Uden hjælpemidler
Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 1. december 2021.
Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.
Opgave 1
1.1
Hvor meget tjente Malte i alt i februar og marts?
2360 kr.
Læg Maltes løn for februar og for marts sammen.
Malte tjente 1104 kr. i februar og 1256 kr. i marts.
Malte tjente 2360 kr. i alt i februar og marts.
1.2
Hvor meget tjener Malte, hvis han arbejder 5 timer?
375 kr.
Gang Maltes timeløn med 5.
Malte tjener 75 kr. i timen.
Malte tjener 375 kr., hvis han arbejder 5 timer.
1.3
Hvor meget skal Malte betale i AM-bidrag, hvis han tjener 1500 kr.?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.
120 kr.
Beregn 8% af 1500 kr.
Malte skal betale 8% i AM-bidrag. Vi beregner 8% af 1500 kr. ved at dividere med 100 og derefter gange med 8.
Vi dividerer 1500 med 100:
1500 : 100 = 15
Derefter ganger vi resultatet med 8:
Malte skal betale 120 kr. i AM-bidrag, hvis han tjener 1500 kr.
Opgave 2
2.1
Hvor mange personer kan Ida højst koge suppe til, hvis hun har 1000 g broccoli?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.
8 personer
Beregn, hvor mange portioner suppe Ida kan lave.
Vi får oplyst, at Ida har 1000 g broccoli.
Der skal bruges 500 g broccoli til at lave suppe til 4 personer (1 portion suppe), dvs. at der skal 1000 g broccoli til at lave suppe til 8 personer (2 portioner suppe).
Ida kan højst koge suppe til 8 personer, når hun har 1000 g broccoli.
2.2
Hvor mange gram smør skal Ida bruge for at koge suppe til 12 personer?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.
75 g
Beregn, hvor mange portioner suppe Ida skal lave.
Vi får oplyst, at Idas liste med ingredienser giver suppe til 4 personer. Ida skal derfor lave 3 portioner for at få suppe til 12 personer.
Der skal 25 g smør i én portion suppe, så Ida skal bruge 75 g smør til 3 portioner, dvs. til 12 personer.
2.3
Hvor meget mælk skal Ida bruge til suppe til 6 personer?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.
3,75 dL
Beregn, hvor mange portioner suppe Ida skal lave.
Vi får oplyst, at Idas liste med ingredienser giver suppe til 4 personer. Ida skal derfor lave 1,5 portion for at få suppe til 6 personer.
Der skal 2,5 dL mælk til én portion suppe. Der skal derfor bruges 1,25 dL mælk til ½ portion suppe.
Der skal bruges 3,75 dL mælk til 1,5 portion suppe, dvs. til 6 personer.
Opgave 3
3.1
Hvor stor en del af pizzaen får Laura, hvis de tre piger får lige meget hver?
(En brøk, der kan forkortes til 1/3, er også et korrekt svar.)
Del antallet af pizzaer med antallet af piger.
De tre piger skal dele én pizza. Hvis de får lige meget hver, så får Laura 1/3.
3.2
Hvor stor en del af pizzaen får Laura, hvis Mille får 1/4 af pizzaen, Ida får 1/3 af pizzaen, og Laura får resten?
(En brøk, der kan forkortes til 5/12, er også et korrekt svar.)
Beregn, hvor stor en del af pizzaen Mille og Ida får tilsammen. Beregn derefter, hvor meget af pizzaen der er tilbage til Laura.
Den andel af pizzaen, som Mille og Ida får tilsammen, er
Vi forlænger brøkerne, så de får samme nævner:
Derefter bestemmer vi den andel af pizzaen, som Mille og Ida får:
Mille og Ida får tilsammen 7/12 af pizzaen. Laura får altså 5/12.
Opgave 4
4.1
Hvor mange danske kroner svarer prisen for høretelefonerne cirka til?
375 kr.
Afrund kursen og prisen for høretelefonerne.
Prisen for høretelefonerne er ca. 50 euro.
Vi afrunder kursen, så 1 euro svarer til 8 kr.
Derefter bestemmer vi en overslagspris for høretelefonerne i kroner:
Vi har afrundet kursen og prisen for høretelefonerne. Prisen for høretelefonerne svarer derfor cirka til 375 kr.
4.2
Hvor mange euro svarer prisen for tastaturet cirka til?
75 €
Afrund kursen og prisen for tastaturet.
Prisen for tastaturet er ca. 560 kr.
Vi afrunder kursen, så 1 euro svarer til 8 kr.
Derefter bestemmer vi en overslagspris for tastaturet i euro:
560 : 8 = 70
Vi har afrundet kursen og prisen for tastaturet. Prisen for tastaturet svarer derfor cirka til 75 €.
Opgave 5
5.1
Regn 2021 + 2099.
4120
5.2
Regn 905 – 206.
699
5.3
Regn 7 · 508.
3556
5.4
Regn 16048 : 8.
2006
Opgave 6
6.1
Regn .
Forlæng brøkerne, så de får samme nævner.
Vi forlænger 2/5 med 3 ved at gange både tæller og nævner med 3. På samme måde forlænger vi 1/3 med 5:
Derefter lægger vi brøkerne sammen:
6.2
Regn .
Gang tællerne med hinanden og nævnerne med hinanden.
Opgave 7
7.1
Skriv 60% som en brøk.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.
(3/5 eller en anden brøk, der kan forkortes til 3/5, er også et korrekt svar.)
Du kan omskrive et procenttal til en brøk ved at fjerne procenttegnet og dele tallet med 100.
7.2
Hvor mange procent er 20 ud af 80?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.
25%
20 udgør 20/80 af 80. Omregn 20/80 til procent.
20 udgør 20/80 af 80. Vi reducerer 20/80:
Da 1/4 = 25%, så udgør 20 25% af 80.
7.3
40% af et beløb er 200 kr. Hele beløbet er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.
500 kr.
Beregn 1% af beløbet. Beregn derefter hele beløbet.
Vi får oplyst, at 40% af et beløb er 200 kr., dvs. at
20% af beløbet er 100 kr.
10% af beløbet er 50 kr.
1% af beløbet er 5 kr.
Da 1% af beløbet er 5 kr., så er 100% af beløbet 500 kr.
Hele beløbet er 500 kr.
7.4
Skriv en brøk, der er større end 1/2 og mindre end 2/3.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om brøker.
Fx 7/12.
Forlæng brøkerne, så de får samme nævner. Find derefter en brøk, der ligger mellem de to brøker.
Vi forlænger 1/2 med 6 og 2/3 med 4, så begge brøker får 12 i nævneren:
Brøken 7/12 er større end 6/12 og mindre end 8/12, dvs. at 7/12 er større end 1/2 og mindre end 2/3.
Opgave 8
8.1
Løs ligningen 7x = 63.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
x = 9
Del med 7 på begge sider af lighedstegnet.
Vi opskriver ligningen:
Vi deler med 7 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
8.2
Løs ligningen 4x + 3 = 5x - 7.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
x = 10
Isolér x ved at trække 4x fra på begge sider af lighedstegnet og derefter lægge 7 til på begge sider.
Vi opskriver ligningen:
Vi trækker 4x fra på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi lægger 7 til på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
8.3
Løs ligningen
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.
x = 100
Isolér x ved at lægge 4 til på begge sider af lighedstegnet og derefter gange med 5 på begge sider.
Vi opskriver ligningen:
Vi lægger 4 til på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Vi ganger med 5 på begge sider af lighedstegnet:
Vi får så:
Opgave 9
9.1
Omkredsen af ottekanten er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds og areal.
16a
Læg længderne af alle siderne sammen.
Vi lægger længderne af alle siderne sammen:
2a + 2a + 2a + 2a + 3a + a + a + 3a = 16a
Omkredsen af ottekanten er 16a.
9.2
Arealet af ottekanten er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds og areal.
11a2
Del figuren op i firkanter, og beregn arealet af hver firkant. Læg alle arealerne sammen.
Vi deler figuren op i firkanter:
Vi har delt figuren op i tre firkanter: et kvadrat (I) med sidelængden 2a, et kvadrat (II) med sidelængden a og et rektangel (III) med længden 3a og bredden 2a.
Vi bestemmer arealet af hver firkant:
Derefter bestemmer vi det samlede areal:
Arealet af ottekanten er 11a2.
Opgave 10
10.1
Hvilket udtryk har samme værdi som 4n, uanset hvilken værdi n har?
n + n + n + n
Der er et "usynligt" gangetegn mellem 4 og n, dvs. at
4n = 4 · n
4n er "fire gange n", dvs. at
4n = n + n + n + n
10.2
Hvilket udtryk har samme værdi som m3, uanset hvilken værdi m har?
m · m · m
m3 er m ganget med sig selv 3 gange.
m3 er m ganget med sig selv 3 gange, dvs. at
m3 = m · m · m
Opgave 11
11.1
Omskriv 705 cm til m.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
7,05 m
1 m er 100 cm.
Der går 100 cm på 1 m, så vi omskriver 705 cm til m ved at dele 705 med 100:
705 : 100 = 7,05
705 cm er 7,05 m.
11.2
Omskriv 2,1 kg til g.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
2100 g
1 kg er 1000 g.
1 kg er 1000 g, så vi omskriver 2,1 kg til g ved at gange med 1000:
2,1 · 1000 = 2100
2,1 kg er 2100 g.
11.3
Omskriv 1/4 L til dL.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
2,5 dL
1 L er 10 dL.
1/4 L er 0,25 L. Da 1 L er 10 dL, så omskriver vi 0,25 L til dL ved at gange med 10:
0,25 · 10 = 2,5
1/4 L, dvs. 0,25 L, er 2,5 dL.
11.4
Omskriv 2,5 m2 til cm2.
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.
25000 cm2
1 m er 100 cm, så 1 m2 er 10.000 cm2:
Da 1 m er 100 cm, så er 1 m2 = 10000 cm2. Vi omskriver 2,5 m2 til cm2 ved at gange med 10000:
2,5 · 10000 = 25000
2,5 m2 er 25000 cm2.
Opgave 12
12.1
Giv et forslag til, hvor stor grundlinjen, g, og højden, h, kan være, hvis trekanten har arealet 24.
Fx g = 8 og h = 6.
Arealet A af en trekant med højde h og grundlinje g kan bestemmes med formlen
Arealet A af en trekant med højde h og grundlinje g kan bestemmes med formlen
Vi indsætter A = 24:
Derefter ganger vi med 2 på begge sider af lighedstegnet, så vi får
Vi skal altså finde en højde h og en grundlinje g, så g · h = 48.
Hvis g = 8 og h = 6, så er g · h = 48, dvs. at arealet er 24.
Opgave 13
13.1
Forholdet mellem længderne af de to kassers kanter er?
1:2
Undersøg, hvilket tal længderne af kanterne i den lille kasse skal ganges med for at få længderne af kanterne i den store kasse.
Da kanterne i den store kasse er dobbelt så lange som kanterne i den lille kasse, så er forholdet mellem længderne af de to kassers kanter 1:2.
13.2
Rumfanget af den store kasse er hvor mange gange så stort som rumfanget af den lille kasse?
8
Bestem rumfanget af de to kasser, og bestem forholdet mellem de to rumfang.
Rumfanget af den lille kasse er
Rumfanget af den store kasse er
Vi bestemmer, hvor mange gange større rumfanget af den store kasse er end rumfanget af den lille kasse:
Rumfanget af den store kasse er 8 gange så stort, som rumfanget af den lille kasse.
Opgave 14
14.1
Hvad er koordinatsættet til punktet P?
(6,-3)
Aflæs koordinatsættet ved først at gå ud ad x-aksen og derefter ned ad y-aksen.
Vi aflæser, at punktet P har koordinaterne (6,-3).
14.2
Hvilken af ligningerne herunder er ligningen for en linje, som går gennem punktet Q?
y = 2x + 1
Aflæs linjernes hældninger og skæringspunkter med y-aksen. Tjek hvilken linje, der går gennem Q.
Linjen givet ved y = 2x + 1 skærer y-aksen i punktet (0,1) og har hældningen 2.
Linjen givet ved ligningen y = 2x + 1 går gennem Q.
Opgave 15
15.1
Vinkel u er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.
37°
Vinkel u er en vinkel i en trekant, hvor de to andre vinkler er kendt.
Vinkelsummen i en trekant er 180°.
Den sorte linje, den røde linje og en blå linje danner en trekant, hvor vinkel u er den ene vinkel. De to andre vinkler er 53° og 90°, så
u + 53° + 90° = 180°
Vi bestemmer vinkel u:
Vinkel u er 37°.
15.2
Vinkel v er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.
127°
Nabovinkler er 180°.
Nabovinkler er 180°, så
v + 53° = 180°
Vi bestemmer vinkel v:
Vinkel v er 127°.
15.3
Vinkel w er?
Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.
40°
Topvinkler er lige store.
Den gule linje, den sorte linje og en af de blå linjer danner en trekant. To af vinklerne i trekanten er 90° og 50°. Vi bestemmer den sidste vinkel t i trekanten:
Vinkel t er 40°.
Da w og t er topvinkler, så er w = t, dvs. at vinkel w er 40°.
Opgave 16
16.1
Hvilken af figurerne herunder passer til tegningerne?
Tegningen øverst til højre.
Forestil dig, at du drejer figurerne, så du ser dem forfra, fra siden og fra oven. Tjek, hvilken figur der passer med tegningerne af figuren set forfra, fra siden og fra oven.
Opgave 17
17.1
I hvilket rosettemønster er den mindste drejningsvinkel, der kan føre mønsteret over i sig selv, 90°?
B
Undersøg, hvor stor en drejningsvinkel der skal til for at føre mønsteret over i sig selv.
Mønster B skal drejes mindst 90° for at føre mønsteret over i sig selv.
Du kan udelukke de andre mønstre på følgende måde:
Hvis mønster A drejes 30°, så dækker det sig selv.
Hvis mønster C drejes 45°, så dækker det sig selv.
Hvis mønster D drejes 60°, så dækker det sig selv.
Mønster E skal drejes mindst 120° for at dække sig selv.
17.2
I hvilket rosettemønster er der netop 6 symmetriakser?
D
Undersøg, hvilke figurer der har spejlingssymmetri. Undersøg derefter, hvor mange symmetriakser figurerne har.
Mønster D har 6 symmetriakser.
Du kan udelukke de andre mønstre på følgende måde:
Mønster A, B og E har ingen spejlingssymmetri.
Mønster C har flere end 6 spejlingsakser.
Opgave 18
18.1
Fra 2010 til 2019 faldt produktionen af buræg med cirka?
20 mio. kilogram
Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 20 vil også blive godtaget.
Aflæs produktionen i 2010 og i 2019, og bestem forskellen.
Vi aflæser, at der blev produceret 34 mio. kilogram buræg i 2010 og 14 mio. kilogram buræg i 2019. Produktionen af buræg faldt altså med cirka 20 mio. kilogram fra 2010 til 2019.
18.2
Fra 2010 til 2019 steg produktionen af økologiske æg med cirka?
14 mio. kilogram
Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 14 vil også blive godtaget.
Aflæs produktionen i 2010 og i 2019, og bestem forskellen.
Vi aflæser, at der blev produceret 8 mio. kilogram økologiske æg i 2010 og 22 mio. kilogram økologiske æg i 2019. Fra 2010 til 2019 steg produktionen af økologiske æg altså med cirka 14 mio. kilogram.
18.3
Fra 2010 til 2019 var den procentvise stigning i den samlede produktion af buræg, skrabeæg og økologiske æg cirka?
32%
Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 32% vil også blive godtaget.
Du kan beregne den procentvise stigning med formlen:
Det kan være en god idé at afrunde tallene en smule, så du kan beregne den procentvise stigning.
Vi aflæser, at der blev produceret ca. 50 mio. kilogram æg i 2010 og cirka 66 mio. kilogram æg i 2019.
Vi beregner den procentvise stigning:
Den procentvise stigning i den samlede produktion af æg fra 2010 til 2019 er cirka 32%.
Opgave 19
19.1
Hvilket diagram viser data fra en skole, hvor over halvdelen af lærerne er mellem 40 år og 60 år?
B
Aflæs, hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er mellem 40 år og 60 år.
Diagram B viser data fra en skole, hvor ca. 30% af lærerne er mellem 40 år og 50 år, og hvor ca. 25% af lærerne er mellem 50 år og 60 år. Ca. 55% af lærerne er altså mellem 40 år og 60 år, dvs. at diagram B viser data fra en skole, hvor over halvdelen af lærerne er mellem 40 år og 60 år.
19.2
Hvilket diagram viser data fra en skole, hvor der er flere lærere under 30 år end lærere over 50 år?
D
Aflæs, hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er under 30 år, og hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er over 50 år.
Diagram D viser data fra en skole, hvor ca. 30% af lærerne er under 30 år. På samme skole er ca. 15% af lærerne mellem 50 år og 60 år, og ca. 10% af lærerne er mellem 60 år og 70 år. Ca. 25% af lærerne er altså over 50 år, dvs. at diagram D viser en skole, hvor der er flere lærere under 30 år end lærere over 50 år.
Opgave 20
20.1
Hvilket glas giver Ida lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle?
A
Ida har lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle, når der er lige mange røde og blå kugler i glasset.
Der er lige mange røde og blå kugler i glas A (to af hver farve), så Ida har lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle fra glas A.
20.2
Hvilket glas giver Ida den største chance for at trække en rød kugle?
D
Du kan bestemme sandsynligheden for at trække en rød kugle med formlen
Sandsynligheden for at trække en rød kugle fra glassene er
Da 1/2 er større end alle de andre brøker, så har Ida størst chance for at trække en rød kugle, hvis hun trækker en kugle fra glas D.
20.3
Hvilket glas giver Ida sandsynligheden 0,8 for at trække enten en rød eller en blå kugle?
A
Du kan bestemme sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle med formlen
Sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle fra glassene er:
Sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle fra glas A er
Glas A giver Ida sandsynligheden 0,8 for at trække enten en rød eller en blå kugle.