806.

Facit
 

4836

Løsning
 

\begin{align*} && 6 \cdot 8\overset{3}{0}6 \\ \hline && 4836 \end{align}

 

5.4

Regn 3556 : 7.

Facit
 

508

Løsning
 

 

Opgave 6

6.1

Skriv som heltal:

\frac{1}{3} \cdot 210

Facit
 

70

Hint
 

1/3 af 21 er 7.

Løsning
 

1/3 af 21 er 7, fordi 7 + 7 + 7 = 21.

Da 210 er 10 gange større end 21, så er 1/3 af 210 også 10 gange større end 1/3 af 21. 1/3 af 210 er dermed 70 (dvs. 10 · 7).

Du kan også løse opgaven på følgende måde:

\frac{1}{3} \cdot 210 er det samme som 210 : 3, så vi deler 210 med 3:

 

6.2

Skriv som heltal:

3,5 · 106

Facit
 

3500000

Hint
 

10^6 = \underbrace{10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10}_{6 \cdot 10}

Løsning
 

Da 106 = 10 · 10 · 10 · 10 · 10 · 10, så er

3,5 · 106 = 3,5 · 10 · 10 · 10 · 10 · 10 · 10

Vi ganger et tal med 10 ved at rykke kommaet én plads mod højre. Vi ganger derfor 6 gange med 10 ved at rykke kommaet seks pladser mod højre:

3,5000000 · 10 · 10 · 10 · 10 · 10 · 10 = 3500000,0

 

6.3

Skriv som heltal:

\frac{2 \cdot 4 \cdot 10}{8 \cdot 5}

Facit
 

2

Hint
 

Start med at gange 2 og 4 i tælleren og forkort derefter brøken.

Løsning
 

Vi ganger 2 og 4 i tælleren:

\frac{2 \cdot 4 \cdot 10}{8 \cdot 5} = \frac{8 \cdot 10}{8 \cdot 5}

Vi forkorter brøken med 8:

\frac{8 \cdot 10}{8 \cdot 5} = \frac{10}{5}

Vi forkorter brøken med 5:

\frac{10}{5} = 2

 

6.4

Skriv som heltal:

10 - 2 · 6

Facit
 

-2

Hint
 

Resultatet er negativt.

Løsning
 

Vi omskriver udtrykket:

\begin{align*} 10 - 2 \cdot 6 &= 10 - 12 \\[1em] &= -2 \end{align}

 

Opgave 7

7.1

Løs ligningen 4x – 7 = 13.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 5

Hint
 

Isolér x ved at lægge 7 til på begge sider af lighedstegnet og derefter dele med 4.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

4x - 7 = 13

Vi lægger 7 til på begge sider af lighedstegnet:

4x - 7 {\color{Red} \ + \ 7} = 13 {\color{Red} \ + \ 7}

Vi får så:

4x = 20

Vi deler med 4 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{4x}{{\color{Red}4}} = \frac{20}{{\color{Red}4}}

Vi får så:

x = 5

 

7.2

Løs ligningen 5x + 10 = 18 + x.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 2

Hint
 

Isolér x. Træk først x fra på begge sider af lighedstegnet og træk derefter 10 fra.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

5x + 10 = 18 + x

Vi trækker x fra på begge sider af lighedstegnet:

5x + 10 {\color{Red} \ - \ x} = 18 + x {\color{Red} \ - \ x}

Vi får så:

4x + 10 = 18

Vi trækker 10 fra på begge sider af lighedstegnet:

4x + 10 {\color{Red} \ - \ 10} = 18 {\color{Red} \ - \ 10}

Vi får så:

4x = 8

Vi deler med 4 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{4x}{{\color{Red}4}} = \frac{8}{{\color{Red}4}}

Vi får så:

x = 2

 

7.3

Løs ligningen

\frac{x}{2} + 1 = x + \frac{3}{2}.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = -1

Hint
 

Isolér x. Gang først med 2 på begge sider af lighedstegnet for at "slippe af med" brøkerne.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

\frac{x}{2} + 1 = x + \frac{3}{2}

Vi ganger med 2 på begge sider af lighedstegnet:

{\color{Red}2 \ \cdot }\left (\frac{x}{2} + 1 \right ) = {\color{Red}2 \ \cdot }\left ( x + \frac{3}{2} \right )

Vi ganger 2 ind i hver parentes ved at gange hvert led med 2:

{\color{Red}2 \ \cdot \ }\frac{x}{2} + {\color{Red}2 \ \cdot \ }1 = {\color{Red}2 \ \cdot \ }x + {\color{Red}2 \ \cdot \ }\frac{3}{2}

Vi får så:

x + 2 = 2x + 3

Vi trækker x fra på begge sider af lighedstegnet:

x + 2 {\color{Red} \ - \ x} = 2x + 3 {\color{Red} \ - \ x}

Vi får så:

2 = x + 3

Vi trækker 2 fra på begge sider af lighedstegnet:

2 {\color{Red} \ - \ 3} = x + 3 {\color{Red} \ - \ 3}

Vi får så:

-1 = x

 

Opgave 8

8.1

Indsæt et tal, så udtrykket bliver sandt:

4 + 8 = ___ + 5

Facit
 

7

Hint
 

Beregn først 4 + 8.

Løsning
 

Vi opskriver udtrykket:

4 + 8 = ___ + 5

Vi beregner 4 + 8:

12 = ___ + 5

Opgaven svarer altså til at finde ud af, hvad vi skal lægge til 5 for at få 12. Vi skal lægge 7 til 5 for at få 12.

 

8.2

Indsæt et tal, så udtrykket bliver sandt:

16 · 100 = ____ · 200

Facit
 

x = 8

Hint
 

16 er 8 gange større end 2.

Løsning
 

Vi opskriver udtrykket:

16 · 100 = ____ · 200

Vi beregner 16 · 100:

1600 = ____ · 200

Da 16 er 8 gange større end 2, så er 1600 også 8 gange større end 200:

1600 = 8 · 200

 

8.3

Indsæt et tal, så udtrykket bliver sandt:

\frac{1}{2} = \frac{1}{5} + \underline{\qquad}

Facit
 

x = \frac{3}{10}

(0,3 eller en brøk, der kan forkortes til 3/10, er også et korrekt facit.)

Hint
 

Forlæng begge brøker, så de får nævneren 10.

Løsning
 

Vi opskriver udtrykket:

\frac{1}{2} = \frac{1}{5} + \underline{\qquad}

Vi forlænger brøken på venstre side af lighedstegnet med 5, så den får 10 i nævneren:

\frac{5}{10} = \frac{1}{5} + \underline{\qquad}

Vi forlænger derefter brøken på højre side af lighedstegnet med 2, så den også får 10 i nævneren:

\frac{5}{10} = \frac{2}{10} + \underline{\qquad}

Vi skal lægge 3/10 til 2/10 for at få 5/10:

\frac{5}{10} = \frac{2}{10} + \frac{3}{10}

 

Opgave 9

9.1

Hvilken værdi har f(x), når x = 5? 

Facit
 

7

Hint
 

Undersøg, hvor meget funktionsværdien vokser, når x vokser med 1.

Løsning
 

Vi kan se i tabellen, at når værdien af x vokser med 1, så vokser funktionsværdien f(x) også med 1. Vi udvider tabellen:

   x    f(x
02
13
24
35
46
57

Når x = 5, så har f(x) værdien 7.

 

9.2

Skriv en forskrift for funktionen f.

Facit
 

x + 2

Hint
 

Vi får funktionsværdien ved at lægge 2 til x-værdien.

Løsning
 

Vi kan se, at vi får funktionsværdien ved at lægge 2 til x-værdien:

   x    f(x
02 (= 0 + 2)
13 (= 1 + 2)
24 (= 2 + 2)
35 (= 3 + 2)
46 (= 4 + 2)

Funktionen er derfor givet ved forskriften

f(x) = x + 2

 

Opgave 10

10.1

Omkredsen af den blå figur er?

Facit
 

2a + 2b + 10

Hint
 

Beregn omkredsen ved at lægge længderne af alle fire sider sammen.

Løsning
 

Vi får oplyst, at et rektangel har sidelængderne 2 + a og 3 + b. Vi beregner omkredsen ved at lægge længderne af alle fire sider sammen:

2 + a + 3 + b + 2 + a + 3 + b = 2a + 2b + 10

Omkredsen er 2a + 2b + 10.

 

10.2

Arealet af den blå figur er?

Facit
 

ab + 3a + 2b + 6

Hint
 

Opdel det blå rektangel i fire mindre rektangler, og bestem arealet af hvert af de fire rektangler.

Løsning
 

Det blå rektangel består af fire mindre rektangler (I, II, III og IV):

Vi beregner arealet af hvert rektangel ved at gange længden og bredden:

RektangelLængdeBreddeAreal
Ibab · a = ab
II3a3 · a = 3a
IIIb2b · 2 = 2b
IV323 · 2 = 6

Da det blå rektangel kan opdeles i de fire mindre rektangler, så kan vi bestemme arealet af det blå rektangel ved at lægge arealerne af de fire mindre rektangler sammen.

Arealet af det blå rektangel er

ab + 3a + 2b + 6

 

Opgave 11

11.1

Hvor stort er arealet af et trapez, hvor højden h er 3, sidelængden a er 2, og sidelængden b er 4?

Facit
 

9

Hint
 

Sæt h = 3, a = 2 og b = 4 ind i formlen i den gule boks.

Løsning
 

Vi beregner arealet ved at sætte højden h = 3, sidelængden a = 2 og sidelængden b = 4 ind i formlen i den gule boks:

A = 3 \cdot \frac{2 + 4}{2}
   
  = 3 \cdot \frac{6}{2}
   
  = 3 \cdot 3
   
  = 9

Arealet af trapezet er 9.

 

11.2

Hvor stor er højden h i et trapez, hvor arealet er 35, sidelængden a er 4, og sidelængden b er 10?

Facit
 

5

Hint
 

Sæt arealet A = 35, sidelængden a = 4 og sidelængden b = 10 ind i formlen i den gule boks og isolér højden h.

Løsning
 

Vi sætter arealet A = 35, sidelængden a = 4 og sidelængden b = 10 ind i formlen i den gule boks:

35 = h \cdot \frac{4 + 10}{2}

Vi har nu en ligning, som vi kan løse. Vi beregner først, at 4 + 10 = 14, dvs. at

35 = h \cdot \frac{14}{2}

Vi beregner derefter, at 14/2 = 7, dvs. at

35 = h \cdot 7

Vi deler nu med 7 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{35}{{\color{Red}7}} = \frac{h \cdot 7}{{\color{Red}7}}

Vi får så, at

5 = h

Højden h er 5.

 

Opgave 12

12.1

Førstekoordinaten til punktet A er?

Facit
 

-2

Hint
 

Vi aflæser førstekoordinaten til punkt Ax-aksen.

Løsning
 

Vi aflæser førstekoordinaten til punkt Ax-aksen:

 

12.2

Arealet af trekant ABC er?

Facit
 

9

Hint
 

Opdel trekanten i mindre trekanter:

Løsning
 

Vi opdeler trekant ABC i tre mindre trekanter (I, II og III):

Kateterne i trekant I har længden ½ og 2, så trekant I og III udgør tilsammen en retvinklet trekant:

Vi kan se på figuren, at trekant II har en grundlinje med længden 4, og at den tilhørende højde er 2. Arealet af trekant II er derfor

\begin{align*} T_{\text{II}} &= \frac{1}{2} \cdot 2 \cdot 4 \\[1em] &= 4 \end{align}

Trekant III og I udgør en retvinklet trekant, hvor en af grundlinjerne har længden 5, og den tilhørende højde er 2. Arealet af trekant I og III tilsammen er derfor

\begin{align*} T_{\text{I + III}} &= \frac{1}{2} \cdot 2 \cdot 5 \\[1em] &= 5 \end{align}

Vi bestemmer arealet af trekant I, II og III tilsammen:

\begin{align*} T_{\text{II}} + T_{\text{I + III}} &= 4 + 5 \\[1em] &= 9 \end{align}

Arealet af trekant ABC er 9.

 

Opgave 13

13.1

Omskriv 400 m.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

0,4 km

Hint
 

1000 m er 1 km.

Løsning
 

Der går 1000 m på 1 km, så vi omskriver 400 m til km ved at dele 400 med 1000:

400 : 1000 = 0,4

400 m er 0,4 km.

 

13.2

Omskriv 3 \tfrac{1}{2} time.

Facit
 

210

Hint
 

1 time er 60 minutter.

Løsning
 

Der går 60 minutter på 1 time:

TimerMinutter
160
0,530
2120
3180
3,5210

3½ time er 210 minutter.

 

13.3

Omskriv 205 g.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

0,205

Hint
 

1000 g er 1 kg.

Løsning
 

Der går 1000 g på 1 kg, så vi omskriver 205 g til kg ved at dele 205 med 1000:

205 : 1000 = 0,205

205 g er 0,205 kg.

 

13.4

Omskriv 150 ml.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

1,5

Hint
 

100 ml er 1 dl.

Løsning
 

Der går 100 mL på 1 dl, så vi omskriver 150 ml til dl ved at dele 150 med 100:

150 : 100 = 1,5

150 ml er 1,5 dl.

 

Opgave 14

14.1

Hvor lang er siden d i trekant DEF, hvis siden a i trekant ABC er 5?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligedannede figurer.

Facit
 

15

Hint
 

Længdeforholdet mellem de to ligedannede trekanter er 1:3, dvs. at siderne i trekant DEF er 3 gange så lange som de tilsvarende sider i trekant ABC.

Løsning
 

Vi får oplyst, at længdeforholdet mellem de to ligedannede trekanter er 1:3, dvs. at siderne i trekant DEF er 3 gange så lange som de tilsvarende sider i trekant ABC.

Hvis siden a i trekant ABC er 5, så er siden d i trekant DEF derfor 3 gange så lang, dvs. at længden af siden d er 15.

 

14.2

Hvor stor er vinkel A i trekant ABC, hvis vinkel E i trekant DEF er 30°?

Facit
 

60°

Hint
 

Da trekant ABC og trekant DEF er ligedannede, så er vinklerne i trekanterne parvist lige store.

Løsning
 

Da trekant ABC og trekant DEF er ligedannede, så er vinklerne i trekanterne parvist lige store:

Vinkel A og vinkel D er lige store.

Vinkel B og vinkel E er lige store.

Vinkel C og vinkel F er lige store.

Da vinkel A er 30°, så er vinkel D derfor også 30°.

Da vinkel D er 30°, og vinkel F er ret (dvs. 90°), så kan vi bestemme vinkel E ud fra vinkelsummen i en trekant (180°):

30° + 90° + E = 180°

Vi trækker 90° fra på begge sider af lighedstegnet:

30° + E = 90°

Vi trækker 30° fra på begge sider af lighedstegnet:

E = 60°

Vinkel E er 60°.

 

14.3

Hvor stort er arealet af trekant DEF, hvis arealet af trekant ABC er 10?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligedannede figurer.

Facit
 

90

Hint
 

Undersøg, hvor mange kopier af den lille trekant, der kan placeres i den store trekant.

Løsning
 

Siderne i den store trekant DEF er 3 gange så lange, som siderne i den lille trekant ABC. Vi kan derfor placere 3 kopier af den lille trekant ved siden af hinanden langs siderne i den store trekant:

Arealet af den store trekant DEF er 9 gange så stort som arealet af den lille trekant ABC.

Hvis trekant ABC har arealet 10, så har trekant DEF derfor arealet 90.

 

Opgave 15

15.1

Hvilken af trekanterne er ligesidet? 

Facit
 

A

Hint
 

En trekant er ligesidet, hvis alle tre sider er lige lange.

 

15.2

Hvilken af trekanterne er spidsvinklet?

Facit
 

A

Hint
 

En trekant er spidsvinklet, hvis alle tre vinkler er spidse.

Løsning
 

Trekant A har 3 spidse vinkler, så trekant A er spidsvinklet.

 

Opgave 16

16.1

Kassens rumfang er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om rumfang og overfladeareal af prismer.

Facit
 

500

Hint
 

Rumfanget kan bestemmes ved at gange arealet af grundfladen med højden.

Løsning
 

Vi bestemmer rumfanget ved at gange arealet af grundfladen med højden. Højden er 5.

Vi får oplyst, at den kvadratiske grundflade har sidelængden 10. Vi bestemmer arealet, G, af grundfladen:

\begin{align*} G &= 10 \cdot 10 \\[1em] &= 100 \end{align}

Grundfladen har et areal på 100.

Vi bestemmer rumfanget:

\begin{align*} V &= G \cdot h \\[1em] &= 100 \cdot 5 \\[1em] &= 500 \end{align}

Rumfanget er 500.

 

16.2

Kassens samlede overfladeareal er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om rumfang og overfladeareal af prismer.

Facit
 

400

Hint
 

Figuren har seks sider. Bestem arealet af hver side, og læg arealerne sammen.

Løsning
 

Vi bestemmer overfladearealet ved at bestemme arealet af hver side og lægge alle arealerne sammen.

Kassen har seks sider. To af siderne er identiske kvadratiske sider med sidelængden 10. De fire andre sider er identiske rektangulære sider med længden 10 og bredden 5.

Vi bestemte i opg. 16.1, at de kvadratiske sider har et areal på 100. Vi bestemmer arealet af hver af de rektangulære sider:

\begin{align*} A_{\text{rektangul\ae r}} &= 10 \cdot 5 \\[1em] &= 50 \end{}

Hver af de rektangulære sider har et areal på 50.

Vi bestemmer kassens overfladeareal:

\begin{align*} 2 \cdot 100 + 4 \cdot 50 &= 200 + 200 \\[1em] &= 400 \end{align}

Overfladearealet er 400.

 

Opgave 17

17.1

Hvilket rosettemønster har drejningssymmetri, men ikke spejlingssymmetri?

Facit
 

D

Hint
 

Alle mønstrene har drejningssymmetri. Undersøg, hvilken figur der ikke har spejlingssymmetri.

Løsning
 

Hvis vi roterer rosettemønster D omkring midtpunktet, så kan vi føre mønsteret "over i sig selv", dvs. at mønsteret har drejningssymmetri.

Vi kan ikke tegne en linje gennem rosettemønster D, så mønsteret på den ene side af linjen er en spejling af mønsteret på den anden side af linjen, så mønsteret har ikke spejlingssymmetri.

For de fire andre mønstre gælder der, at vi kan tegne en linje gennem mønsteret, så mønsteret på den ene side af linjen er en spejling af mønstret på den anden side af linjen.

 

17.2

Hvilket rosettemønster har netop 4 symmetriakser?

Facit
 

B

Hint
 

Rosettemønster D har ikke spejlingssymmetri.

Tegn symmetriakser på de andre figurer. Her er et eksempel på en symmetriakse:

Løsning
 

Rosettemønster D har ikke spejlingssymmetri.

Vi tegner symmetriakser på de andre figurer:

Figur B har netop 4 symmetriakser. De andre figurer har ingen (D) eller færre end 4 symmetriakser (A, B og E).

 

Opgave 18

18.1

Hvilket af udsagnene er sandt?

Facit
 

Mere end halvdelen af eleverne i 9. B har fået karakteren 4 eller derunder.

Hint
 

Undersøg hvert udsagn.

Du kan aflæse elevernes karakterer på diagrammet. På den vandrette akse ses de forskellige karakterer. Antallet af elever, der har fået hver karakter, kan aflæses på den lodrette akse.

Løsning
 
UdsagnSandt?Forklaring
Der er fire elever i 9. B, der har fået karakteren 12.NejDer er 2 elever i 9. B, der har fået karakteren 12.
Der er flere elever i 9. B end i 9. A.NejDer er 25 elever i 9. A og 23 elever i 9. B.
Der er givet flest forskellige karakterer i 9. B.NejI 9. A er der givet 7 forskellige karakterer (-2, 00, 02, 4, 7, 10 og 12). I 9. B er der givet 5 forskellige karakterer (02, 4, 7, 10 og 12).
Mere end halvdelen af eleverne i 9. B har fået karakteren 4 eller derunder.JaDer er 13 elever, der har fået karakteren 4 eller derunder, og 10 elever, der har fået karakterer over 4.
Det højeste antal elever i 9. B, der har fået samme karakter, er fire.NejDer er fx 8 elever, der har fået karakteren 4.

 

Opgave 19

19.1

Cirka hvor mange penge brugte husstande i Region Sjælland?

Facit
 

190

(Det kan være lidt svært at aflæse præcist i diagrammet, så svar mellem 185 og 195 er også korrekte.)

Hint
 

Undersøg, hvor mange penge hvert julehjerte svarer til i diagrammet, når Region Nordjylland har 6,5 julehjerter, og husstande i Region Nordjylland brugte ca. 130 kr.

Løsning
 

Vi får oplyst, at husstande i Region Nordjylland brugte ca. 130 kr. på julepynt og fyrværkeri. Vi aflæser, at der er 6,5 julehjerte ud for Region Nordjylland i diagrammet.

Da 2 · 6,5 = 13, så er 20 · 6,5 = 130. Hvert julehjerte svarer altså ca. til 20 kr.

Vi aflæser, at der er 9,5 julehjerter ud for Region Sjælland. Vi beregner, hvor mange penge 9,5 julehjerter svarer til, når hvert julehjerte er 20 kr.:

Antal julehjerterAntal kroner
120
0,510
240
480
8160
9180
9,5190

Husstande i Region Sjælland brugte ca. 190 kr.

 

19.2

Cirka hvor mange procent brugte hustande i Region Midtjylland mindre 
end husstande i Region Hovedstaden?

Facit
 

50%

(Det kan være lidt svært at aflæse præcist i diagrammet, så svar mellem 45% og 55% er også korrekte.)

Hint
 

Undersøg, hvor mange procent færre hjerter der er ud for Region Midtjylland end ud for Region Hovedstaden. Du behøver altså ikke at regne ud, hvor mange penge husstandene i de to regioner brugte.

Løsning
 

Vi aflæser, at der er ca. 5 julehjerter ud for Region Midtjylland, og at der er ca. 10 julehjerter ud for Region Hovedstaden. Husstande i Region Midtjylland brugte altså ca. halvt så mange penge, som husstande i Region Hovedstaden, dvs. at de brugte 50% mindre.

 

Opgave 20

20.1

Hvor stor er sandsynligheden for, at Gustav trækker et es?

Facit
 

1/10

(10% eller 0,1 eller en brøk, der kan forkortes til 1/10, er også korrekte svar.)

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for hændelsen H med formlen

P(H) = \frac{\text{antal gunstige udfald}}{\text{antal mulige udfald}}

Løsning
 

Der er 1 es blandt 10 kort:

\begin{align*} P(\text{es}) &= \frac{\text{antal esser}}{\text{antal kort i alt}} \\[1em] &= \frac{1}{10} \end{align}

Sandsynligheden for at Gustav trækker et es, er 1/10.

 

20.2

Hvor stor er sandsynligheden for, at Gustav ikke trækker en konge?

Facit
 

7/10

(70% eller 0,7 eller en brøk, der kan forkortes til 7/10, er også korrekte svar.)

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for hændelsen H med formlen

P(H) = \frac{\text{antal gunstige udfald}}{\text{antal mulige udfald}}

Løsning
 

Der er 3 konger, dvs. at der er 7 kort, der ikke er konger:

\begin{align*} P(\text{ikke konge}) &= \frac{\text{antal kort, der ikke er konger}}{\text{antal kort i alt}} \\[1em] &= \frac{7}{10} \end{align}

Sandsynligheden for at Gustav ikke trækker en konge, er 7/10.

 

20.3

Hvor stor er sandsynligheden for, at Gustav trækker enten en konge eller en dame?

Facit
 

1/2

(50% eller 0,5 eller en brøk, der kan forkortes til 1/2, er også korrekte svar.)

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for hændelsen H med formlen

P(H) = \frac{\text{antal gunstige udfald}}{\text{antal mulige udfald}}

Løsning
 

Der er 3 konger og 2 damer, dvs. at der er 5 kort med en konge eller dame:

\begin{align*} P(\text{konge eller dame}) &= \frac{\text{antal konger og damer}}{\text{antal kort i alt}} \\[1em] &= \frac{5}{10} \\[1em] &= \frac{1}{2} \end{align}

Sandsynligheden for at Gustav trækker en konge eller en dame, er 1/2.