Uden hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 3. maj 2022.

Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.

Opgave 1

1.1

Hvor meget koster pungen og tasken tilsammen?

Facit
 

848 kr.

Hint
 

Læg prisen for pungen sammen med prisen for tasken.

Løsning
 

Vi beregner prisen for pungen og tasken:

\begin{align*} && \overset{1}{2}\overset{1}{4}9 \\ && + \ 599 \\ \hline && = 848 \end{align}

Pungen og tasken koster 848 kr. tilsammen.

 

1.2

Hvor meget koster penalhuset, når rabatten er trukket fra?

Facit
 

149 kr.

Hint
 

Der er 50 kr. rabat på penalhuset. Træk rabatten fra prisen for penalhuset.

Løsning
 

Vi trækker rabatten fra prisen for penalhuset:

\begin{align*} && 199 \\ && - \ \50 \\ \hline && = 149 \end{align}

Penalhuset koster 149 kr., når rabatten er trukket fra.

 

1.3

Cirka hvor mange procent udgør rabatten af penalhusets normalpris?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

25%

Det er også korrekt at svare 25,1% eller et andet tal mellem 25% og 25,9%.

Hint
 

Afrund penalhusets normalpris til 200 kr. Beregn, hvor stor en andel 50 kr. udgør af 200 kr.

Løsning
 

Prisen for penalhuset er ca. 200 kr.

Vi beregner, hvor stor en andel 50 kr. udgør af 200 kr.:

\begin{align*} \frac{50}{200} &= \frac{5}{20} \\[1em] &= \frac{1}{4} \\[1em] &= 0,25 \\[1em] &= 25 \% \end{align}

Rabatten udgør ca. 25% af penalhusets normalpris.

 

Opgave 2

2.1

Hvor mange deciliter mælk skal hun bruge til 400 g mel?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter

Facit
 

8 dL

Hint
 

Gang mængden af mel og mælk med 2.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Anna skal bruge 200 g mel til 4 dL mælk. Hvis Anna bruger dobbelt så meget mel (400 g), så skal hun også bruge dobbelt så meget mælk (8 dL).

 

2.2

Hvor mange gram mel skal hun bruge til 5 dL mælk?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter

Facit
 

250 g

Hint
 

Beregn først mængden af mel til hhv. 2 dL og 1 dL mælk.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Anna skal bruge 200 g mel til 4 dL mælk. Vi beregner mængden af mel til hhv. 2 dL, 1 dL og 5 dL mælk:

MelMælk
200 g4 dL
100 g2 dL
50 g1 dL
250 g5 dL

Anna skal bruge 250 g mel til 5 dL mælk.

 

Opgave 3

3.1

Hvor meget koster bukserne, når rabatten er trukket fra?

Facit
 

289,50 kr.

Hint
 

Rund buksernes normalpris op til 600 kr.

Beregn tilbudsprisen ud fra rabatten på 50%.

Løsning
 

Buksernes normalpris er 579 kr., dvs. lidt mindre end 600 kr.

Vi aflæser, at der er 50% rabat på bukserne, dvs. at tilbudsprisen er ca. halvdelen af normalprisen. Det halve af 600 kr. er 300 kr., så tilbudsprisen er lidt mindre end 300 kr. Tilbudsprisen er derfor 289,50 kr.

 

3.2

Hvor meget koster blusen, når den ikke er på tilbud?

Facit
 

500 kr.

Hint
 

Blusen er sat ned med 20%, dvs. at tilbudsprisen udgør 80% af normalprisen.

Løsning
 

Vi aflæser, at blusen er sat ned med 20%, dvs. at tilbudsprisen på 399 kr. udgør 80% af normalprisen.

Tilbudsprisen er ca. 400 kr., dvs. at 80% af normalprisen er ca. 400 kr.:

Andel af normalprisenBeløb
80%400 kr.
40%200 kr.
20%100 kr.
100%500 kr.

Blusens normalpris er ca. 500 kr.

 

Opgave 4

4.1

Hvor stor en brøkdel af eleverne er ikke 15 år?

Facit
 

\frac{4}{7}

Enhver brøk, der kan forkortes til \tfrac{4}{7} er et korrekt svar.

Hint
 

Vi får oplyst, at i Annas klasse er \tfrac{3}{7} af eleverne 15 år. Resten af eleverne er derfor ikke 15 år.

Løsning
 

Vi får oplyst, at i Annas klasse er \tfrac{3}{7} af eleverne 15 år. Resten af eleverne er derfor ikke 15 år. Da \tfrac{3}{7} af eleverne er 15 år, så er \tfrac{4}{7} af eleverne ikke 15 år.

 

4.2

Hvor mange af de 28 elever er 15 år?

Facit
 

12

Hint
 

Beregn \tfrac{3}{7} af 28. Beregn evt. først \tfrac{1}{7} af 28 og derefter \tfrac{3}{7} af 28.

Løsning
 

Vi får oplyst, at \tfrac{3}{7}af eleverne i Annas klasse er 15 år, og at der er 28 elever i Annas klasse.

Vi beregner \tfrac{1}{7} af 28:

\begin{align*} \frac{1}{7} \cdot 28 &= \frac{28}{7} \\[1em] &= 4 \end{align}

\tfrac{1}{7} af 28 er 4, så \tfrac{3}{7} af 28 er 12.

12 af de 28 elever i Annas klasse er 15 år.

 

Opgave 5

5.1

Regn 999 + 199.

Facit
 

1198

Løsning
 

\begin{align*} && \overset{1}{9}\overset{1}{9}9 \\ && + \ 199 \\ \hline && = 1198 \end{align}

 

5.2

Regn 1015 - 816.

Facit
 

199

Løsning
 

\begin{align*} && \cancel{1}\cancel{\overset{1}{0}}\cancel{\overset{1}{1}}\overset{1}{5} \\ && - \ 816 \\ \hline && = 199 \end{align}

 

5.3

Regn 8 · 703.

Facit
 

5624

Løsning
 

\begin{align*} && 8 \cdot 7\overset{2}{0}3 \\ \hline && 5624 \end{align}

 

5.4

Regn 5427 : 9.

Facit
 

603

Løsning
 

 

Opgave 6

6.1

Regn 30 - 2 · 10 + 5.

Facit
 

15

Hint
 

Husk, at du skal gange, før du trækker fra eller lægger til.

Løsning
 

\begin{align*} 30 - 2 \cdot 10 + 5 &= 30 - 20 + 5 \\[1em] &= 10 + 5 \\[1em] &= 15 \end{align}

 

6.2

Regn \sqrt{16} - \sqrt{9}.

Facit
 

1

Hint
 

Da 42 = 16, så er \sqrt{16} = 4.

Løsning
 

\begin{align*} \sqrt{16} - \sqrt{9} &= 4 - 3 \\[1em] &= 1 \end{align}

 

6.3

Regn (-2) · (-5).

Facit
 

10

Hint
 

Husk, at "minus gange minus giver plus".

Løsning
 

(-2) · (-5) = 10

 

6.4

Regn 32 · 23.

Facit
 

72

Hint
 

Husk, at 32 = 3 · 3 og 23 = 2 · 2 · 2.

Løsning
 

\begin{align*} 3^2 \cdot 2^3 &= 9 \cdot 2^3 \\[1em] &= 9 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \\[1em] &= 18 \cdot 2 \cdot 2 \\[1em] &= 36 \cdot 2 \\[1em] &= 72 \end{align}

 

Opgave 7

7.1

Løs ligningen 6x = 42.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 7

Hint
 

Del med 6 på begge sider af lighedstegnet.

Løsning
 

Vi skriver ligningen op:

6x = 42

Vi deler med 6 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{6x}{\color{NavyBlue}6} = \frac{42}{\color{NavyBlue}6}

Vi får så:

x = 7

 

7.2

Løs ligningen 3x + 7 = 5x - 1.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 4

Hint
 

Læg 1 til på begge sider af lighedstegnet.

Træk 3x fra på begge sider af lighedstegnet.

Del til sidst med 2 på begge sider af lighedstegnet.

Løsning
 

Vi skriver ligningen op:

3x + 7 = 5x - 1

Vi lægger 1 til på begge sider af lighedstegnet:

3x + 7 \ {\color{NavyBlue}+ \ 1} = 5x - 1 \ {\color{NavyBlue}+ \ 1}

Vi får så:

3x + 8 = 5x

Vi trækker 3x fra på begge sider af lighedstegnet:

3x + 8 \ {\color{NavyBlue}- \ 3x} = 5x \ {\color{NavyBlue}- \ 3x}

Vi får så:

8 = 2x

Vi deler med 2 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{8}{{\color{NavyBlue}2}} = \frac{2x}{{\color{NavyBlue}2}}

Vi får så:

4 = x

 

7.3

Løs ligningen \tfrac{x}{2} + 4 = x - 2.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 12

Hint
 

Læg 2 til på begge sider af lighedstegnet.

Gang med 2 på begge sider af lighedstegnet.

Træk til sidst x fra på begge sider af lighedstegnet.

Løsning
 

Vi skriver ligningen op:

\frac{x}{2} + 4 = x - 2

Vi lægger 2 til på begge sider af lighedstegnet:

\frac{x}{2} + 4 \ {\color{NavyBlue} + \ 2}= x - 2 \ {\color{NavyBlue}+ \ 2}

Vi får så:

\frac{x}{2} + 6 = x

Vi ganger med 2 på begge sider af lighedstegnet:

{\color{NavyBlue}2 \ \cdot} \ \left ( \frac{x}{2} + 6 \right ) = {\color{NavyBlue}2 \ \cdot} \ x

Vi ophæver parentesen på venstre side ved at gange hvert led i parentesen med 2:

{\color{NavyBlue}2 \ \cdot} \ \frac{x}{2} + {\color{NavyBlue}2 \ \cdot} \ 6 = {\color{NavyBlue}2 \ \cdot} \ x

Vi får så:

x + 12 = 2x

Vi trækker x fra på begge sider af lighedstegnet:

x + 12 \ {\color{NavyBlue}- \ x} = 2x \ {\color{NavyBlue}- \ x}

Vi får så:

12= x

 

Opgave 8

8.1

Hvad er resultatet af 65,5 · 0,9?

Facit
 

58,95

Hint
 

0,9 er lidt mindre end 1.

Beregn 65,5 · 1.

Løsning
 

0,9 er lidt mindre end 1.

Da 65,5 · 1 = 65,5, så er 65,5 · 0,9 lidt mindre end 65,5. Derfor er 65,5 · 0,9 = 58,95.

 

8.2

Hvad er resultatet af 22 : 0,4?

Facit
 

55,0

Hint
 

0,4 er lidt mindre end 0,5.

Beregn 22 : 0,5.

Løsning
 

Da 0,4 er lidt mindre end 0,5, så er 22 : 0,4 lidt større end 22 : 0,5.

Vi kan dele med en halv ved at gange med 2, så

\begin{align*} \frac{22}{0,5} &= 22 \cdot 2 \\[1em] &= 44 \end{align}

Da 22 : 0,4 er lidt større end 22 : 0,5, så er 22 : 0,4 = 55,0.

 

Opgave 9

9.1

Hvilket udtryk har samme værdi som p2, uanset hvilken værdi p har?

Facit
 

p · p

Hint
 

Husk, at x2 = x · x.

Løsning
 

Da p2 = p · p, så har p · p samme værdi som p2, uanset hvilken værdi p har.

 

9.2

Hvilket udtryk har samme værdi som n : 2, uanset hvilken værdi n har?

Facit
 

n \cdot \frac{1}{2}

Hint
 

n : 2 er halvdelen af n.

Løsning
 

Da n : 2 er halvdelen af n, så er

n : 2 = n \cdot \frac{1}{2}

 

Opgave 10

10.1

Hvilken af figurerne har omkredsen 6a + 8?

Facit
 

Figur B

Hint
 

Et rektangel med sidelængderne a og b har omkredsen

O = 2 · (a + b)

Formlen kan også skrives på denne form:

O = a + b + a + b

Løsning
 

Figur B har omkredsen 6a + 8:

(3a + 2) + 2 + (3a + 2) + 2 = 6a + 8

Omkredsen af de andre figurer kan ses herunder:

FigurOmkreds
A(3a + 1) + 2 + (3a + 1) + 2 = 6a + 6
C(6a + 2) + 2 + (6a + 2) +2 = 12a + 8
D(3a + 3) + 2 + (3a + 3) + 2 = 6a + 10
E(a + 2) + 6 + (a + 2) + 6 = 2a + 16

 

10.2

Hvilken af figurerne har arealet 6a + 2?

Facit
 

Figur A

Hint
 

Et rektangel med sidelængderne a og b har arealet

A = a · b

Løsning
 

Figur A har arealet 6a + 2:

\begin{align*} A &= 2 \cdot \left ( 3a + 1 \right ) \\[1em] &= 2 \cdot 3a + 2 \cdot 1 \\[1em] &= 6a + 2 \end{align}

Arealet af de andre figurer kan ses herunder:

FigurAreal
B\begin{align*} 2 \cdot \left ( 3a + 2 \right ) &= 2 \cdot 3a + 2 \cdot 2 \\[1em] &= 6a + 4 \end{align}
C\begin{align*} 2 \cdot \left ( 6a + 2 \right ) &= 2 \cdot 6a + 2 \cdot 2 \\[1em] &= 12a + 4 \end{align}
D\begin{align*} 2 \cdot \left ( 3a + 3 \right ) &= 2 \cdot 3a + 2 \cdot 3 \\[1em] &= 6a + 6 \end{align}
E\begin{align*} 6 \cdot \left ( a + 2 \right ) &= 6 \cdot a + 6 \cdot 2 \\[1em] &= 6a + 12 \end{align}

 

Opgave 11

11.1

Omskriv 220 mm.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

22 cm

Hint
 

1 cm er 10 mm.

Løsning
 

1 cm er 10 mm, så vi omskriver 220 mm til cm ved at dele med 10:

220 : 10 = 22

220 mm er 22 cm.

 

11.2

Omskriv 2050 g.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

2,050 kg

Hint
 

1 kg er 1000 g.

Løsning
 

1 kg er 1000 g, så vi omskriver 2050 g til kg ved at dele med 1000:

2050 : 1000 = 2,050

2050 g er 2,050 kg.

 

11.3

Omskriv 2 dL.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

0,2 L

Hint
 

1 L er 10 dL.

Løsning
 

1 L er 10 dL, så vi omskriver 2 dL til L ved at dele med 10:

2 : 10 = 0,2

2 dL er 0,2 L.

 

11.4

Omskriv 72 timer.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

3 døgn

Hint
 

1 døgn er 24 timer.

Løsning
 

1 døgn er 24 timer, så 2 døgn er 48 timer, og 3 døgn er 72 timer.

 

Opgave 12

12.1

Hvilken af de blå trekanter er ligedannet med den røde trekant?

Facit
 

Trekant B

Hint
 

To trekanter ABC og A1B1C1 er ligedannede, hvis forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:

Løsning
 

Trekant B er ligedannet med den røde trekant, da forholdet mellem de ensliggende sider er det samme for alle siderne:

\begin{align*} \frac{8}{4} &= 2 \\[1em] \frac{7}{3,5} &= 2 \\[1em] \frac{5}{2,5} &= 2 \end{align}

 

Opgave 13

13.1

Størrelsen af vinkel u er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

30°

Hint
 

Vinkelsummen i en trekant er 180°.

Løsning
 

De tre linjer danner en trekant. Vinklerne i trekanten er 50°, 100° og u.

Vinkelsummen i en trekant er 180°. Vi beregner vinkel u:

\begin{align*} u &= 180\degree - 100 \degree - 50\degree \\[1em] &= 80 \degree - 50\degree \\[1em] &= 30\degree \end{align}

Vinkel u er 30°.

 

13.2

Størrelsen af vinkel v er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

50°

Hint
 

Topvinkler er lige store.

Løsning
 

Vinklen i trekanten på 50° og vinkel v er topvinkler. Da topvinkler er lige store, så er v = 50°.

 

13.3

Størrelsen af vinkel w er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

80°

Hint
 

Nabovinkler er 180°.

Løsning
 

Vinklen i trekanten på 100° og vinkel w er nabovinkler. Nabovinkler er 180° tilsammen. Vi beregner vinkel w:

\begin{align*} w &= 180\degree - 100\degree \\[1em] &= 80\degree \end{align}

Vinkel w er 80°.

 

Opgave 14

14.1

Listernes samlede længde bliver?

Facit
 

5,5 m

Hint
 

Læg længderne af listerne sammen.

Løsning
 

Vi beregner listernes samlede længde:

0,5 m + 2,5 m + 2,5 m = 5,5 m

Listernes samlede længde bliver 5,5 m.

 

14.2

Bordpladens areal bliver?

Facit
 

3,25 m2

Hint
 

Del bordpladen op i rektangler. Beregn arealet af bordpladen ved at beregne summen af arealerne af rektanglerne.

Løsning
 

Vi opdeler bordpladen i tre rektangler:

Vi beregner arealet af bordpladen ved at beregne summen af arealerne af de tre rektangler.

Rektangel I:

\begin{align*} 0,5 \cdot 2,5 &= \frac{2,5}{2} \\[1em] &= 1,25 \end{align}

Arealet af rektangel I er 1,25 m2.

Rektangel II:

\begin{align*} 1,0 \cdot 0,5 = 0,5 \end{align}

Arealet af rektangel II er 0,5 m2.

Rektangel III:

\begin{align*} 1,0 \cdot 1,5 = 1,5 \end{align}

Arealet af rektangel III er 1,5 m2.

Vi beregner summen af arealerne af de tre rektangler:

1,25 m2 + 0,5 m2 + 1,5 m2 = 3,25 m2

Summen af arealerne af rektanglerne er 3,25 m2, så bordpladens areal bliver 3,25 m2

 

Opgave 15

15.1

Hvor stort er rumfanget af cylinderen på skitsen?

Facit
 

300 cm3

Hint
 

Indsæt h = 12 cm og G = 25 cm2 i formlen V = h · G fra den gule boks.

Løsning
 

Vi bruger formlen i den gule boks til at bestemme rumfanget af cylinderen på skitsen:

\begin{align*} V &= 12 \cdot 25 \\[1em] &= 3 \cdot 4 \cdot 25 \\[1em] &= 3 \cdot 100 \\[1em] &= 300 \end{align}

Rumfanget af cylinderen på skitsen er 300 cm3.

 

15.2

Hvor stort er arealet af grundfladen i en cylinder, der har et rumfang på 160 cm3 og en højde på 8 cm?

Facit
 

20 cm2

Hint
 

Indsæt h = 8 cm og V = 160 cm3 i formlen V = h · G fra den gule boks.

Løsning
 

Vi bruger formlen i den gule boks til at opstille en ligning, der beskriver sammenhængen mellem højden, grundfladen og rumfanget:

160 = 8 \cdot G

Vi deler med 8 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{160}{\color{NavyBlue}8} = \frac{8 \cdot G}{\color{NavyBlue}8}

Vi får nu:

20 = G

Grundfladen i en cylinder, der har et rumfang på 160 cm3 og en højde på 8 cm, har et areal på 20 cm2.

 

Opgave 16

16.1

Hvilken af de blå trekanter kan man føre over i den røde trekant med en parallelforskydning?

Facit
 

Trekant E

Hint
 

En blå trekant kan føres over i den røde trekant med en parallelforskydning, hvis den blå trekant kan flyttes - uden at spejle eller dreje den - så den præcis dækker den røde trekant.

 

16.2

Hvilken af de blå trekanter kan man føre over i den røde trekant med spejling i en linje?

Facit
 

Trekant D

Hint
 

En blå trekant kan føres over i den røde trekant med spejling i en linje, hvis der kan tegnes en linje, så spejlingen af den blå trekant i linjen præcis dækker den røde trekant.

Løsning
 

 

16.3

Hvilken af de blå trekanter kan man føre over i den røde trekant med en drejning om et punkt?

Facit
 

Trekant C

Hint
 

En blå trekant kan føres over i den røde trekant med en drejning om et punkt, hvis der kan vælges et punkt, så den blå trekant præcis dækker den røde trekant, når den drejes om punktet.

Løsning
 

 

Opgave 17

17.1

Hvilken af figurerne herunder passer til tegningerne?

Facit
 

Figuren i nederste venstre hjørne

Hint
 

Forestil dig, at du drejer figurerne, så du ser dem forfra, fra siden og fra oven. Tjek, hvilken figur der passer med tegningerne af figuren set forfra, fra siden og fra oven.

 

Opgave 18

18.1

Hvor mange dage gik Anna mere end 10.000 skridt?

Facit
 

6 dage

Hint
 

Aflæs hvilke dage, den tilhørende søjle i diagrammet er højere end 10.000.

Løsning
 

Vi aflæser, at Anna gik mere end 10.000 skridt mandag, tirsdag, onsdag, fredag, lørdag og søndag, dvs. at Anna gik mere end 10.000 skridt 6 dage.

 

18.2

Hvor stor er forskellen på det største og det mindste antal skridt, Anna gik på en dag?

Facit
 

14.000 skridt

Det kan være svært at lave en præcis aflæsning på figuren. Svar i omegnen af 14.000 godtages også.

Hint
 

Aflæs, hvor mange skridt Anna gik, den dag hun gik flest, og den dag hun gik færrest.

Løsning
 

Vi aflæser, at Anna gik flest skridt søndag, hvor hun gik ca. 22.000 skridt.

Vi aflæser, at Anna gik færrest skridt torsdag, hvor hun gik ca. 8.000 skridt.

Vi beregner forskellen:

22.000 - 8.000 = 14.000

Forskellen på det største og det mindste antal skridt, Anna gik på en dag, er ca. 14.000 skridt.

 

18.3

Hvor mange procent flere skridt gik Anna tirsdag end torsdag? 

Facit
 

Ca. 87,5%.

Det kan være svært at lave en præcis aflæsning på figuren. Svar i omegnen af 87,5% godtages også.

Hint
 

Beregn, hvor mange flere skridt Anna gik tirsdag end torsdag.

Beregn, hvor mange procent flere skridt Anna gik tirsdag end torsdag ved at dele resultatet med antal skridt torsdag:

\frac{\text{Forskellen mellem antal skridt Anna gik tirsdag og torsdag}}{\text{Antal skridt Anna gik torsdag}}

Løsning
 

Vi aflæser, at Anna gik ca. 15.000 skridt tirsdag og ca. 8.000 skridt torsdag.

Vi beregner, hvor mange flere skridt Anna gik tirsdag end torsdag:

15.000 - 8.000 = 7.000

Vi beregner, hvor mange procent flere skridt Anna gik tirsdag end torsdag:

\begin{align*} \frac{7000}{8000} &= \frac{7}{8} \\[1em] &= \frac{4}{8} + \frac{2}{8} + \frac{1}{8} \\[1em] &= \frac{1}{2} + \frac{1}{4} + \frac{1}{8} \\[1em] &= 0,50 + 0,25 + 0,125 \\[1em] &= 0,75 + 0,125 \\[1em] &= 0,875 \\[1em] &= 87,5 \% \end{align}

Anna gik ca. 87,5% flere skridt tirsdag end torsdag.

 

Opgave 19

19.1

Hvilket boksplot viser, at ingen elever i klassen bor mere end 45 km fra efterskolen?

Facit
 

Boksplot B

Hint
 

Den højre "antenne" på et boksplot angiver et datasæts størsteværdi.

Løsning
 

Vi aflæser på boksplot B, at størsteværdien i det tilhørende datasæt er 45 km. Boksplot B viser derfor, at ingen elever i klassen bor mere end 45 km fra efterskolen.

 

19.2

Hvilket boksplot viser, at \tfrac{3}{4} af eleverne i klassen bor 30 km eller mere fra efterskolen?

Facit
 

Boksplot C

Hint
 

Den venstre ende af "boksen" i et boksplot angiver den nedre kvartil. 75% af dataene i et datasæt er større end den nedre kvartil.

Løsning
 

Vi aflæser på boksplot C, at den nedre kvartil er 30 km. Boksplot C viser derfor, at 75% (dvs. \tfrac{3}{4}) af eleverne i klassen bor 30 km eller mere fra efterskolen. 

 

Opgave 20

20.1

Sandsynligheden for at lande på feltet ’50 % rabat’ er?

Facit
 

\frac{1}{6}

0,16 eller 0,17 eller et tal derimellem godtages også.

16% eller 17% eller et tal derimellem godtages også.

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for, at lykkehjulet lander på feltet '50 % rabat', med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal felter med teksten '50 % rabat')}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal felter p\aa \ lykkehjulet)}}

Løsning
 

Der er 6 felter på lykkehjulet og ét af felterne har teksten '50 % rabat'. Sandsynligheden for, at lykkehjulet lander på feltet '50 % rabat', er derfor 1/6.

 

20.2

Sandsynligheden for at lande på feltet ’10 % rabat’ eller ’20 % rabat’ er?

Facit
 

\frac{2}{6}

0,32 eller 0,34 eller et tal derimellem godtages også.

32% eller 34% eller et tal derimellem godtages også.

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for, at lykkehjulet lander på feltet '10 % rabat' eller feltet '20 % rabat', med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal felter med teksten '10 % rabat' eller '20 % rabat')}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal felter p\aa \ lykkehjulet)}}

Løsning
 

Der er 6 felter på lykkehjulet og to af felterne har teksten '10 % rabat' eller teksten '20 % rabat'. Sandsynligheden for, at lykkehjulet lander på feltet '10 % rabat' eller '20 % rabat', er derfor 2/6.

 

20.3

Sandsynligheden for at lande på feltet ’Nitte’ to gange i træk er?

Facit
 

\frac{1}{36}

0,027 eller 0,03 eller et tal derimellem godtages også.

2,7% eller 3% eller et tal derimellem godtages også.

Hint
 

Tegn evt. et chancetræ:

Løsning
 

Der er 6 felter på lykkehjulet og ét af felterne har teksten 'Nitte'. Sandsynligheden for, at lykkehjulet lander på feltet 'Nitte', er derfor 1/6.

Her er et chancetræ:

Vi har markeret udfaldet "Nitte to gange i træk" med rød.

Sandsynligheden for at lande på feltet 'Nitte' to gange i træk er

\frac{1}{6} \cdot \frac{1}{6} = \frac{1}{36}