Med hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven med hjælpemidler fra Matematik FP9 3. maj 2023.

Opgave 1 - I praktik i en butik

1.1

Hvor meget er en bakke blåbær blevet dyrere?

Facit
 

3,55 kr.

Hint
 

Træk før-prisen fra nu-prisen.

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget en bakke blåbær er blevet dyrere:

42,50 - 38,95 = 3,55

En bakke blåbær er blevet 3,55 kr. dyrere.

Kommentarer til løsningen
 

Vi får oplyst, at før-prisen er 38,95 kr., og at nu-prisen er 42,50 kr. Vi bestemmer prisforskellen ved at trække før-prisen fra nu-prisen.

Det er vigtigt, at du ikke kun angiver et facit, men at du også opstiller et regneudtryk:

42,50 - 38,95

 

1.2

Hvad koster blåbær pr. kilogram med den nye pris?

Facit
 

170 kr.

Hint
 

Du kan beregne kiloprisen således:

\frac{\text{\text{pris pr. bakke (i kr.)}}}{\text{m\ae ngde pr. bakke (i kg)}}

Løsning
 

Vi får oplyst, at bakken med blåbær vejer 250 g, dvs. 0,25 kg. Vi beregner kiloprisen:

42,50 : 0,25 = 170

Med den nye pris koster blåbær 170 kr. pr. kilogram.

Kommentarer til løsningen
 

1 kg er 1000 g, så vi omregner fra gram til kilogram ved at dele med 1000. Vi deler med 1000 ved at rykke kommaet tre pladser mod venstre:

250,0 : 1000 = 0,2500

 

1.3

Du skal vise med beregning, at en melon er blevet ca. 9 % dyrere.

Hint
 

Du kan beregne x% af et tal ved at gange tallet med x% omregnet til et decimaltal. Du kan omregne x% til et decimaltal ved at dele x med 100.

Løsning
 

Vi beregner 9% af før-prisen på melon:

22 · 0,09 = 1,98

Vi beregner derefter prisen på melon, hvis den var steget med 9%:

22 + 1,98 = 23,98

Hvis prisen på melon var steget med 9%, så ville prisen være 23,98 kr. Nu-prisen på melon er 24 kr., så prisen på melon er steget ca. 9%.

Kommentarer til løsningen
 

Vi beregner 9% af et tal ved at gange tallet med 9% omregnet til et decimaltal. Vi omregner 9% til et decimaltal ved at dele 9 med 100:

9 : 100 = 0,09

Vi beregner prisen, der er 9% højere end 22 kr. ved at lægge 9% af 22 kr. til 22 kr.

23,98 kr. er næsten det samme som 24 kr., så prisen på melon er steget ca. 9%.

 

1.4

Hvordan kan Agnes beregne den nye pris på en vare, der før kostede x kr.?

Hint
 

Benyt samme fremgangsmåde som i opg. 1.3. Før-prisen er nu x kr. i stedet for 22 kr.

Løsning
 

Vi kan beregne den nye pris på en vare, der før kostede x kr. ved at beregne 9% af x kr. og lægge resultatet til x kr.

9% af x er 0,09 · x.

Hvis en vare kostede x kr. før, så koster den altså x + 0,09x kr. nu.

Vi ved, at

x + 0,09x = 1,09x

Den nye pris på varen er 1,09x kr., så Agnes kan beregne den nye pris på en vare, der før kostede x kr., ved at gange før-prisen med 1,09.

Kommentarer til løsningen
 

Vi benytter samme fremgangsmåde som i opg. 1.3: Vi beregner 9% af x og lægger resultatet til x.

Udtrykket x + 0,09x er det samme som 1 · x + 0,09 · x. Vi ved, at fx er 2x + 3x= 5x. På samme måde er

1 · x + 0,09 · x = 1,09x

 

Opgave 2 - I praktik som smed

2.1

Hvor stort er arealet af rektanglet?

Facit
 

1695 cm2

Hint
 

Arealet af et rektangel med længden l og bredden b er givet ved

A = l · b

Løsning
 

Vi beregner arealet af rektanglet:

30,0 · 56,5 = 1695

Arealet af rektanglet er 1695 cm2.

Kommentarer til løsningen
 

Vi aflæser på tegningen, at rektanglet er 56,5 cm bredt og 30,0 cm højt (eller langt).

Husk, at arealet har enheden cm2, da rektanglets højde og bredde er givet i cm.

 

2.2

Du skal vise med beregning, at radius i cylinderen bliver ca. 9 cm.

Hint
 

Når rektanglet omformes til et rør, så er rørets omkreds lig med bredden af rektanglet:

Løsning
 

Når rektanglet omformes til et rør, så er rørets omkreds lig med bredden af rektanglet, dvs. at rørets omkreds O er 56,5 cm.

Vi beregner rørets diameter:

56,5 = d · π   →   d ≈ 17,985

Derefter beregner vi rørets radius:

17,985 : 2 ≈ 8,993

Rørets radius er ca. 9 cm.

Kommentarer til løsningen
 

Sammenhængen mellem omkredsen O og diameteren d er

O = d · π

Du kan løse ligningen 56,5 = d · π i et CAS-værktøj, fx GeoGebra™. Du kan løse ligningen i GeoGebra ved at skrive Løsninger(56.5=d*pi) i CAS-vinduet og trykke Enter.

Radius r er halvt så stor som diameteren d:

r = \frac{d}{2}

 

2.3

Hvor stort bliver cylinderens rumfang?

Facit
 

7634 cm3

Hint
 

Rumfanget af en cylinder med radius r og højde h er givet ved

V = π · r2 · h

Løsning
 

Vi beregner cylinderens rumfang:

π · 92 · 30 ≈ 7634,07

Cylinderens rumfang er ca. 7634 cm3.

Kommentarer til løsningen
 

Vi beregnede cylinderens radius i opgave 2.2: r ≈ 9.

 

2.4

Undersøg, hvilken bredde rektanglet skal have, hvis rumfanget af cylinderen skal være 9000 cm3, og højden stadig skal være 30,0 cm.

Facit
 

61,4 cm

Hint
 

Beregn radius ud fra rumfanget og højden. Beregn derefter diameteren og til sidst omkredsen.

Løsning
 

Vi beregner, hvor stor radius r i cylinderen skal være, hvis højden skal være 30,0 cm, og rumfanget skal være 9000 cm3:

9000 = π · r2 · 30 →   r ≈ 9,772

Vi beregner diameteren, hvis radius er 9,772 cm:

2 · 9,772 = 19,544

Vi beregner omkredsen af cylinderen, hvis diameteren er 19,544 cm:

19,544 · π ≈ 61,399

Rumfanget af cylinderen er 9000 cm3, når omkredsen af cylinderen er ca. 61,4 cm, dvs. når bredden af rektanglet er ca. 61,4 cm.

Kommentarer til løsningen
 

Vi løser opgaven ved at bruge fremgangsmåden i opg. 2.2 og 2.3, men "baglæns": Først beregner vi radius ud fra rumfanget og højden, så beregner vi diameteren og til sidst omkredsen.

Du kan løse ligningen 9000 = π · r2 · 30 i et CAS-værktøj, fx GeoGebra™. Løs ligningen i GeoGebra ved at skrive Løsninger(9000=pi*r^2*30) i CAS-vinduet og trykke Enter.

 

Opgave 3 - I praktik på en avis

3.1

Du skal skrive, om hvert af de fire diagrammer viser data rigtigt og på en rimelig måde og bruge det til at begrunde, hvilket af de fire diagrammer du ville vælge at bruge til avisen.

Hint
 

Beregn andelen af elever, der læser nyheder næsten hver dag, flere gange om ugen, flere gange om måneden, sjældent eller aldrig. Sammenlign dit resultat med diagrammerne i opgaven.

Løsning
 

Vi laver en optælling af, hvor mange elever der læser nyheder næsten hver dag, flere gange om ugen, flere gange om måneden, sjældent eller aldrig. Vi beregner også, hvor mange procent hver kategori udgør:

Vi kan se på diagram 1, at tallene er forkerte. Fx har ca. 22% af eleverne svaret "flere gange om ugen", men ifølge diagram 1 er det ca. 25% af eleverne, der har svaret "flere gange om ugen".

Tallene på diagram 2 ser korrekte ud, men da skalaen på y-aksen starter ved 12 i stedet for 0, så ser forskellene mellem andelene større ud end de egentlig er, så diagrammet er misvisende.

Tallene på diagram 4 ser korrekte ud, men skalaen på y-aksen er valgt, så tallene fordobles, dvs. at forskellene mellem andelene ser mindre ud, end de egentlig er, så diagrammet er misvisende.

Tallene på diagram 3 ser korrekte ud, og skalaen på y-aksen er velvalgt, da skalaen starter ved 0, og der er lige langt mellem hvert tal på y-aksen. Vi ville vælge at bruge diagram 3 til avisen.

Kommentarer til løsningen
 

Vi laver en optælling og beregner, hvor mange procent hver kategori udgør:

Da der er svar fra 115 elever, og 15 har svaret "næsten hver dag", så udgør kategorien "næsten hver dag" 15/115, dvs. ca. 13%. Tilsvarende beregner vi andelen for de andre kategorier.

 

Opgave 4 - I praktik som bager

4.1

Hvor meget rugmel skal Karl blande med 3,0 kg hvedemel for at lave melblandingen?

Facit
 

7,5 kg

Hint
 

Da vægtforholdet er 2:5, så skal Karl bruge 2,5 gange så meget rugmel som hvedemel.

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget rugmel Karl skal bruge:

3,0 · 2,5 = 7,5

Karl skal blande 3,0 kg hvedemel med 7,5 kg rugmel for at lave melblandingen.

Kommentarer til løsningen
 

Karl skal blande hvedemel og rugmel i vægtforholdet 2:5, dvs. at Karl skal bruge 2,5 gange så meget rugmel som hvedemel. Vi ganger derfor mængden af hvedemel med 2,5 for at få mængden af rugmel, som Karl skal bruge.

 

4.2

Tegn en graf, der viser, hvor meget rugmel Karl skal blande med 0-10 kg hvedemel.

Hint
 

Du kan fx bestemme en ligning, der beskriver sammenhængen mellem mængden af hvedemel (x) og mængden af rugmel (y), og tegne den tilhørende linje.

Løsning
 

Vi tegner en graf:

Kommentarer til løsningen
 

Vi lader y være mængden af rugmel (i kg) og x være mængden af hvedemel (i kg). Da der skal bruges 2,5 gang så meget rugmel som hvedemel, så er y = 2,5x.

Vi har tegnet linjen givet ved ligningen y = 2,5x.

 

4.3

Hvor meget rugmel skal Karl blande med x kg hvedemel?

Facit
 

2,5x

Hint
 

Karl skal bruge 2,5 gange så meget rugmel som hvedemel.

Løsning
 

Karl skal blande 2,5x kg rugmel med x kg hvedemel.

Kommentarer til løsningen
 

Karl skal bruge 2,5 gange så meget rugmel som hvedemel. Til x kg hvedemel skal han derfor bruge 2,5x kg rugmel.

 

4.4

Undersøg, hvor meget hvedemel og hvor meget rugmel Karl skal blande. 

Facit
 

7,14 kg hvedemel og 17,86 kg rugmel

Hint
 

Når Karl blander 2 kg hvedemel og 5 kg rugmel, så får han 7 kg melblanding, så 5/7 af melblandingen er rugmel.

Løsning
 

5/7 af blandingen skal bestå af rugmel. Vi beregner, hvor meget rugmel Karl skal bruge:

\frac{5}{7} \cdot 25 \approx 17,86

Vi beregner, hvor meget hvedemel Karl skal bruge:

25 - 17,86 ≈ 7,14

Karl skal bruge 7,14 kg hvedemel og 17,86 kg rugmel.

Kommentarer til løsningen
 

Når Karl blander 2 kg hvedemel og 5 kg rugmel, så får han 7 kg melblanding, så 5/7 af melblandingen er rugmel.

5/7 af de 25 kg melblanding, som Karl skal lave, skal derfor bestå af rugmel. Vi beregner 5/7 af 25 kg ved at gange 25 med 5/7.

Vi beregner mængden af hvedemel ved at trække mængden af rugmel fra 25, da Karl skal lave 25 kg melblanding.

 

Opgave 5 - I praktik som tømrer

5.1

Hvor stor skal vinkel B være, hvis vinkel A skal være 65°?

Facit
 

25°

Hint
 

Vinkelsummen i en trekant er 180°:

Løsning
 

Vi beregner vinkel B ud fra vinkelsummen i en trekant:

180° - 65° - 90° = 25°

Vinkel B skal være 25°.

Kommentarer til løsningen
 

Trekant ABC er retvinklet, så vinkel C er 90°. Hvis vinkel A er 65°, så er

90° + 65° + ∠B = 180°

Det vil sige, at

 ∠B = 180° - 90° - 65°

 

5.2

Hvor stor skal længden c være, hvis a skal være 50 cm, og b skal være 30 cm?

Facit
 

58,3 cm

Hint
 

Brug Pythagoras' sætning:

a2 + b2 = c2

Løsning
 

Da trekant ABC er retvinklet, så kan vi bruge Pythagoras' sætning til at beregne længden c:

\sqrt{50^2 + 30^2} \approx 58,310

Længden c skal være ca. 58,3 cm.

Kommentarer til løsningen
 

Pythagoras' sætning fortæller, at

502 + 302 = c2

Vi beregner c ved at tage kvadratroden på begge sider af lighedstegnet:

\sqrt{50^2 + 30^2} = c

 

5.3

Undersøg, om Freyas chef har ret. 

Facit
 

Freyas chef har ret.

Hint
 

Beregn, hvor stor vinkel A skal være, hvis vinkel A skal være dobbelt så stor som vinkel B.

Husk på, at i en retvinklet trekant er

\cos(A) = \frac{b}{c}

Løsning
 

Vi beregner størrelsen af vinkel B, hvis vinkel A er dobbelt så stor som vinkel B:

180° = 2B + B + 90°   →   B = 30°

Hvis vinkel A skal være dobbelt så stor som vinkel B, så skal vinkel B være 30° og vinkel A 60°.

Da trekant ABC er en retvinklet trekant, så er

\cos(A) = \frac{b}{c}

Vi beregner cos(60°):

\cos (60\degree ) = \frac{1}{2}

Når vinkel A er 60°, så er

\frac{b}{c} = \frac{1}{2}

Når vinkel A er dobbelt så stor som vinkel B, så er forholdet mellem længderne b og c 1/2, dvs. at længden c er dobbelt så lang som længden b. Freyas chef har ret.

Kommentarer til løsningen
 

Vinkelsummen i en trekant er 180°:

180° = A + B + C

Da vinkel C er 90°, og A = 2B, så er

180° = 2B + B + 90°

Du kan løse ligningen 180° = 2B + B + 90° i et CAS-værktøj, fx GeoGebra™. Løs ligningen i GeoGebra ved at skrive Løsninger(180=2B+B+90) i CAS-vinduet og trykke Enter.

I en retvinklet trekant er

\cos(A) = \frac{b}{c}

Da A = 60° og cos(60°) = 1/2, så er

\frac{1}{2} = \frac{b}{c}

Forholdet mellem længderne b og c er 1/2, dvs. at forholdet mellem længderne b og c er 1:2. Længden c er altså dobbelt så lang som længden b.

 

Opgave 6 - En figurfølge

6.1

Tegn figur 5 i figurfølgen.

Facit
 
Hint
 

Tæl, hvor mange prikker bred og lang hver figur er.

Løsning
 

Vi tegner figur 5:

Kommentarer til løsningen
 

Vi aflæser, at

figur 1 består af 1 x 2 prikker

figur 2 består af 2 x 3 prikker

figur 3 består af 3 x 4 prikker

figur 4 består af 4 x 5 prikker.

Så figur 5 består af 5 x 6 prikker.

 

6.2

Hvor mange prikker består figur 10 af?

Facit
 

110

Hint
 

Figur 1 består af 1 x 2 prikker.

Figur 2 består af 2 x 3 prikker.

Figur 3 består af 3 x 4 prikker osv.

Løsning
 

Figur 10 består af 10 x 11 prikker. Vi beregner antallet af prikker:

10 · 11 = 110

Figur 10 består af 110 prikker.

Kommentarer til løsningen
 

Vi undersøger sammenhængen mellem figurnummer og antal prikker:

FigurStørrelseAntal prikker
11 x 21 · 2 = 2
22 x 32 · 3 = 6
33 x 43 · 4 = 12
44 x 54 · 5 = 20
:::
1010 x 1110 · 11 = 110

 

6.3

Hvor mange prikker består figur n af?

Facit
 

n2 + n

Hint
 

Brug samme fremgangsmåde som i opg. 6.2.

Løsning
 

Figur n består af n x (n + 1) prikker. Vi beregner antallet af prikker:

n · (n + 1) = n2 + n

Figur n består af n2 + n prikker.

Kommentarer til løsningen
 

I opg. 6.2 undersøgte vi sammenhængen mellem figurnummeret og antal prikker. Vi generaliserer mønstret:

FigurStørrelseAntal prikker
11 x 21 · 2 = 2
22 x 32 · 3 = 6
33 x 43 · 4 = 12
44 x 54 · 5 = 20
:::
nn x (n + 1)n · (n + 1) = n2 + n

 

6.4

Undersøg, om der i figurfølgen er en figur, der består af præcis 200 prikker. 

Facit
 

Der er ingen figur, der består af præcis 200 prikker.

Hint
 

Lav en tabel i Excel, hvor du beregner antallet af prikker i figur 11, 12, 13, ...

Løsning
 

Vi beregner antallet af prikker i en række figurer i Excel:

Der er 182 prikker i figur 13 og 210 prikker i figur 14, så der findes ingen figur, der består af præcis 200 prikker.

Kommentarer til løsningen
 

Vi beregnede i opg. 6.2, at der er 110 prikker i figur 10, så hvis der er en figur med 200 prikker, så er figurnummeret større end 10.

Vi laver en tabel i Excel, hvor vi beregner antallet af prikker i en række figurer. Du kan se beregningerne herunder:

 

Opgave 7 - Trekanter i en cirkel

7.1

Undersøg, hvor mange forskellige trekanter du kan tegne i cirklerne på svararket.

Hint
 

Du kan prøve dig frem ved at tegne forskellige trekanter.

Du kan bruge prikkerne på cirklen til at "måle" længden af trekanternes sider, så du kan sammenligne forskellige trekanter. Vi tæller antal prikker mellem et linjestykkes endepunkter, fx har nedenstående trekant sidelængderne 0 prikker, 2 prikker, 5 prikker:

Løsning
 

Vi tegner forskellige trekanter:

 
 
     
 
 
     
 
 
     
 
 
Kommentarer til løsningen
 

Vi bruger prikkerne på cirklen til at "måle" længden af trekanternes sider, så vi kan sammenligne forskellige trekanter. Vi måler længden af en side ved at tælle antal prikker mellem linjestykkets endepunkter.

Vi laver en tabel over de mulige sidelængder. Vi navngiver trekanterne ud fra sidelængderne, og vi tæller sidelængderne med uret rundt:

Trekant-"navn"Side 1Side 2Side 3Trekant
0-0-7007
0-1-6016
0-2-5025
0-3-4034
0-4-3043
0-5-2052
0-6-1061
1-1-5115
1-2-4124
1-3-3133
1-4-2142
2-2-3223

Vær opmærksom på, at trekanterne "1-4-2" og "4-2-1" er ens, da det er den samme trekant, hvor længden af siderne nævnes i to forskellige rækkefølger:

Trekanterne "1-4-2" og "1-2-4" er ikke ens, da de er spejlinger af hinanden: