Med hjælpemidler

Sådan foregår prøven

Prøven med hjælpemidler er den anden af de to skriftlige prøver. Du får adgang til opgavesættet til prøven med hjælpemidler, når alle har afleveret deres besvarelse til prøven uden hjælpemidler.

Opgavesættet udleveres både på papir og digitalt (via hjemmesiden testogprøver.dk). Der kan dog høre filer med til nogle af opgaverne (fx Excel-ark med data), som kun findes digitalt. Der står altid tydeligt i opgavesættet, hvis der hører en fil med til en opgave.

Opgavesættet består af 6-8 opgaver med en række delopgaver, og du har 3 timer til at løse opgaverne.

Du kan løse opgaverne på en computer eller i hånden. Du må også gerne løse nogle af opgaverne på computeren og andre i hånden, hvis du synes, at det er nemmest at løse nogle typer af opgaver på computer og andre på papir. Når du skal aflevere din besvarelse, så kan du aflevere print, håndskrevne ark, tegninger på papir og eventuelle svarark.

Du får en karakter for prøven med hjælpemidler.

Tilladte hjælpemidler

Til prøven med hjælpemidler må du bruge hjælpemidler, som din lærer har brugt i undervisningen og vist dig, hvordan man bruger, fx lommeregner, computerprogrammer (fx Excel eller GeoGebra™), matematikbøger, kompendier og formelsamlinger. Du må også gerne medbringe dine noter og dine gamle opgavebesvarelser.

Hvis der er nogle bestemte steder i dine noter, matematikbøger, kompendier eller formelsamling, som du ofte bruger, eller hvor der står nogle vigtige begreber eller formler, så kan du markere siderne.

Du må også bruge papir samt skrive- og tegneredskaber.

Hvis du er i tvivl, om du må bruge et bestemt hjælpemiddel, så spørg din lærer inden prøven.

Forbered dig ved at løse opgaver

Vi anbefaler, at du forbereder dig på prøven med hjælpemidler ved at løse opgaver fra tidligere stillede opgavesæt. Spørg evt. din lærer, om vedkommende kan hjælpe dig med at finde opgavesættene.

Du kan finde vores besvarelser her: Besvarelser til gamle opgavesæt.

Vi anbefaler, at du efterligner prøvesituationen, når du løser opgaverne, dvs. at du kun bruger de tilladte hjælpemidler, og at du løser så mange opgaver, som du kan, på 3 timer. Husk, at du gerne må springe mellem opgaverne, dvs. at hvis du ikke umiddelbart kan løse en opgave, så kan du gå videre til en anden opgave, som du kan løse.

Når du har løst opgaverne, kan du tjekke dine facit og løsninger ved at sammenligne med vores. Hvis du ikke har fået det korrekte facit, så kan du kigge på vores løsninger. Vores løsninger indeholder trin-for-trin-udregninger, så du kan bruge vores løsninger til at finde fejlen.

Brug vores GeoGebra™-vejledning

GeoGebra er et program, der bl.a. kan bruges til at tegne grafer, tegne geometriske figurer eller løse ligninger.

Hvis din lærer har brugt GeoGebra i undervisningen, så kan du måske have glæde af vores GeoGebra-vejledning, når du forbereder dig på prøven. I vejledningen er der bl.a. en introduktion til GeoGebra, tips og tricks samt en vejledning til at løse ligninger, tegne grafer og lave geometriske konstruktioner. Vær opmærksom på, at vejledningen også indeholder hjælp til en lang række kommandoer, som bruges i gymnasiet, men som du ikke skal kende i 9. klasse.

Gode råd

Læs opgaveformuleringen grundigt

Husk at læse opgaveformuleringen grundigt. Der vil formentlig være nogle opgaver, som du tænker, at du ved, hvordan du skal løse, fordi de ligner opgaver, du har løst før, men læs alligevel opgaveformuleringen grundigt.

Når din besvarelse bedømmes, så får du tildelt point. Jo bedre din besvarelse er, jo flere point får du. Din karakter afhænger af antallet af point, du får. Det er derfor ærgerligt at gå glip af point, fordi du ikke besvarer det, der bliver spurgt om i opgaven.

Brug ikke for meget tid på at forsøge at løse en opgave

Du har 3 timer til at løse alle delopgaver, så brug ikke for lang tid på at forsøge at løse en opgave. Du må gerne springe mellem opgaverne, så vi anbefaler, at du starter med at løse de opgaver, du kan. Arbejd derefter med de opgaver, som du måske kan løse. Brug ikke for lang tid på en delopgave, før du har løst alle de delopgaver, du kan. Går du i stå i en opgave, så gå videre til en anden opgave og vend evt. tilbage senere, hvis du har mere tid.

Kig på alle opgaver

Opgavesættet består af 6-8 opgaver, hvoraf de fleste består af flere delopgaver. Delopgaverne bliver typisk sværere og sværere, fx er opgave 2.5 typisk sværere end opgave 2.4. Hvis du går i stå med en delopgave, så kan det være en god idé at starte på en helt ny opgave. Hvis du fx har løst opgave 2.1 og 2.2, men går i stå med opgave 2.3, så kan du fx gå videre med den første delopgave i opgave 3 i stedet for, dvs. opgave 3.1.

Lav tegninger/skitser

Ved nogle opgaver kan det være en stor hjælp at lave en tegning eller en skitse. Det er oftest hurtigst at tegne en skitse i hånden, men i nogle tilfælde kan det også være en god idé at tegne den i et geometriprogram som fx GeoGebra.

Husk relevante oplysninger på figurer og grafer

Sørg for, at relevante oplysninger på figurer og grafer nemt kan aflæses (fx skal skriften være stor nok). Sørg også for, at der er de informationer, der bliver bedt om i opgaven. Hvis du fx skal tegne en figur med mål på, så skal du huske at tilføje målene til figuren.

Begrund dine svar

Når du besvarer opgaverne, så skal du begrunde dine svar. Det kan fx være i form af en forklarende tekst, mellemregninger, tegninger eller grafer.

Begrundelserne er vigtige, da du ofte ikke kan få fuld point for en opgave, hvis du ikke har begrundet dit svar, dvs. forklaret hvordan du når frem til svaret.

Tjek, om resultatet er realistisk

Brug overslagsregning til at tjekke, om dine resultater virker realistiske. Hvis du fx skal regne 327 : 3, så kan du huske på, at 300 : 3 = 100. Da 327 er lidt større end 300, så er resultatet af 327 : 3 en smule større end 100. Hvis du har fået et resultat, der er langt fra 100, så bør du løse opgaven forfra.

Ved nogle opgaver kan du også bruge viden fra din hverdag til at vurdere, om resultaterne er realistiske. Fx bør du regne efter, hvis du kommer frem til, at en familie på fem personer skal betale 27 kr. for at tage i Tivoli.

Sørg for at din besvarelse giver censor et godt indtryk

Din besvarelse bliver bedømt af en censor. Hvis du ligger på grænsen mellem to karakterer, så bruger censor sit helhedsindtryk til at afgøre, om du får den ene eller den anden karakter. Det kan derfor godt betale sig at sørge for, at censor får et godt indtryk af din besvarelse.

Her er nogle eksempler på, hvordan du kan give censor et godt helhedsindtryk:

  • Sørg for at censor nemt kan orientere sig i din besvarelse. Det kan du fx gøre ved at markere tydeligt, hvilke delopgaver du løser hvor.
  • Husk enheder, når det er relevant, og sørg for at bruge de rigtige enheder. Husk fx enheder på facit, på akserne i koordinatsystemer og i diagrammer.
  • Skriv store tal "læsevenligt" ved at bruge "mio." eller "mia." eller ved at indsætte punktum for hver tusind (tusindtalsseparator). Fx er 7,9 mia. eller 7.900.000.000 nemmere at læse end 7900000000.
  • Husk at afrunde til et passende antal betydende cifre, når du angiver resultater. Vær opmærksom på at afrunde korrekt, når du afrunder tal. Du afrunder korrekt ved at se på cifferet til højre for dét ciffer, du vil afrunde. Hvis cifferet til højre er 5, 6, 7, 8 eller 9, så skal du runde op, ellers skal du runde ned. Hvis vi fx vil afrunde 3,4472 til to decimaler, så ser vi på det tredje decimal. Det tredje decimal er 7, så vi runder op, dvs. at 3,4472 afrundes til 3,45.

Tjek dine svar, hvis du er færdig før tid

Hvis du bliver færdig med alle delopgaverne, inden tiden er gået, så anbefaler vi, at du tjekker dine svar. Start med de svar, som du er mest i tvivl om.

Genlæs evt. også opgaveteksten, så du er sikker på, at du svarer på det, der bliver spurgt om.