Med hjælpemidler
Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven med hjælpemidler fra Matematik FP9 3. december 2019.
Opgave 1 - Livas biografbilletter
1.1
Hvor mange penge har Liva i alt betalt for de 4 billetter?
358 kr.
Gang prisen pr. billet (89,50 kr.) med antallet af billetter (4).
Vi får oplyst, at Liva har købt 4 billetter til 89,50 kr. pr. stk. Vi beregner, hvor mange penge hun har betalt for alle 4 billetter:
4 · 89,50 = 358
Liva har betalt 358 kr.
Det er vigtigt, at du ikke kun angiver facit, men at du også opstiller et regneudtryk:
4 · 89,50
1.2
Du skal vise med beregning, at Liva skal betale ca. 58 kr. for en billet, hvis hun melder sig ind i filmklubben.
Hvis Liva får 35% i rabat på billetter, så skal hun betale 65% af normalprisen.
Liva får 35% i rabat på billetter, hvis hun melder sig ind i filmklubben, dvs. at hun skal betale 65% af normalprisen. Vi beregner 65% af 89,50 kr.:
0,65 · 89,50 ≈ 58,175
Liva skal betale ca. 58 kr. for en billet, hvis hun melder sig ind i filmklubben.
Vi får oplyst, at Liva får 35% i rabat på billetter, hvis hun melder sig ind i filmklubben. Vi beregner, hvor stor en andel af normalprisen, hun skal betale:
100% - 35% = 65%
Liva skal betale 65% af normalprisen. Da 65% = 0,65, så kan vi bestemme 65% af normalprisen ved at gange normalprisen (89,50 kr.) med 0,65.
1.3
Hvor mange billetter skal Liva købe om året, hvis det skal betale sig for hende at være medlem af filmklubben?
Mindst 7.
Du kan fx lave en tabel, der viser prisen for forskellige antal billetter uden og med filmklub.
Vi beregner, hvad Liva skal betale for 1 - 7 billetter uden og med filmklub:
Liva skal købe 7 billetter eller flere.
Vi beregner prisen uden filmklub ved at gange antallet af billetter med prisen pr. billet (89,50 kr.).
Vi beregner prisen med filmklub ved at gange antallet af billetter med prisen pr. billet (89,50 kr.) og 0,65, da vi fandt ud af i opg. 1.2, at Liva skal betale 65% af normalprisen, hvis hun melder sig ind i filmklubben. Desuden lægger vi prisen for filmklubben (199 kr.) til.
Du kan se vores beregninger herunder:
1.4
Hvor mange procent skulle filmklubben give i rabat på billetter, hvis det skulle betale sig for Liva at være medlem?
55,6%
Beregn først, hvad de fire billetter må koste med rabat, hvis Liva skal betale 199 kr. for at være med i filmklubben, og hun maks. skal betale de 358 kr., som er normalprisen for billetterne.
Hvis det skal kunne betale sig for Liva at være medlem af filmklubben, så skal fire billetter koste maks. 358 kr.
Prisen for filmklubben er 199 kr. Vi beregner, hvad de fire billetter må koste:
358 - 199 = 159
De fire billetter må maks. koste 159 kr.
Vi beregner prisen pr. billet:
159 : 4 = 39,75
Billetprisen må maks. være 39,75 kr.
Vi beregner, hvor meget 39,75 kr. udgør af normalprisen på 89,50 kr.:
39,75 : 89,50 ≈ 0,4441341
Liva skal maks. betale 44,4% af normalprisen, dvs. at filmklubben skulle give mindst 55,6% i rabat på billetter, hvis det skulle betale sig for Liva at være medlem.
Vi beregnede i opg. 1.1, at Liva skal betale 358 kr. for fire billetter, når hun ikke er medlem af filmklubben. Hvis det skal kunne betale sig for Liva at være med i filmklubben, så skal hun maks. betale 358 kr. for medlemsskabet af filmklubben og fire billetter med rabat.
Liva skal betale 199 kr. for at være medlem af filmklubben. Vi beregner derfor, hvad Liva maks. skal betale for selve billetterne ved at trække 199 kr. fra de 358 kr. Liva skal maks. betale 159 kr. for de fire billetter, dvs. at Liva maks. skal betale 39,75 kr. pr. billet.
Vi beregner, at 39,75 kr. udgør ca. 44,4% af normalprisen på 89,50 kr. Vi beregner Livas rabat ved at trække 44,4% fra 100%:
100% - 44,4% = 55,6%
Liva skal have mindst 55,6% i rabat, hvis hun skal betale maks. 358 kr. for medlemsskabet og fire billetter, dvs. hvis det skal kunne betale sig for hende at være medlem af filmklubben.
Opgave 2 - Karls korthuse
2.1
Hvor mange kort skal han bruge til at bygge et korthus med 4 etager?
26 kort
Tegn evt. et korthus med 4 etager.
Den nederste etage i et korthus med 4 etager består af otte kort, der står skrå og tre kort, der ligger på tværs, så den nederste etage består i alt af 11 kort. De øverste 3 etager er ligesom et korthus med 3 etager, så de øverste 3 etager består af 15 kort.
11 + 15 = 26
Der skal bruges 26 kort til et korthus med 4 etager.
Vi tæller, at den nederste etage består af 11 kort.
Vi kan se, at de øverste 3 etager er ligesom et korthus med 3 etager:
Vi får oplyst, at et korthus med 3 etager består af 15 kort.
Et korthus med 4 etager består derfor af 11 + 15 kort.
2.2
Hvor mange kort rører bordet i et korthus med n etager?
2n
Undersøg, hvor mange kort, der rører bordet, i et korthus med hhv. 1, 2, 3 og 4 etager.
Vi kan se, at der er dobbelt så mange kort, der rører bordet, som der er etager i et korthus, så i et korthus med n etager er der 2n kort, der rører bordet.
Vi undersøger, hvor mange kort, der rører bordet, i et korthus med hhv. 1, 2, 3 og 4 etager:
Antal etager | Antal kort, der rører bordet |
---|---|
1 | 2 (= 2 · 1) |
2 | 4 (= 2 · 2) |
3 | 6 (= 2 · 3) |
4 | 8 (= 2 · 4) |
n | 2n (= 2 · n) |
Der er dobbelt så mange kort, der rører bordet, i et korthus, som der er etager i korthuset.
2.3
Hvor mange etager kan der blive i korthuset, hvis han har 200 kort?
11 etager
Sæt 200 ind i ligningen
Vi beregner, hvor stort et korthus Karl kan lave, hvis han har 200 kort:
Der kan blive 11 etager i korthuset.
Vi får oplyst, at antallet af kort i et korthus med n etager er givet ved
Vi beregner derfor, hvor mange etager der kan være i Karls korthus, hvis han har 200 kort, ved at løse ligningen
Du kan løse ligningen i et CAS-værktøj, som fx GeoGebra™. Løs ligningen i GeoGebra ved at skrive Løsninger((n(3n+1))/2=200,n) i CAS-vinduet og trykke på "≈".
Opgave 3 - Livas juletræstæppe
3.1
Undersøg, hvor få centimeter filt Liva kan nøjes med at købe. Du skal bruge en tegning til at begrunde dit svar.
96,6 cm
To af de stykker, som Liva skal klippe ud, kan lægges op ad hinanden. Undersøg, hvor stort et rektangulært stykke, der skal til, for at Liva kan klippe to stykker.
Vi laver en tegning af to af de stykker, som Liva skal klippe ud:
To af stykkerne kan klippes ud af et rektangulært stykke filt med længden 68,3 cm og bredden 28,3 cm.
Fire af de rektangulære stykker filt kan placeres således på rullen med filt:
Vi beregner, hvor meget filt Liva skal bruge:
68,3 + 28,3 = 96,6
Liva kan nøjes med at købe 96,6 cm filt.
Vi lægger to af de stykker, som Liva skal klippe ud, op ad hinanden:
De to stykker kan klippes ud af et rektangulært stykke stof. Vi beregner længden og bredden af det rektangulære stykke:
20,0 + 40,0 + 8,3 = 68,3
20,0 + 8,3 = 28,3
Længden er 68,3 cm, og bredden er 28,3 cm.
Da det rektangulære stykke er 28,3 cm bredt, så kan der ligge tre rektangulære stykker ved siden af hinanden på filtrullen, som er 90 cm bred. Det sidste stykke placeres efter de andre:
Opgave 4 - Karls og Livas mobiltelefoner
4.1
Du skal vise med beregning, at Karl i alt har brugt sin mobiltelefon i 15 timer og 52 minutter i løbet af den uge.
Omregn først 16 minutter til timer.
Beregn derefter, hvor mange timer Karl har brugt sin telefon i løbet af ugen ved at gange antallet af timer pr. dag med 7.
Vi omregner 16 minutter til timer:
16 : 60 ≈ 0,267
Vi beregner, hvor mange timer Karl har brugt sin telefon i løbet af ugen:
2,267 · 7 = 15,869
Vi omregner 0,869 timer til minutter:
0,869 · 60 = 52,14
Karl har brugt sin telefon 15 timer og 52 minutter i alt i løbet af ugen.
Vi får oplyst, at Karl har brugt sin telefon 2 timer og 16 minutter om dagen i gennemsnit. Vi beregner, at 2 timer og 16 minutter er 2,267 timer.
Der er 7 dage på en uge, så vi beregner, hvor mange timer Karl har brugt sin telefon i alt i løbet af ugen ved at gange 2,267 timer med 7. Vi får resultatet 15,869 timer.
Vi beregner, at 0,869 timer er ca. 52 minutter. Karl har derfor brugt sin telefon 15 timer og 52 minutter i alt i løbet af ugen.
4.2
Hvor stor en procentdel af sin vågne tid har Karl brugt sin mobiltelefon i den uge?
Ca. 14%
Beregn, hvor stor en andel a udgør af b på følgende måde:
Omregn resultatet til procent ved at gange med 100.
Vi beregner, hvor mange timer Karl er vågen i løbet af et døgn:
24 - 8 = 16
Karl er vågen ca. 16 timer i løbet af et døgn.
Vi beregner, hvor stor en del af Karls vågne tid, han har brugt sin telefon:
2,267 : 16 = 0,142
Karl har brugt sin telefon ca. 14% af sin vågne tid.
Vi får oplyst, at Karl sover ca. 8 timer i døgnet. Han er derfor vågen ca. 16 timer i døgnet.
Vi beregnede i 4.1, at Karl brugte sin telefon 2,267 timer i døgnet i gennemsnit.
Vi beregner, hvor stor en del af sin vågne tid, Karl har brugt sin telefon, ved at dele 2,267 timer med 16 timer:
Vi omregner fra et decimaltal til en brøk ved at gange med 100, dvs. ved at rykke kommaet to pladser mod højre.
4.3
Giv et eksempel på, hvor lang tid Liva kan have sovet, og hvor lang tid hun kan have brugt sin mobiltelefon på det døgn.
Vælg, hvor længe Liva kan have sovet. Beregn derefter, hvor længe Liva i så fald var vågen.
Beregn til sidst, hvor lang tid Liva brugte med sin telefon ved at bestemme 5% af antallet af vågne timer.
Vi beregner, hvor lang tid Liva var vågen, hvis hun sov 9 timer:
24 - 9 = 15
Vi beregner, hvor mange timer Liva brugte sin telefon:
15 · 0,05 = 0,75
Hvis Liva sov 9 timer, så brugte hun sin telefon 0,75 timer.
Vi vælger, at Liva sov 9 timer. Hun var i så fald vågen i 15 timer.
Vi får oplyst, at Liva brugte sin telefon 5% af sin vågne tid. Vi beregner derfor 5% af 15 timer. Vi beregner 5% af 15 ved at omregne 5% til 0,05:
15 · 0,05 = 0,75
5% af 15 timer er 0,75 timer, så Liva brugte sin telefon 0,75 timer.
Du kan evt. vælge at omregne tiden, som Liva brugte på sin telefon, til minutter. 0,75 timer er 45 minutter.
Opgave 5 - Unges mobiltelefoner
5.1
Hvor mange elever er der data fra?
90
Beregn, hvor mange datapunkter (tal), der er i tabellen.
Tabellen består af 9 kolonner og 10 rækker. Vi beregner antallet af datapunkter:
9 · 10 = 90
Der er 90 datapunkter, så der er data fra 90 elever.
Hvert datapunkt (tal) repræsenterer én elev.
5.2
Beregn, om eleverne i 9. klasse på Karls skole ligger over eller under gennemsnittet.
Over gennemsnittet.
Beregn, hvor mange minutter om dagen eleverne på Karls skole i gennemsnit bruger deres telefon ved at beregne gennemsnittet af tallene i tabellen.
Vi beregner gennemsnittet af tallene i tabellen:
Eleverne på Karls skole bruger deres mobil 180 minutter om dagen i gennemsnit, så de ligger over gennemsnittet for danske unge.
Du kan se vores beregning her:
Eleverne på Karls skole bruger i gennemsnit deres telefon 180 minutter om dagen.
Vi får oplyst, at danske unge i gennemsnit bruger deres telefon 131 minutter om dagen. Eleverne på Karls skole ligger derfor over gennemsnittet for danske unge.
5.3
Undersøg, hvilke forskelle og ligheder der er mellem fordelingen af data fra 9. klasserne og fordelingen af data fra 8. klasserne.
Sammenlign medianen og variationsbredden for de to datasæt.
Vi beregner minimum, median og maksimum for eleverne i 9. klasse:
Vi beregner variationsbredden for eleverne i hhv. 8. og 9. klasse:
8. klasse: | 200 - 120 = 80 |
9. klasse: | 330 - 60 = 270 |
50% af eleverne i både 8. og 9. klasse bruger deres telefon mindst 165 minutter om dagen.
I 8. klasse bruger eleverne deres telefon mellem 120 minutter og 200 minutter, dvs. at variationsbredden er 80 minutter.
I 9. klasse bruger eleverne deres telefon mellem 60 minutter og 330 minutter, dvs. at variationsbredden er 270 minutter.
Der er større forskel på, hvor lang tid eleverne bruger deres telefon i 9. klasse end i 8. klasse.
Du kan se vores beregninger her:
Vi beregner variationsbredden ved at trække minimum fra maksimum:
variationsbredde = maksimum - minimum
Medianen er det antal minutter, som 50% af eleverne mindst bruger deres telefon.
Opgave 6 - Karls skrabekalender
6.1
Hvor stor er sandsynligheden for, at Karl vinder 1 million kr.?
0,0001984%
Sandsynligheden for en hændelse, H, kan beregnes med formlen
Vi beregner sandsynligheden for, at Karl vinder 1 million kroner:
5 : 2520000,0 ≈ 0,000001984
Der er 0,0001984% sandsynlighed for, at Karl vinder 1 million kroner.
Vi skal beregne sandsynligheden for, at Karl vinder 1 million kroner, dvs. sandsynligheden for, at Karl har en julekalender med 10 julemænd:
Vi får oplyst, at der er 5 skrabekalendere med 10 julemænd og 2.520.000 skrabekalendere i alt, så
Vi omregner fra decimaltal til procent ved at gange med 100, dvs. ved at rykke kommaet to pladser mod højre.
6.2
Forklar, hvorfor Karl ikke har ret i sin påstand.
Forklar, hvorfor Karl kan få tre skrabekalendere uden gevinst.
At der er gevinst på hver 3. skrabekalender i gennemsnit, betyder, at der er gevinst på 1/3 af skrabekalenderne. Der er altså ikke gevinst på 2/3 af skrabekalenderne:
Der er 1,68 mio. skrabekalendere uden gevinst.
Hvis Karl er uheldig og køber 3 af de kalendere, der ikke er gevinst på, så får han ikke nogen gevinst, selv om han har købt 3 kalendere.
Karl køber tre tilfældige skrabekalendere, så han kan være uheldig at få tre af de 1,68 mio. skrabekalendere, hvor der ikke er gevinst, og derfor har Karl ikke ret i sin påstand.
6.3
Har Liva ret i sin påstand?
Nej, Liva har ikke ret.
Beregn sandsynligheden for at slå 5 seksere i træk. Undersøg, om de to sandsynligheder er ca. lige store.
Vi beregner sandsynligheden for at slå 5 seksere i træk med en almindelig 6-sidet terning:
Sandsynligheden for at slå 5 seksere i træk er 0,0001286.
Vi får oplyst, at sandsynligheden for at vinde 50.000 kr. er ca. 0,000018.
Vi bestemmer, hvor meget større sandsynligheden er for at slå 5 seksere i træk end for at vinde 50.000 kr.:
Sandsynligheden for at slå 5 seksere i træk er mere end 7 gange større end sandsynligheden for at vinde 50.000 kr., så Liva har ikke ret.
Sandsynligheden for at slå en sekser med en almindelig 6-sidet terning er
Sandsynligheden for at slå 5 seksere i træk er dermed
Ovenstående udtryk kan omskrives:
Opgave 7 - En sekskant
7.1
Hvor stor er sekskantens omkreds, hvis a er 4,5, og b er 3,5?
32
Beregn omkredsen af sekskanten ved at lægge længderne af alle siderne sammen.
Vi beregner sekskantens omkreds:
b + b + a + b + a + b + a + a = 4a + 4b
Vi beregner omkredsen, hvis a = 4,5 og b = 3,5:
4 · 4,5 + 4 · 3,5 = 32
Omkredsen er 32.
Sekskanten har seks sider med længderne b + b, a, b, a, b og a + a.
7.2
Du skal vise, at Karl har ret i sin påstand.
Omskriv 2a · 2b - ab til 3ab.
Vi omskriver 2a · 2b - ab:
2a · 2b - ab | = | 4ab - ab |
= | 3ab |
Da 2a · 2b - ab kan omskrives til 3ab, så er de to udtryk ens, dvs. at Karl har ret.
Vi får oplyst, at arealet af sekskanten er 3 · a · b. Vi omskriver 2a · 2b - ab til 3 · a · b. Da de to udtryk er ens, så kan arealet også beregnes med udtrykket 2a · 2b - ab.
7.3
Undersøg, hvor stort arealet af sekskanten højst kan være, hvis sekskantens omkreds er 40.
75
Bestem arealet af sekskanten for forskellige sidelængder. Husk, at omkredsen skal være 40.
Vi bestemmer arealet af sekskanten ved forskellige sidelængder:
Arealet kan højst være 75.
Vi beregnede i opg. 7.1, at omkredsen af sekskanten er 4a + 4b.
Omkredsen skal være 40, så
4a + 4b = 40
Vi deler med 4 på begge sider af lighedstegnet og får:
a + b = 10
Omkredsen er 40, når summen af a og b er 10. Hvis vi vælger en værdi for a, så kan vi altså beregne b således:
b = 10 - a
Vi vælger forskellige længder af siden a, beregner længden af siden b og beregner arealet. Du kan se vores beregninger her:
Opgave 8 - Rektangler
8.1
Undersøg, hvor mange forskellige rektangler der opfylder de 3 betingelser. Tegn så mange forskellige løsninger, du kan. Brug evt. et digitalt værktøj eller svararket.
28 (inkl. rektanglet vist i opgaven)
Vi kan både tegne rektangler, hvor siderne ligger på gitteret, og rektangler, hvor siderne ikke ligger på gitteret. Her er to eksempler:
Der er 28 mulige rektangler inkl. rektanglet vist i opgaven:
Vi har tegnet fire rektangler i hvert koordinatsystem og nummereret rektanglerne fra 1 - 28.
Rektangel 1 - 8
Rektangel 1 - 8 har længden 8 og bredden 1. Arealet er derfor:
8 · 1 = 8
Rektangel 9 - 16
Rektangel 9 - 16 har længden 4 og bredden 2. Arealet er derfor:
4 · 2 = 8
Rektangel 17 - 24
Vi kan benytte Pythagoras' sætning til at bestemme længden, d, af diagonalen i et kvadrat med sidelængden 1:
Diagonalen har længden , så rektangel 17 - 24 har bredden . Rektanglerne er 4 gange så lange, som de er bredde, så længden er . Arealet er derfor:
Rektangel 25 - 28
I ovenstående afsnit beregnede vi, at diagonalen i et kvadrat har længden .
Rektangel 25 - 28 er kvadrater med sidelængden . Arealet er derfor: