Med hjælpemidler
Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven med hjælpemidler fra Matematik FP9 3. maj 2018.
Opgave 1 - 9. A planlægger en tur
1.1
Du skal vise med beregning, at det i alt koster 3600 kr. for 24 elever at rappelle hos firmaet Friluftsliv.
Gang prisen pr. person (150 kr.) med antallet af elever (24).
Vi beregner prisen for at 24 elever rappeller:
24 · 150 = 3600
Det koster 3600 kr. for 24 elever at rappelle.
Det er vigtigt, at du ikke kun angiver facit, men at du også opstiller et regneudtryk:
24 · 150
1.2
Hvor mange penge skal hver elev betale?
48,50 kr.
Beregn først, hvor mange penge eleverne mangler ved at trække det opsparede beløb (2436 kr.) fra prisen (3600 kr.).
Vi beregner, hvor mange penge eleverne mangler:
3600 - 2436 = 1164
Eleverne mangler 1164 kr.
Vi beregner, hvor mange penge hver elev skal betale:
1164 : 24 = 48,5
Hver elev skal betale 48,50 kr.
Vi får oplyst, at eleverne har sparet 2436 kr. op. Vi trækker beløbet fra de 3600 kr., som eleverne skal betale og får, at eleverne mangler 1164 kr.
Vi får oplyst, at eleverne skal betale lige meget hver, så vi deler det manglende beløb (1164 kr.) med antallet af elever (24).
1.3
Du skal vise med beregning, at prisen uden 25 % moms er 150 kr.
Prisen uden 25% moms er 150 kr., hvis 150 kr. + moms tilsammen er 187,50 kr.
Vi beregner 25% af 150 kr.:
150 · 0,25 = 37,5
25% moms af 150 kr. er 37,50 kr.
Vi lægger prisen sammen med momsen:
150 + 37,50 = 187,50
Hvis vi lægger 25% moms af 150 kr. til 150 kr., så får vi 187,50 kr., så 150 kr. er prisen uden moms.
Prisen uden 25% moms er 150 kr., hvis
150 kr. + moms = 187,50 kr.
Momsen er 25%, så vi beregner 25% moms af 150 kr. Da 25% = 0,25, så beregner vi 25% af 150 kr. ved at gange 150 med 0,25. Momsen er 37,50 kr.
Vi lægger prisen på 150 kr. sammen med momsen på 37,50 kr. og får 187,50 kr. Da vi ved, at prisen med moms netop er 187,50 kr., så er prisen uden moms 150 kr.
1.4
Hvilke to af forslagene giver den rigtige pris uden moms? Du skal begrunde dit svar.
b) og c)
Sæt p = 187,50 ind i hvert udtryk.
Vi ved, at når prisen med moms er 187,50 kr., så er prisen uden moms 150 kr. Vi benytter de fire udtryk til at beregne prisen uden moms:
a) | |
b) | |
c) | |
d) |
Forslag b) og c) giver den rigtige pris uden moms.
Vi ved fra opg. 1.3, at hvis prisen med moms er 187,50 kr., så er prisen uden moms 150 kr. Vi kan derfor tjekke, hvilke forslag der giver den rigtige pris, ved at sætte p = 187,50 ind i udtrykkene. De forslag, der giver 150, giver den rigtige pris uden moms.
Opgave 2 - Højder og længder
2.1
Forklar, hvordan Mette kan vide, at vinkel B også er 45°, selv om hun ikke kan komme til at måle den.
Vinkelsummen i en trekant er 180°.
Vinkelsummen i en trekant er 180°. Vi beregner vinkel B:
180° - 90° - 45° = 45°
Vinkel B er 45°.
Vinkelsummen i en trekant er 180°, så
∠A + ∠B + ∠C = 180°
Vi får oplyst, at trekant ABC er retvinklet, dvs. at vinkel C er 90°. Mette har målt af vinkel A er 45°, så
45° + ∠B + 90° = 180°
Vi trækker 90° og 45° fra på begge sider af lighedstegnet og får så:
∠B = 180° - 90° - 45°
2.2
Har Mette ret? Du skal begrunde dit svar.
Mette har ret.
En trekant er ligebenet, når den har to lige store vinkler:
Da vinkel A og vinkel B begge er 45°, så er trekant ABC ligebenet. Dermed er side a lige så lang som side b. Murens højde, a, svarer derfor til længden af linjestykket b.
Vi beregnede i opg. 2.1, at vinkel B er 45°. Da vinkel A også er 45°, så har trekant ABC to lige store vinkler.
Da trekant ABC har to lige store vinkler, så er trekanten ligebenet. I en ligebenet trekant er to af siderne lige lange:
Siderne a og b i trekant ABC er derfor lige lange.
2.3
Du skal bruge Anders’ målinger til at finde ud af, hvor høj muren er.
26,47 m
I en retvinklet trekant er
Vi beregner længden af linjestykket d med tangens:
Linjestykket d har længden 24,77 m.
Vi beregner murens højde:
24,77 + 1,70 = 26,47
Muren er 26,47 m høj.
Vi får oplyst, at trekant DEF er retvinklet. I en retvinklet trekant er der følgende sammenhæng mellem en vinkel, v, og de to kateter:
Dermed er
Vi får oplyst, at Anders stiller sig 18 m fra muren, dvs. at linjestykket e er 18 m langt. Vi får også oplyst, at Anders måler vinkel D til 54°, så
Du kan løse ligningen i et CAS-værktøj, fx GeoGebra™. Løs ligningen i GeoGebra ved at skrive Løsninger(tan(54°)=d/18,d) i CAS-vinduet og trykke på "≈".
Vi beregner, at linjestykket d har længden 24,77 m.
Da trekant DEF er hævet 1,70 m over jordhøjde, så lægger vi 1,70 m til længden af d for at få murens højde:
24,77 + 1,70
2.4
Har Mette eller Anders ret? Du skal begrunde dit svar.
Anders har ret.
I en retvinklet trekant er
Cosinus til vinklen på 54° er længden af den hosliggende katete delt med længden af hypotenusen, så
Sinus til vinklen er længden af den modstående katete delt med længden af hypotenusen:
Anders har ret.
I en retvinklet trekant er
Dermed er
Anders står 18 m fra muren, så linjestykket e er 18 m langt. Vi får oplyst, at Anders måler vinkel D til 54°, så
Hvis vi skulle bruge sinus, så skulle vi have brugt den modstående katete:
Dermed er
Opgave 3 - Fravær i 9. A
3.1
Hvor mange dage har elev nr. 1 i alt haft fravær i de første 9 måneder af skoleåret?
3 dage
Læg elev nr. 1's fraværsdage i august - april sammen.
Vi beregner elev nr. 1's samlede antal fraværsdage:
Vi beregner elev nr. 1's samlede antal fraværsdage ved at lægge elevens fravær i august - april sammen. Du kan se vores beregning herunder:
3.2
Hvor mange dage har eleverne i gennemsnit haft fravær i april måned?
1,3 dage
Du kan beregne et gennemsnit i Excel med formlen "=MIDDEL()".
Vi beregner gennemsnittet af elevernes antal fraværsdage i april:
Du kan se vores beregning herunder:
3.3
Forklar, hvorfor de to diagrammer ser forskellige ud, selv om de begge viser fravær i 9. A.
Du kan fx lægge mærke til:
- Hvilken periode dækker diagrammerne?
- Hvor skærer den lodrette akse den vandrette akse?
- Hvilken inddeling er der på den lodrette akse?
Lærernes diagram har ikke april-måned med, hvor fraværet var lavere end i marts.
På lærernes diagram skærer den lodrette akse den vandrette akse ved 10 i stedet for ved 0, hvilket får forskellen mellem søjlerne til at se større ud.
På lærernes diagram er den lodrette akse inddelt i intervaller à 5, mens Anders har lavet en inddeling i intervaller à 10. Samtidig er lærernes diagram højere end Anders', hvilket får udviklingen til at se større ud.
Den lodrette akse skærer den vandrette akse ved 10 på lærernes diagram, hvilket gør, at højdeforskellen mellem søjlerne er større.
På lærernes diagram er den lodrette akse inddelt i intervaller à 5, og hele diagrammet er ca. dobbelt så højt som Anders' diagram, hvilket får forskellen mellem søjlerne til at se større ud.
3.4
Er du enig med eleverne i deres forudsigelse? Du skal begrunde dit svar.
Beregn elevernes gennemsnitlige antal fraværsdage i perioden august - april.
Vi beregner det gennemsnitlige antal fraværsdage pr. elev og det gennemsnitlige antal fraværsdage pr. elev pr. måned for august - april:
I august - april har hver elev i gennemsnit haft 9,46 fraværsdage, hvilket svarer til 1,05 fraværsdag pr. elev pr. måned i gennemsnit.
Hvis eleverne fortsætter med samme mængde fravær, så vil de få 10,5 fraværsdage i gennemsnit fra august til maj. Vi er enige i elevernes forudsigelse.
Vi beregner først hver elevs antal fraværsdag i perioden april - august. Derefter beregner vi fraværet i gennemsnit pr. elev og i gennemsnit pr. elev pr. måned. Du kan se beregningerne herunder:
Eleverne havde i gennemsnit 1,05 fraværsdage pr. måned. Perioden august - maj består af 10 måneder. Vi beregner elevernes gennemsnitlige antal fraværsdage i perioden august - maj, hvis eleverne fortsætter med samme mængde fravær:
10 · 1,05 = 10,5
Vi får oplyst, at folkeskoleelever i gennemsnit havde ca. 11 dages fravær i skoleåret 2015/2016. Da 10,5 < 11, så er vi enige i elevernes forudsigelse om, at de vil komme til at ligge under gennemsnittet på ca. 11 dage i skoleåret 2017/2018.
Opgave 4 - 9. A spiller et terningspil
4.1
Skriv eller tegn, hvilke forskellige kast der giver 7 point.
Rød terning | Hvid terning |
2 | 5 |
3 | 4 |
4 | 3 |
5 | 2 |
Den røde terning kan vise 1 - 6. Hvad skal den hvide terning vise, for at summen er 7?
Husk, at eleverne får 0 point, hvis mindst én terning viser 1.
Kast, der giver 7 point:
Rød terning | Hvid terning |
2 | 5 |
3 | 4 |
4 | 3 |
5 | 2 |
Vi ser på de mulige udfald af den røde terning. Derefter beregner vi, hvad den hvide terning skal vise, for at summen af øjnene på begge terninger er 7:
Rød terning | Hvid terning | Sum | Point |
1 | 6 | 7 | 0 |
2 | 5 | 7 | 7 |
3 | 4 | 7 | 7 |
4 | 3 | 7 | 7 |
5 | 2 | 7 | 7 |
6 | 1 | 7 | 0 |
Hvis mindst én terning viser 1, så får eleverne 0 point, så hvis den ene terning viser 1, og den anden terning viser 6, så er summen 7, men eleverne får 0 point.
4.2
Undersøg, hvilke forskellige antal point eleverne kan få med et kast.
0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 point
Udfyld en tabel som nedenstående:
Hvid terning \ Rød terning | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 |
Vi beregner antallet af point, eleverne kan få:
Hvid terning \ Rød terning | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
3 | 0 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
4 | 0 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
5 | 0 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
6 | 0 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Eleverne kan få 0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 point.
Vi udfylder tabellen på følgende måde:
- Hvis mindst én af terninger viser 1, så skriver vi 0.
- Hvis ingen af terningerne viser 1, så beregner vi summen af terningernes øjne.
4.3
Hvor stor er sandsynligheden for, at enten en af terningerne eller begge terninger viser 1 i et kast?
30,6%
I opg. 4.3 beregnede vi de forskellige antal point, eleverne kan få. Eleverne får 0 point, hvis mindst én af terningerne viser 1.
I opg. 4.3 beregnede vi de forskellige antal point, eleverne kan få:
Hvid terning \ Rød terning | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
3 | 0 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
4 | 0 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
5 | 0 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
6 | 0 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Vi tæller, at eleverne får 0 point i 11 ud af 36 tilfælde, dvs. at mindst én af terningerne viser 1 i 11 ud af 36 tilfælde.
Vi beregner 11/36:
11 : 36 ≈ 0,306
Sandsynligheden for at enten én af terningerne eller begge terninger viser 1 i et kast, er 30,6%.
Vi beregner sandsynligheden med formlen:
Der er 11 forskellige kast, hvor mindst én terning viser 1. Der er 36 forskellige kast i alt, så
Vi omregner 0,306 til procent ved at gange med 100:
0,306 = 30,6%
Opgave 5 - Kvadrater og forhold
5.1
Hvor stor er sidelængden i et kvadrat, der har omkredsen 15?
3,75
Alle siderne i et kvadrat har samme længde. Omkredsen er længden af alle siderne.
Vi beregner sidelængden:
15 : 4 = 3,75
Sidelængden er 3,75.
Omkredsen af et kvadrat er længden af alle fire sider tilsammen. Da alle fire sider er lige lange, så kan vi beregne sidelængden ved at dele omkredsen med 4.
5.2
Hvor stor er sidelængden i dette kvadrat?
3,87
Et kvadrat med sidelængden s har arealet s2.
Vi beregner sidelængden:
Sidelængden er 3,87.
Et kvadrat med sidelængden s har arealet s2. Vi skal bestemme sidelængden, s, når arealet er 15:
s2 = 15
Dermed er
5.3
Hvor stor er sidelængden i et kvadrat, der har arealet a?
Benyt samme fremgangsmåde som i opg. 5.2.
Et kvadrat med arealet a har sidelængden .
Vi benytter samme fremgangsmåde som i opg. 5.2.
Et kvadrat med sidelængden s har arealet s2. Vi skal bestemme sidelængden, s, arealet er a:
s2 = a
Dermed er
5.4
Skriv forholdet mellem arealet af figur 1 og arealet af figur 2.
1:4
Beregn arealet af hver figur.
Vi beregner arealet af hver figur:
Figur | Areal |
---|---|
1 | 12 = 1 |
2 | 22 = 4 |
Arealet af figur 1 er 1, og arealet af figur 2 er 4, så forholdet mellem arealerne er 1:4.
Figurerne er kvadrater, så vi beregner arealet af hver figur ved at kvadrere sidelængden.
Forholdet er
arealet af figur 1 : arealet af figur 2
5.5
Undersøg, om det aldrig gælder, nogle gange gælder eller altid gælder, at forholdet mellem kvadraters arealer er 1:9, hvis forholdet mellem deres sidelængder er 1:3. Du skal begrunde dit svar.
Det gælder altid.
Kald sidelængden i det lille kvadrat for s. Da forholdet mellem sidelængderne er 1:3, så er sidelængden i det store kvadrat 3s.
Beregn arealet af hvert kvadrat:
Sidelængde | Areal |
---|---|
s | |
3s |
Vi kalder sidelængden i det lille kvadrat for s. Da forholdet mellem sidelængderne er 1:3, så er sidelængden i det store kvadrat 3s.
Vi beregner arealet af hvert kvadrat:
Sidelængde | Areal |
---|---|
s | s2 |
3s | (3s)2 = 9s2 |
Forholdet mellem arealerne er 1:9, så det gælder altid, at forholdet mellem kvadraters arealer er 1:9, hvis forholdet mellem deres sidelængder er 1:3.
Vi forestiller os to kvadrater, hvor forholdet mellem sidelængderne er 1:3. Hvis det lille kvadrat har sidelængden s, så er sidelængden i det store kvadrat 3 gange så stor, dvs. at sidelængden er 3s.
Vi beregner arealet af hvert kvadrat ved at kvadrere sidelængden.
Arealet af det lille kvadrat er s2, og arealet af det store kvadrat er 9s2. Forholdet mellem arealerne er altså 1:9. Da vi ikke har brugt konkrete tal, men har regnet med ukendte sidelængder, så gælder påstanden altid.
Opgave 6 - Punkter, grafer og funktioner
6.1
Hvilke tal skal der stå i de tomme felter i tabellen?
(8,20)
Førstekoordinaterne vokser med 2 for hver kolonne. Hvor meget vokser andenkoordinaterne med?
Førstekoordinaten er 8.
Andenkoordinaten er 20.
Vi kan se, at førstekoordinaterne vokser med 2 for hver kolonne, så der skal stå 8 (= 6 + 2) i det tomme felt.
Vi kan også se, at andenkoordinaterne vokser med 5 for hver kolonne, så der skal stå 20 (= 15 + 5) i det tomme felt.
6.2
Beskriv denne sammenhæng.
Hvor mange gange større er andenkoordinaten end førstekoordinaten?
Andenkoordinaten er 2,5 gang større end førstekoordinaten.
Vi kan se, at hvis vi ganger førstekoordinaten med 2,5, så får vi andenkoordinaten:
2,5 · 2 = 5
2,5 · 4 = 10
2,5 · 6 = 15
6.3
Undersøg, om denne graf kan være en ret linje. Du skal begrunde dit svar.
Grafen kan være en ret linje.
Punkterne ligger på grafen for en funktion på formen f(x) = a · x.
Da andenkoordinaten er 2,5 gang større end førstekoordinaten, så ligger alle tre punkter på grafen for funktionen f(x) = 2,5x.
Funktionen f(x) = 2,5x er en lineær funktion, så grafen for f er en ret linje.
Grafen, som de tre punkter ligger på, kan være en ret linje.
I opg. 6.2 fandt vi, at hvis vi ganger førstekoordinaten med 2,5, så får vi andenkoordinaten. Punkterne ligger på grafen for funktionen f(x) = 2,5x, da alle punkter på grafen for f opfylder, at andenkoordinaten er 2,5 gang større end førstekoordinaten.
Grafen for en lineær funktion er en ret linje.
6.4
Giv to eksempler på forskrifter for funktioner, der har grafer, som går igennem (0,0) i et koordinatsystem.
Grafen for funktionen f(x) = a · x + b går gennem punktet (0,b).
g(x) = 5x
h(x) = -2x
Grafen for funktionen f(x) = a · x + b går gennem punktet (0,b). Hvis b = 0, så går grafen derfor gennem punktet (0,0). Funktioner med forskrifter på formen f(x) = a · x går altså gennem punktet (0,0). I vores eksempler har vi valgt a = 5 og a = -2.
6.5
Giv et eksempel på en anden situation, som funktionen f (x) = 5x kan beskrive. Dit eksempel må ikke handle om sammenhæng mellem antal timer og antal kilometer.
Hvis en vare koster 5 kr., så er prisen (i kr.) for x varer 5x.
Funktionen f(x) = 5x kan beskrive sammenhængen mellem antallet af købte kager, x, og den samlede pris (i kr.) for kagerne, f(x), hvis prisen pr. kage er 5 kr.
Hvis en kage koster 5 kr., så kan vi bestemme prisen (i kr.) for flere kager ved at gange antallet af kager med 5. Prisen (i kr.) for x kager er derfor 5x.
Funktionen f(x) = 5x beskriver derfor den samlede pris (i kr.) for x kager, når prisen pr. kage er 5 kr.