Uden hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven uden hjælpemidler fra Matematik FP9 1. december 2021.

Du kan få hjælp til at løse en lang række af opgaverne i vores vejledning til FP9 færdighedsregning.

Opgave 1

1.1

Hvor meget tjente Malte i alt i februar og marts?

Facit
 

2360 kr.

Hint
 

Læg Maltes løn for februar og for marts sammen.

Løsning
 

Malte tjente 1104 kr. i februar og 1256 kr. i marts.

\begin{align*} &11\overset{1}{0}4 \\ + \ & 1256 \\ \hline = \ & 2360 \end{align}

Malte tjente 2360 kr. i alt i februar og marts.

 

1.2

Hvor meget tjener Malte, hvis han arbejder 5 timer?

Facit
 

375 kr.

Hint
 

Gang Maltes timeløn med 5.

Løsning
 

Malte tjener 75 kr. i timen.

\begin{align*} && 5 \cdot \overset{2}{7}5 \\ \hline && 375 \end{align}

Malte tjener 375 kr., hvis han arbejder 5 timer.

 

1.3

Hvor meget skal Malte betale i AM-bidrag, hvis han tjener 1500 kr.?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

120 kr.

Hint
 

Beregn 8% af 1500 kr.

Løsning
 

Malte skal betale 8% i AM-bidrag. Vi beregner 8% af 1500 kr. ved at dividere med 100 og derefter gange med 8.

Vi dividerer 1500 med 100:

1500 : 100 = 15

Derefter ganger vi resultatet med 8:

\begin{align*} && 8 \cdot \overset{4}{1}5 \\ \hline && 120 \end{align}

Malte skal betale 120 kr. i AM-bidrag, hvis han tjener 1500 kr.

 

Opgave 2

2.1

Hvor mange personer kan Ida højst koge suppe til, hvis hun har 1000 g broccoli?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.

Facit
 

8 personer

Hint
 

Beregn, hvor mange portioner suppe Ida kan lave.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Ida har 1000 g broccoli.

Der skal bruges 500 g broccoli til at lave suppe til 4 personer (1 portion suppe), dvs. at der skal 1000 g broccoli til at lave suppe til 8 personer (2 portioner suppe).

Ida kan højst koge suppe til 8 personer, når hun har 1000 g broccoli.

 

2.2

Hvor mange gram smør skal Ida bruge for at koge suppe til 12 personer?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.

Facit
 

75 g

Hint
 

Beregn, hvor mange portioner suppe Ida skal lave.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Idas liste med ingredienser giver suppe til 4 personer. Ida skal derfor lave 3 portioner for at få suppe til 12 personer.

Der skal 25 g smør i én portion suppe, så Ida skal bruge 75 g smør til 3 portioner, dvs. til 12 personer.

 

2.3

Hvor meget mælk skal Ida bruge til suppe til 6 personer?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om opskrifter.

Facit
 

3,75 dL

Hint
 

Beregn, hvor mange portioner suppe Ida skal lave.

Løsning
 

Vi får oplyst, at Idas liste med ingredienser giver suppe til 4 personer. Ida skal derfor lave 1,5 portion for at få suppe til 6 personer.

Der skal 2,5 dL mælk til én portion suppe. Der skal derfor bruges 1,25 dL mælk til ½ portion suppe.

\begin{align*} && 2,50 \\ + \ && 1,25 \\ \hline = \ && 3,75 \end{align}

Der skal bruges 3,75 dL mælk til 1,5 portion suppe, dvs. til 6 personer.

 

Opgave 3

3.1

Hvor stor en del af pizzaen får Laura, hvis de tre piger får lige meget hver?

Facit
 

\frac{1}{3}

(En brøk, der kan forkortes til 1/3, er også et korrekt svar.)

Hint
 

Del antallet af pizzaer med antallet af piger.

Løsning
 

De tre piger skal dele én pizza. Hvis de får lige meget hver, så får Laura 1/3.

 

3.2

Hvor stor en del af pizzaen får Laura, hvis Mille får 1/4 af pizzaen, Ida får 1/3 af pizzaen, og Laura får resten?

Facit
 

\frac{5}{12}

(En brøk, der kan forkortes til 5/12, er også et korrekt svar.)

Hint
 

Beregn, hvor stor en del af pizzaen Mille og Ida får tilsammen. Beregn derefter, hvor meget af pizzaen der er tilbage til Laura.

Løsning
 

Den andel af pizzaen, som Mille og Ida får tilsammen, er

\frac{1}{3} + \frac{1}{4}

Vi forlænger brøkerne, så de får samme nævner:

\frac{4}{12} + \frac{3}{12}

Derefter bestemmer vi den andel af pizzaen, som Mille og Ida får:

\frac{4}{12} + \frac{3}{12} = \frac{7}{12}

Mille og Ida får tilsammen 7/12 af pizzaen. Laura får altså 5/12.

 

Opgave 4

4.1

Hvor mange danske kroner svarer prisen for høretelefonerne cirka til?

Facit
 

375 kr.

Hint
 

Afrund kursen og prisen for høretelefonerne.

Løsning
 

Prisen for høretelefonerne er ca. 50 euro.

Vi afrunder kursen, så 1 euro svarer til 8 kr.

Derefter bestemmer vi en overslagspris for høretelefonerne i kroner:

\begin{align*} && 8 \cdot 50 \\ \hline && 400 \end{align}

Vi har afrundet kursen og prisen for høretelefonerne. Prisen for høretelefonerne svarer derfor cirka til 375 kr.

 

4.2

Hvor mange euro svarer prisen for tastaturet cirka til?

Facit
 

75 €

Hint
 

Afrund kursen og prisen for tastaturet.

Løsning
 

Prisen for tastaturet er ca. 560 kr.

Vi afrunder kursen, så 1 euro svarer til 8 kr.

Derefter bestemmer vi en overslagspris for tastaturet i euro:

560 : 8 = 70

Vi har afrundet kursen og prisen for tastaturet. Prisen for tastaturet svarer derfor cirka til 75 €.

 

Opgave 5

5.1

Regn 2021 + 2099.

Facit
 

4120

Løsning
 

\begin{align*} && 2\overset{1}{0}\overset{1}{2}1 \\ + \ && 2099 \\ \hline = \ && 4120 \end{align}

 

5.2

Regn 905 – 206.

Facit
 

699

Løsning
 

\begin{align*} && \cancel{9}\cancel{\overset{1}{0}}\overset{1}{5} \\ - \ && 206 \\ \hline = \ && 699 \end{align}

 

5.3

Regn 7 · 508.

Facit
 

3556

Løsning
 

\begin{align*} 7 \cdot 5\overset{5}{0}8 \\ \hline 3556 \end{align}

 

5.4

Regn 16048 : 8.

Facit
 

2006

Løsning
 

 

Opgave 6

6.1

Regn \frac{2}{5} + \frac{1}{3}.

Facit
 

\frac{11}{15}

Hint
 

Forlæng brøkerne, så de får samme nævner.

Løsning
 

Vi forlænger 2/5 med 3 ved at gange både tæller og nævner med 3. På samme måde forlænger vi 1/3 med 5:

\frac{2}{5} + \frac{1}{3} = \frac{6}{15} + \frac{5}{15}

Derefter lægger vi brøkerne sammen:

\frac{6}{15} + \frac{5}{15} = \frac{11}{15}

 

6.2

Regn \frac{1}{5} \cdot \frac{2}{3}.

Facit
 

\frac{2}{15}

Hint
 

Gang tællerne med hinanden og nævnerne med hinanden.

Løsning
 

\begin{align*} \frac{1}{5} \cdot \frac{2}{3} &= \frac{1 \cdot 2}{5 \cdot 3} \\[1em] &= \frac{2}{15} \end{align}

 

Opgave 7

7.1

Skriv 60% som en brøk.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

\frac{60}{100}

(3/5 eller en anden brøk, der kan forkortes til 3/5, er også et korrekt svar.)

Hint
 

Du kan omskrive et procenttal til en brøk ved at fjerne procenttegnet og dele tallet med 100.

 

7.2

Hvor mange procent er 20 ud af 80?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

25%

Hint
 

20 udgør 20/80 af 80. Omregn 20/80 til procent.

Løsning
 

20 udgør 20/80 af 80. Vi reducerer 20/80:

\begin{align*} \frac{20}{80} &= \frac{2}{8} \\[1em] &= \frac{1}{4} \end{align}

Da 1/4 = 25%, så udgør 20 25% af 80.

 

7.3

40% af et beløb er 200 kr. Hele beløbet er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om procent.

Facit
 

500 kr.

Hint
 

Beregn 1% af beløbet. Beregn derefter hele beløbet.

Løsning
 

Vi får oplyst, at 40% af et beløb er 200 kr., dvs. at 

20% af beløbet er 100 kr.

10% af beløbet er 50 kr.

1% af beløbet er 5 kr.

Da 1% af beløbet er 5 kr., så er 100% af beløbet 500 kr.

Hele beløbet er 500 kr.

 

7.4

Skriv en brøk, der er større end 1/2 og mindre end 2/3.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om brøker.

Facit
 

Fx 7/12.

Hint
 

Forlæng brøkerne, så de får samme nævner. Find derefter en brøk, der ligger mellem de to brøker.

Løsning
 

Vi forlænger 1/2 med 6 og 2/3 med 4, så begge brøker får 12 i nævneren:

\begin{align*} \frac{1}{2} &= \frac{6}{12} \\[1em] \frac{2}{3} &= \frac{8}{12} \end{align}

Brøken 7/12 er større end 6/12 og mindre end 8/12, dvs. at 7/12 er større end 1/2 og mindre end 2/3.

 

Opgave 8

8.1

Løs ligningen 7x = 63.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 9

Hint
 

Del med 7 på begge sider af lighedstegnet.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

7x = 63

Vi deler med 7 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{7x}{7} = \frac{63}{7}

Vi får så:

x = 9

 

8.2

Løs ligningen 4x + 3 = 5x - 7.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 10

Hint
 

Isolér x ved at trække 4x fra på begge sider af lighedstegnet og derefter lægge 7 til på begge sider.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

4x + 3 = 5x - 7

Vi trækker 4x fra på begge sider af lighedstegnet:

4x + 3 {\color{NavyBlue} \ - \ 4x} = 5x - 7 {\color{NavyBlue} \ - \ 4x}

Vi får så:

3= x - 7

Vi lægger 7 til på begge sider af lighedstegnet:

3 {\color{NavyBlue} \ + \ 7} = x - 7 {\color{NavyBlue} \ + \ 7}

Vi får så:

10 = x

 

8.3

Løs ligningen \frac{x}{5} - 4 = 16.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om ligninger.

Facit
 

x = 100

Hint
 

Isolér x ved at lægge 4 til på begge sider af lighedstegnet og derefter gange med 5 på begge sider.

Løsning
 

Vi opskriver ligningen:

\frac{x}{5} - 4 = 16

Vi lægger 4 til på begge sider af lighedstegnet:

\frac{x}{5} - 4 {\color{NavyBlue} \ + \ 4} = 16 {\color{NavyBlue} \ + \ 4}

Vi får så:

\frac{x}{5} = 20

Vi ganger med 5 på begge sider af lighedstegnet:

\frac{x}{5} {\color{NavyBlue} \ \cdot \ 5} = 20 {\color{NavyBlue} \ \cdot \ 5}

Vi får så:

x = 100

 

Opgave 9

9.1

Omkredsen af ottekanten er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds og areal.

Facit
 

16a

Hint
 

Læg længderne af alle siderne sammen.

Løsning
 

Vi lægger længderne af alle siderne sammen:

2a + 2a + 2a + 2a + 3a + a + a + 3a = 16a

Omkredsen af ottekanten er 16a.

 

9.2

Arealet af ottekanten er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omkreds og areal.

Facit
 

11a2

Hint
 

Del figuren op i firkanter, og beregn arealet af hver firkant. Læg alle arealerne sammen.

Løsning
 

Vi deler figuren op i firkanter:

Vi har delt figuren op i tre firkanter: et kvadrat (I) med sidelængden 2a, et kvadrat (II) med sidelængden a og et rektangel (III) med længden 3a og bredden 2a.

Vi bestemmer arealet af hver firkant:

\begin{align*} A_{I} &= 2a \cdot 2a \\[1em] &= 4a^2 \\[2em] A_{II} &= a \cdot a \\[1em] &= a^2 \\[2em] A_{III} &= 3a \cdot 2a \\[1em] &= 6a^2 \end{align}

Derefter bestemmer vi det samlede areal:

\begin{align*} A_{I} + A_{II} + A_{III} &= 4a^2 + a^2 + 6a^2 \\[1em] &= 11a^2 \end{align}

Arealet af ottekanten er 11a2.

 

Opgave 10

10.1

Hvilket udtryk har samme værdi som 4n, uanset hvilken værdi n har?

Facit
 

n + n + n + n

Hint
 

Der er et "usynligt" gangetegn mellem 4 og n, dvs. at

4n = 4 · n

Løsning
 

4n er "fire gange n", dvs. at

4n = n + n + n + n

 

10.2

Hvilket udtryk har samme værdi som m3, uanset hvilken værdi m har?

Facit
 

m · m · m

Hint
 

m3 er m ganget med sig selv 3 gange.

Løsning
 

m3 er m ganget med sig selv 3 gange, dvs. at

m3 = m · m · m

 

Opgave 11

11.1

Omskriv 705 cm til m.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

7,05 m

Hint
 

1 m er 100 cm.

Løsning
 

Der går 100 cm på 1 m, så vi omskriver 705 cm til m ved at dele 705 med 100:

705 : 100 = 7,05

705 cm er 7,05 m.

 

11.2

Omskriv 2,1 kg til g.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

2100 g

Hint
 

1 kg er 1000 g.

Løsning
 

1 kg er 1000 g, så vi omskriver 2,1 kg til g ved at gange med 1000:

2,1 · 1000 = 2100

2,1 kg er 2100 g.

 

11.3

Omskriv 1/4 L til dL.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

2,5 dL

Hint
 

1 L er 10 dL.

Løsning
 

1/4 L er 0,25 L. Da 1 L er 10 dL, så omskriver vi 0,25 L til dL ved at gange med 10:

0,25 · 10 = 2,5

1/4 L, dvs. 0,25 L, er 2,5 dL.

 

11.4

Omskriv 2,5 m2 til cm2.

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om omregning af enheder.

Facit
 

25000 cm2

Hint
 

1 m er 100 cm, så 1 m2 er 10.000 cm2:

Løsning
 

Da 1 m er 100 cm, så er 1 m2 = 10000 cm2. Vi omskriver 2,5 m2 til cm2 ved at gange med 10000:

2,5 · 10000 = 25000

2,5 m2 er 25000 cm2.

 

Opgave 12

12.1

Giv et forslag til, hvor stor grundlinjen, g, og højden, h, kan være, hvis trekanten har arealet 24.

Facit
 

Fx g = 8 og h = 6.

Hint
 

Arealet A af en trekant med højde h og grundlinje g kan bestemmes med formlen

A = \frac{1}{2} \cdot h \cdot g

Løsning
 

Arealet A af en trekant med højde h og grundlinje g kan bestemmes med formlen

A = \frac{1}{2} \cdot h \cdot g

Vi indsætter A = 24:

24 = \frac{1}{2} \cdot h \cdot g

Derefter ganger vi med 2 på begge sider af lighedstegnet, så vi får

48 = h \cdot g

Vi skal altså finde en højde h og en grundlinje g, så g · h = 48.

Hvis g = 8 og h = 6, så er g · h = 48, dvs. at arealet er 24.

 

Opgave 13

13.1

Forholdet mellem længderne af de to kassers kanter er?

Facit
 

1:2

Hint
 

Undersøg, hvilket tal længderne af kanterne i den lille kasse skal ganges med for at få længderne af kanterne i den store kasse.

Løsning
 

Da kanterne i den store kasse er dobbelt så lange som kanterne i den lille kasse, så er forholdet mellem længderne af de to kassers kanter 1:2.

 

13.2

Rumfanget af den store kasse er hvor mange gange så stort som rumfanget af den lille kasse?

Facit
 

8

Hint
 

Bestem rumfanget af de to kasser, og bestem forholdet mellem de to rumfang.

Løsning
 

Rumfanget af den lille kasse er

\begin{align*} 1 \cdot 2 \cdot 3 &= 2 \cdot 3 \\[1em] &= 6 \end{align}

Rumfanget af den store kasse er

\begin{align*} 2 \cdot 4 \cdot 6 &= 8 \cdot 6 \\[1em] &= 48 \end{align}

Vi bestemmer, hvor mange gange større rumfanget af den store kasse er end rumfanget af den lille kasse:

\frac{48}{6} = 8

Rumfanget af den store kasse er 8 gange så stort, som rumfanget af den lille kasse.

 

Opgave 14

14.1

Hvad er koordinatsættet til punktet P?

Facit
 

(6,-3)

Hint
 

Aflæs koordinatsættet ved først at gå ud ad x-aksen og derefter ned ad y-aksen.

Løsning
 

Vi aflæser, at punktet P har koordinaterne (6,-3).

 

14.2

Hvilken af ligningerne herunder er ligningen for en linje, som går gennem punktet Q?

Facit
 

y = 2x + 1

Hint
 

Aflæs linjernes hældninger og skæringspunkter med y-aksen. Tjek hvilken linje, der går gennem Q.

Løsning
 

Linjen givet ved y = 2x + 1 skærer y-aksen i punktet (0,1) og har hældningen 2.

Linjen givet ved ligningen y = 2x + 1 går gennem Q.

 

Opgave 15

15.1

Vinkel u er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

37°

Hint
 

Vinkel u er en vinkel i en trekant, hvor de to andre vinkler er kendt.

Løsning
 

Vinkelsummen i en trekant er 180°.

Den sorte linje, den røde linje og en blå linje danner en trekant, hvor vinkel u er den ene vinkel. De to andre vinkler er 53° og 90°, så

u + 53° + 90° = 180°

Vi bestemmer vinkel u:

\begin{align*} u &= 180\degree - 90\degree - 53\degree \\[1em] &= 90\degree - 53\degree \\[1em] &= 37\degree \end{align}

Vinkel u er 37°.

 

15.2

Vinkel v er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

127°

Hint
 

Nabovinkler er 180°.

Løsning
 

Nabovinkler er 180°, så

v + 53° = 180°

Vi bestemmer vinkel v:

\begin{align*} v &= 180\degree - 53\degree \\[1em] &= 127\degree \end{align}

Vinkel v er 127°.

 

15.3

Vinkel w er?

Du kan se flere opgaver af den her type, og hvordan vi løser dem, i vores vejledning til opgaver om vinkler.

Facit
 

40°

Hint
 

Topvinkler er lige store.

Løsning
 

Den gule linje, den sorte linje og en af de blå linjer danner en trekant. To af vinklerne i trekanten er 90° og 50°. Vi bestemmer den sidste vinkel t i trekanten:

\begin{align*} t &= 180\degree - 90\degree - 50\degree \\[1em] &= 90\degree - 50 \degree \\[1em] &= 40 \degree \end{align}

Vinkel t er 40°.

Da w og t er topvinkler, så er w = t, dvs. at vinkel w er 40°.

 

Opgave 16

16.1

Hvilken af figurerne herunder passer til tegningerne?

Facit
 

Tegningen øverst til højre.

Hint
 

Forestil dig, at du drejer figurerne, så du ser dem forfra, fra siden og fra oven. Tjek, hvilken figur der passer med tegningerne af figuren set forfra, fra siden og fra oven.

 

Opgave 17

17.1

I hvilket rosettemønster er den mindste drejningsvinkel, der kan føre mønsteret over i sig selv, 90°?

Facit
 

B

Hint
 

Undersøg, hvor stor en drejningsvinkel der skal til for at føre mønsteret over i sig selv.

Løsning
 

Mønster B skal drejes mindst 90° for at føre mønsteret over i sig selv.

Du kan udelukke de andre mønstre på følgende måde:

Hvis mønster A drejes 30°, så dækker det sig selv.

Hvis mønster C drejes 45°, så dækker det sig selv.

Hvis mønster D drejes 60°, så dækker det sig selv.

Mønster E skal drejes mindst 120° for at dække sig selv.

 

17.2

I hvilket rosettemønster er der netop 6 symmetriakser?

Facit
 

D

Hint
 

Undersøg, hvilke figurer der har spejlingssymmetri. Undersøg derefter, hvor mange symmetriakser figurerne har.

Løsning
 

Mønster D har 6 symmetriakser.

Du kan udelukke de andre mønstre på følgende måde:

Mønster A, B og E har ingen spejlingssymmetri.

Mønster C har flere end 6 spejlingsakser.

 

Opgave 18

18.1

Fra 2010 til 2019 faldt produktionen af buræg med cirka?

Facit
 

20 mio. kilogram

Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 20 vil også blive godtaget.

Hint
 

Aflæs produktionen i 2010 og i 2019, og bestem forskellen.

Løsning
 

Vi aflæser, at der blev produceret 34 mio. kilogram buræg i 2010 og 14 mio. kilogram buræg i 2019. Produktionen af buræg faldt altså med cirka 20 mio. kilogram fra 2010 til 2019.

 

18.2

Fra 2010 til 2019 steg produktionen af økologiske æg med cirka?

Facit
 

14 mio. kilogram

Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 14 vil også blive godtaget.

Hint
 

Aflæs produktionen i 2010 og i 2019, og bestem forskellen.

Løsning
 

Vi aflæser, at der blev produceret 8 mio. kilogram økologiske æg i 2010 og 22 mio. kilogram økologiske æg i 2019. Fra 2010 til 2019 steg produktionen af økologiske æg altså med cirka 14 mio. kilogram.

 

18.3

Fra 2010 til 2019 var den procentvise stigning i den samlede produktion af buræg, skrabeæg og økologiske æg cirka?

Facit
 

32%

Det kan være svært at aflæse præcist på figuren. Svar i omegnen af 32% vil også blive godtaget.

Hint
 

Du kan beregne den procentvise stigning med formlen:

\frac{\text{v\ae rdien efter - v\ae rdien f\o r}}{\text{v\ae rdien f\o r}}

Det kan være en god idé at afrunde tallene en smule, så du kan beregne den procentvise stigning.

Løsning
 

Vi aflæser, at der blev produceret ca. 50 mio. kilogram æg i 2010 og cirka 66 mio. kilogram æg i 2019.

Vi beregner den procentvise stigning:

\begin{align*} \frac{66-50}{50} &= \frac{16}{50} \\[1em] &= \frac{32}{100} \\[1em] &= 32% \end{align}

Den procentvise stigning i den samlede produktion af æg fra 2010 til 2019 er cirka 32%.

 

Opgave 19

19.1

Hvilket diagram viser data fra en skole, hvor over halvdelen af lærerne er mellem 40 år og 60 år?

Facit
 

B

Hint
 

Aflæs, hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er mellem 40 år og 60 år.

Løsning
 

Diagram B viser data fra en skole, hvor ca. 30% af lærerne er mellem 40 år og 50 år, og hvor ca. 25% af lærerne er mellem 50 år og 60 år. Ca. 55% af lærerne er altså mellem 40 år og 60 år, dvs. at diagram B viser data fra en skole, hvor over halvdelen af lærerne er mellem 40 år og 60 år.

 

19.2

Hvilket diagram viser data fra en skole, hvor der er flere lærere under 30 år end lærere over 50 år?

Facit
 

D

Hint
 

Aflæs, hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er under 30 år, og hvor stor en andel af lærerne på hver skole, der er over 50 år.

Løsning
 

Diagram D viser data fra en skole, hvor ca. 30% af lærerne er under 30 år. På samme skole er ca. 15% af lærerne mellem 50 år og 60 år, og ca. 10% af lærerne er mellem 60 år og 70 år. Ca. 25% af lærerne er altså over 50 år, dvs. at diagram D viser en skole, hvor der er flere lærere under 30 år end lærere over 50 år.

 

Opgave 20

20.1

Hvilket glas giver Ida lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle?

Facit
 

A

Hint
 

Ida har lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle, når der er lige mange røde og blå kugler i glasset.

Løsning
 

Der er lige mange røde og blå kugler i glas A (to af hver farve), så Ida har lige stor chance for at trække en rød og en blå kugle fra glas A.

 

20.2

Hvilket glas giver Ida den største chance for at trække en rød kugle?

Facit
 

D

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for at trække en rød kugle med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal r\o de kugler)}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal kugler i alt)}}

Løsning
 

Sandsynligheden for at trække en rød kugle fra glassene er

\begin{align*} &A:&& \frac{2}{5} \\[1em] &B: && \frac{4}{10} \left ( = \frac{2}{5} \right ) \\[1em] &C: && \frac{1}{7} \\[1em] &D: && \frac{2}{4} \left ( =\frac{1}{2} \right ) \\[1em] &E: && \frac{2}{6} \left ( = \frac{1}{3} \right ) \end{align}

Da 1/2 er større end alle de andre brøker, så har Ida størst chance for at trække en rød kugle, hvis hun trækker en kugle fra glas D.

 

20.3

Hvilket glas giver Ida sandsynligheden 0,8 for at trække enten en rød eller en blå kugle?

Facit
 

A

Hint
 

Du kan bestemme sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle med formlen

\frac{\text{antal gunstige udfald (dvs. antal r\o de eller bl\aa \ kugler)}}{\text{antal mulige udfald (dvs. antal kugler i alt)}}

Løsning
 

Sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle fra glassene er:

\begin{align*} &A:&& \frac{4}{5} \\[1em] &B: && \frac{7}{10} \\[1em] &C: && \frac{3}{7} \\[1em] &D: && \frac{3}{4} \\[1em] &E: && \frac{5}{6} \end{align}

Sandsynligheden for at trække enten en rød eller en blå kugle fra glas A er

\begin{align*} \frac{4}{5} &= \frac{8}{10} \\[1em] &= 0,8 \end{align}

Glas A giver Ida sandsynligheden 0,8 for at trække enten en rød eller en blå kugle.