Med hjælpemidler

Her finder du facit og vores løsninger til opgaverne i prøven med hjælpemidler fra Matematik FP9 2. december 2020.

Opgave 1 - Billetter til en klatrepark

1.1

Hvor stor er prisforskellen på en enkeltbillet til en voksen og en enkeltbillet til et barn?

Facit
 

45 kr.

Hint
 

Træk prisen for en enkeltbillet til et barn fra prisen for en enkeltbillet til en voksen.

Løsning
 

Vi beregner prisforskellen:

319 - 274 = 45

Prisforskellen er på 45 kr.

Kommentarer til løsningen
 

Det er vigtigt, at du ikke kun angiver facit, men at du også opstiller et regneudtryk:

319 - 274

 

1.2

Hvad koster enkeltbilletter til 20 børn og 2 voksne i alt?

Facit
 

6118 kr.

Hint
 

Gang prisen pr. børnebillet med antal børn. Gang prisen pr. voksenbillet med antal voksne. Læg resultaterne sammen.

Løsning
 

Vi beregner prisen for enkeltbilletter til 20 børn og 2 voksne:

20 · 274 + 2 · 319 = 6118

Billetterne koster 6118 kr.

Kommentarer til løsningen
 

Vi får oplyst, at en enkeltbillet til et barn koster 274 kr. Prisen for 20 enkeltbilletter til børn er derfor

20 · 274

Vi får oplyst, at en enkeltbillet til en voksen koster 319 kr. Prisen for 2 enkeltbilletter til voksne er derfor

2 · 319

Prisen for 20 enkeltbilletter til børn og 2 enkeltbilletter til voksne er

20 · 274 + 2 · 319

 

1.3

Forklar, hvorfor man kan bruge udtrykket 274n + 638 til at beregne, hvad enkeltbilletter til n børn og 2 voksne koster i alt.

Hint
 

Undersøg, hvad prisen er for enkeltbilletter til n børn.

Undersøg, hvad prisen er for 2 enkeltbilletter til voksne.

Løsning
 

En enkeltbillet til et barn koster 274 kr. Prisen for enkeltbilletter til n børn er derfor 274n.

Vi beregner prisen for to enkeltbilletter til voksne:

2 · 319 = 638

Prisen for enkeltbilletter til n børn og 2 voksne koster derfor 274n + 638 kr. i alt.

Kommentarer til løsningen
 

Vi beregner den samlede pris for enkeltbilletter til børn ved at gange billetprisen med antallet af børn. Prisen for billetter til n børn er dermed 274n.

Vi beregner den samlede pris for to enkeltbilletter til voksne ved at gange billetprisen (319 kr.) med 2. Prisen for to enkeltbilletter til voksne er 638 kr.

Vi beregner den samlede pris for enkeltbilletter til n børn og 2 voksne ved at lægge 274n sammen med 638.

 

1.4

Undersøg, hvor mange børn der skal med på turen, for at det er billigere at købe en gruppebillet end at købe enkeltbilletter.

Facit
 

8, 16 - 18 eller 22 - 40 børn

Hint
 

Beregn prisen for enkeltbilletter, hvis der skal 1 - 40 børn med på turen. Sammenlign priserne med priserne for gruppebilletter. Du kan fx lave en tabel i Excel.

Løsning
 

Vi laver en tabel med priser for 1 - 40 børn:

Det er billigere at købe en gruppebillet end enkeltbilletter, hvis der skal 8, 16 - 18 eller 22 - 40 børn med på turen.

Kommentarer til løsningen
 

Vi har lavet tabellen i Excel. Her kan du se formlerne i tabellen:

Vi har beregnet prisen for enkeltbilletter til børn ved at gange billetprisen (274 kr.) med antallet af børn.

Vi har beregnet prisen for enkeltbilletter til børn og 2 voksne ved at lægge prisen for enkeltbilletter til børn sammen med prisen for enkeltbilletter til 2 voksne (638 kr.).

Når du aflæser priserne for gruppebilletter, så skal du huske, at der også skal 2 voksne med på turen. Hvis der fx skal 9 børn afsted, så er de altså 11 personer i alt.

 

Opgave 2 - Klatreparkens bod

2.1

Du skal undersøge, hvor mange krus saftevand, krus kakao og stykker chokolade børnene kan have købt. Skriv alle de forskellige muligheder, der er, når børnene ikke nødvendigvis har købt alle tre slags varer.

Hint
 

Eleverne kan have købt 6 krus kakao. Undersøg, om eleverne kan have købt 5, 4, 3... osv. krus kakao, og hvor mange krus saftevand eller stykker chokolade, børnene i så fald også har købt.

Løsning
 

Vi laver en tabel med de forskellige muligheder:

Der er 10 forskellige muligheder.

Kommentarer til løsningen
 

Eleverne kan have købt 6 krus kakao, da kakao koster 15 kr. pr. krus.

Eleverne kan ikke have købt 5 krus kakao, da 5 krus kakao koster 75 kr., og eleverne kan ikke købe saftevand eller chokolade for 15 kr.

Hvis eleverne har købt 4 krus kakao, så har de brugt 60 kr. De sidste 30 kr. kan eleverne have brugt på 2 måder: De kan have købt 5 krus saftevand, eller de kan have købt 1 krus saftevand og 3 stykker chokolade.

Vi har brugt samme fremgangsmåde til at komme frem til de andre muligheder.

 

Opgave 3 - De Geometriske Haver

3.1

Hvor stor er den udvendige omkreds af hækken, der har form som en regulær sekskant?

Facit
 

66 m

Hint
 

Den udvendige sidelængde er 11 m. 

Løsning
 

Vi beregner den udvendige omkreds:

6 · 11 = 66

Den udvendige omkreds er 66 m.

Kommentarer til løsningen
 

Vi får oplyst, at alle hække, der har form som en regulær polygon, har en udvendig sidelængde på 11 m. Hækken, der har form som en regulær sekskant, har derfor en udvendig sidelængde på 11 m.

Vi beregner omkredsen ved at gange antallet af sider med den udvendige sidelængden. En sekskant har 6 sider og den udvendige sidelængden er 11 m, så den udvendige omkreds beregnes ved

6 · 11

 

3.2

Forklar, hvordan de kunne vide, at hver vinkel i den regulære syvkant skulle være ca. 129°.

Hint
 

Du kan beregne vinkelsummen i en n-polygon med formlen

(n - 2) · 180°

Løsning
 

Vi beregner vinkelsummen i en syvkant:

(7 - 2) · 180° = 900°

Vi beregner størrelsen på hver vinkel:

900°/7 ≈ 128,5714

Hver vinkel skulle være ca. 129°.

Kommentarer til løsningen
 

Vi bruger formlen for vinkelsummen i en polygon til at beregne vinkelsummen i en syvkant.

I en regulær polygon er alle vinkler lige store. Vi beregner derfor størrelsen af hver vinkel ved at dele vinkelsummen med antallet af vinkler.

Du kan også løse opgaven ved at tegne en regulær polygon i et dynamisk geometriprogram som fx GeoGebra™.

Vejledning til GeoGebra:

  • Vælg "Regulær polygon" i værktøjslinjen (under ikon nr. 5 fra venstre).
  • Klik to steder på tegneblokken for at afsætte to af hjørnerne i polygonen.
  • Vælg "7" i den boks, der dukker op. GeoGebra tegner en regulær syvkant.
  • Vælg værktøjet "Vinkel" (ikon nr. 8 fra venstre).
  • Mål en vinkel i syvkanten ved at klikke på et hjørne i syvkanten og derefter på de to efterfølgende hjørner.

Sæt et skærmbillede af din figur ind i din besvarelse.

 

3.3

Undersøg, om Alberte, Bertil eller de begge kan have ret.

Facit
 

Albertes metode kan ikke bruges.

Bertils metode kan bruges.

Hint
 

Følg Albertes og Bertils fremgangsmåde, og undersøg, om fremgangsmåden kan bruges til at bestemme cirklens centrum.

Løsning
 

Vi laver en tegning med Albertes metode og en tegning med Bertils metode.

Albertes metode:

Bertils metode:

Albertes metode duer ikke, da linjerne ikke skærer hinanden i samme punkt.

Bertils metode virker.

Kommentarer til løsningen
 

Du kan tegne figurerne i et dynamisk geometriprogram, fx GeoGebra™.

 

Opgave 4 - Ture med ungdomsklubben

4.1

Hvor mange ture har medlemmerne i Mejlby i gennemsnit deltaget i på et år?

Facit
 

2,97 ture

Hint
 

Du kan fx beregne gennemsnittet i regnearket. Brug formlen "MIDDEL".

Løsning
 

Medlemmerne i Mejlby har i gennemsnit deltaget i 2,97 ture på et år.

Kommentarer til løsningen
 

Vi har kopieret datasættet ind i celle A1 til A31. Vi beregner gennemsnittet med formlen "=MIDDEL(A1:A31)".

 

4.2

Tegn et søjlediagram, der viser fordelingen af de forskellige antal ture, medlemmerne i Skovby har deltaget i.

Hint
 

Du kan fx tegne søjlediagrammet i Excel.

Løsning
 
Kommentarer til løsningen
 

Vi har tegnet søjlediagrammet i Excel.

Vær opmærksom på, at du skal tegne et søjlediagram, der viser fordelingen af antal ture blandt medlemmer i Skovby, ikke Mejlby.

 

4.3

Beskriv ligheder og forskelle mellem fordelingen af de antal ture, medlemmerne i Mejlby har deltaget i, og fordelingen af de antal ture, medlemmerne i Skovby har deltaget i på et år.

Hint
 

Du kan fx bestemme mindsteværdien, størsteværdien, medianen, nedre og øvre kvartil og gennemsnit for hver fordeling og sammenligne tallene.

Løsning
 
 MejlbySkovby
Mindsteværdi00
Nedre kvartil12
Median33
Øvre kvartil54
Størsteværdi66
μ2,9682,943
σ2,1921,492
s2,2281,514

Det gennemsnitlige antal ture er ca. 3 for både Mejlby og Skovby, dvs. at medlemmerne i begge afdelinger har været på lige mange ture i gennemsnit. Medianen er 3 for begge afdelinger, dvs. at i begge afdelinger har halvdelen af medlemmerne været på højst 3 ture.

I begge afdelinger har medlemmerne været på mellem 0 og 6 ture.

I Mejlby har 50% af medlemmerne været på mellem 1 og 5 ture. I Skovby har 50% af medlemmerne været på mellem 2 og 4 ture. Der er altså flere i Skovby, der har været på et antal ture tæt på medianen, end der er i Mejlby, hvor fordelingen er mere spredt.

Kommentarer til løsningen
 

Du kan fx bruge GeoGebra™ til at bestemme mindsteværdi, størsteværdi, kvartiler, medianer og gennemsnit. Indsæt et skærmbillede fra GeoGebra, der viser resultaterne, i din besvarelse.

 

4.4

Forklar, hvilken eller hvilke af de 3 overskrifter der passer til det, data fra undersøgelsen viser.

Facit
 

De første to overskrifter passer på dataene, den sidste overskrift gør ikke.

Hint
 

Lav de beregninger, der skal til, for at undersøge om overskrifterne passer på dataene. Husk, at du skal se på de samlede data for begge afdelinger.

Løsning
 

Første overskrift

I alt har 37 ud af 66 medlemmer deltaget i mindst 3 ture.

Da 37/66 > 1/2, så har over halvdelen af medlemmerne deltaget i 3 eller flere ture på et år. Overskriften passer på dataene.

Anden overskrift

I alt har 7 medlemmer ud af 66 medlemmer ikke deltaget i ture, dvs. at 59 medlemmer ud af 66 medlemmer har deltaget i ture.

Vi beregner andelen af medlemmer, der har deltaget i ture:

59/66 ≈ 0,8939394

Ca. 90% af medlemmerne har deltaget i ture det seneste år, dvs. at ca. 9 ud af 10 medlemmer har deltaget i ture det seneste år. Overskriften passer på dataene.

Tredje overskrift

I alt har 29 ud af 66 medlemmer deltaget i 0 - 2 ture.

Vi beregner andelen af medlemmer, der har deltaget i færre end 3 ture:

29/66 ≈ 0,4393939

Ca. 44% af medlemmerne har deltaget i færre end 3 ture på et år, så flere end hvert tredje medlem har deltaget i færre end 3 ture på et år. Overskriften passer ikke på dataene.

Kommentarer til løsningen
 

Første overskrift

I Skovby har 21 ud af 35 medlemmer deltaget i mindst 3 ture. (Vi har lagt tallene i tabellen sammen.)

I Mejlby har 16 ud af 31 medlemmer deltaget i mindst 3 ture. (Vi har talt antallet af medlemmer, der har deltaget i mindst 3 ture.)

Anden overskrift

I Skovby har 2 medlemmer ikke deltaget i ture. (Vi har aflæst tallet i tabellen.)

I Mejlby har 5 medlemmer ikke deltaget i ture. (Vi har talt antallet af medlemmer, der har deltaget i 0 ture.)

Vi omskriver et decimaltal til procent ved at gange med 100, så 0,894 er 89,4%.

Tredje overskrift

I Skovby har 14 medlemmer deltaget i 0 - 2 ture. (Vi har lagt tallene i tabellen sammen.)

I Mejlby har 15 medlemmer deltaget i 0 - 2 ture. (Vi har talt antallet af medlemmer, der har deltaget i 0, 1 eller 2 ture.)

 

Opgave 5 - Rubjerg Knude Fyr

5.1

Du skal vise med beregning, at fyrets afstand til skrænten i gennemsnit blev ca. 1,62 m kortere pr. år i perioden fra år 1900 til 2019.

Hint
 

Beregn, hvor meget fyrets afstand til skrænten blev kortere fra 1900 til 2019. Del resultatet med antallet af år.

Løsning
 

Vi beregner, hvor meget tættere fyret stod på skrænten i 2019 end i 1900:

200 - 7 = 193

Der er 119 år fra 1900 til 2019.

Vi beregner, hvor meget fyrets afstand til skrænten i gennemsnit blev kortere pr. år:

193/119 ≈ 1,621849

Fyrets afstand til skrænten blev i gennemsnit 1,62 m kortere pr. år.

Kommentarer til løsningen
 

Vi får oplyst, at fyret stod ca. 200 m fra skrænten i 1900.

Vi får oplyst, at fyret stod ca. 7 m fra skrænten i 2019.

Vi beregner, at fyrets afstand til skrænten blev 193 m kortere fra 1900 til 2019.

Vi beregner, hvor meget fyrets afstand til skrænten blev kortere pr. år i gennemsnit ved at dele afstanden (193 m) med antallet af år (119 år).

 

5.2

Forklar, hvordan du kan se på forskriften, at grafen for f er en ret linje.

Hint
 

Grafen for en lineær funktion er en ret linje.

Løsning
 

Funktionen er en lineær funktion, da funktionsforskriften er på formen f(x) = ax + b, hvor a = -1,62 og b = 200. Grafen for en lineær funktion er en ret linje, så grafen for f er en ret linje.

Kommentarer til løsningen
 

Funktionsforskriften kan omskrives:

\begin{align*} f(x) &= 200 - 1,62 x \\[1em] &= -1,62x + 200 \end{align}

Funktionsforskriften er på formen f(x) = ax + b, hvor a = -1,62 og b = 200.

 

5.3

Undersøg, hvornår fyret bør flyttes igen, hvis det stykke, der bliver slidt væk, bliver 2% større, for hvert år der går fra 2019. Antag, at det stykke, der blev slidt væk i 2019, var 1,62 m.

Hint
 

Du kan fx lave en tabel i Excel, hvor du beregner, hvor meget der bliver slidt væk hvert år, og hvor meget der er blevet slidt væk i alt.

Løsning
 

Fyret bør flyttes igen i 2050, hvor fyret igen står ca. 7 m fra kanten.

Kommentarer til løsningen
 

Vi får oplyst, at det stykke, der blev slidt væk i 2019, var 1,62 m. Året efter var nedslidningen 2% større. Vi kan beregne nedslidningen i 2020 ved at gange 1,62 m med 1,02. Vi beregner nedslidningen hvert år ved at gange nedslidningen året før med 1,02.

Vi har lavet tabellen i Excel. Her kan du se formlerne:

Vi får oplyst, at fyret blev flyttet i 2019, da afstanden til skrænten var 7 m. Vi antager, at fyret skal flyttes igen, når afstanden til skrænten igen er 7 m.

 

Opgave 6 - Figurfølge

6.1

Tegn figur 4 i figurfølgen.

Hint
 

Figuren har form som et rektangel med et ekstra kvadrat tilføjet. Undersøg, hvor meget længere og bredere figuren bliver.

Løsning
 
Kommentarer til løsningen
 

Vi tæller længden og bredden af rektanglet i hver figur:

Figurnr.Længde af rektangelBredde af rektangel
121
232
343
454

Vi tegner et rektangel med længden 5 og bredden 4 og tilføjet et ekstra kvadrat.

 

6.2

Hvor stor er omkredsen af figur 3?

Facit
 

16

Hint
 

Tæl længden af figurens sider.

Løsning
 

Vi beregner omkredsen:

4 + 4 + 1 + 1 + 3 + 3 = 16

Omkredsen af figur 3 er 16.

Kommentarer til løsningen
 

Vi beregner omkredsen ved at lægge længderne af alle figurens sider sammen.

 

6.3

Hvor stor er omkredsen af figur n?

Facit
 

n + n + (n + 1) + (n + 1) + 1 + 1

(Udtrykkene 2 · n + 2 · (n + 1) + 2 eller 4n + 4 er også korrekte svar.)

Hint
 

Brug samme fremgangsmåde som i opg. 6.2 til at opstille et udtryk for omkredsen af figur 1 og figur 2. Undersøg, hvilket mønster der er i udtrykkene for omkredsen.

Løsning
 

Omkredsen af figur n er n + n + (n + 1) + (n + 1) + 1 + 1.

Kommentarer til løsningen
 

Du kan nå frem til omkredsen af figur n på flere måder. Herunder er to forslag.

Forslag 1

Figurnr.Omkreds
11 + 1 + 2 + 2 + 1 + 1
22 + 2 + 3 + 3 + 1 + 1
33 + 3 + 4 + 4 + 1 + 1

Vi opstiller et udtryk for omkredsen af hver af de tre figurer. Vi bemærker, at omkredsen af en figur kan beregnes ved "figurnummer + figurnummer + (figurnummer + 1) + (figurnummer + 1) + 1 + 1".

Omkredsen af figur n er derfor n + n + (n + 1) + (n + 1) + 1 + 1.

Forslag 2

Vi kan se, at figuren består af et rektangel med et lille kvadrat tilføjet. 

Figurnr.Længde af rektangelBredde af rektangel
121
232
343
454

Længden af rektanglet er "figurnummeret + 1". Bredden af rektanglet er figurnummeret. Det lille kvadrat har altid sidelængden 1.

Vi skriver mål på en skitse af figur n:

Omkredsen af figur n er n + n + (n + 1) + (n + 1) + 1 + 1.

 

6.4

Vælg en af formlerne, og forklar, hvorfor man kan bruge den til at beregne arealet af figur n.

Hint
 

Albertes formel kan forklares ved at opdele figuren i et rektangel og et kvadrat.

Løsning
 

Albertes formel: A = n · (n + 1) + 1 

Figur n består af et rektangel med længden n + 1 og bredden n og et lille kvadrat med sidelængden 1.

Arealet af rektanglet er n · (n + 1). Arealet af kvadratet er 1. Arealet af hele figuren er derfor n · (n + 1) + 1. Albertes formel kan derfor bruges.

Kommentarer til løsningen
 

Albertes formel: A = n · (n + 1) + 1

Vi kan beregne arealet af et rektangel ved at gange længden med bredden.

Arealet af et kvadrat med sidelængden s er s2. Når sidelængden er 1, så er arealet dermed

12 = 1

Vi kan beregne arealet af hele figuren ved at lægge arealet af rektanglet sammen med arealet af kvadratet.

Bertils formel: A = (n + 1)2 - n

Vi kan udvide figur n til et kvadrat med sidelængden n + 1.

Arealet af et kvadrat med sidelængden s er s2. Arealet af kvadratet på figuren er derfor (n + 1)2.

Da vi udvidede figuren til et kvadrat, så tilføjede vi et rektangel til figuren. Rektanglet har længden n og bredden 1. Arealet af et rektangel er længden gange bredden. Arealet af rektanglet på figuren er derfor

n · 1 = n

Vi kan beregne arealet af figuren ved at trække arealet af rektanglet fra arealet af kvadratet:

(n + 1)2 - n

Bertils formel kan derfor bruges.

Olivers formel: A = n2 + n + 1

Figur n kan opdeles i to kvadrater med sidelængderne 1 og n og et rektangel med længden n og bredden 1.

Arealet af et kvadrat med sidelængden s er s2. Arealet af kvadratet med sidelængden n er derfor n2. Arealet af kvadratet med sidelængden 1 er 12, dvs. 1.

Arealet af et rektangel er længden gange bredden. Arealet af rektanglet på figuren er derfor

n · 1 = n

Vi kan beregne arealet af hele figuren ved at lægge arealerne af kvadraterne og arealet af rektanglet sammen:

n2 + n + 1

Olivers formel kan derfor bruges.

 

6.5

Forklar, hvilke regneregler, der gør, at man kan omskrive både Albertes og Bertils formel til A = n2 + n + 1.

Hint
 

Husk, at (n + 1)2 = (n + 1) · (n + 1).

Løsning
 

Albertes formel: A = n · (n + 1) + 1

Vi ganger n ind i parentesen ved at gange hvert led i parentesen med n:

n · (n + 1) + 1 = n2 + n + 1

Bertils formel: A = (n + 1)2 - n

Vi kan omskrive (n + 1)2:

(n + 1)2 - n = (n + 1) · (n + 1) - n

Vi ganger to parenteser sammen ved at gange hvert led i den ene parentes med hvert led i den anden parentes:

(n + 1) · (n + 1) - n = n2 + n + n + 1 - n

Da n - n = 0, så får vi:

n2 + n + 1

Kommentarer til løsningen
 

Albertes formel: A = {\color{OliveGreen}n} \cdot (n + 1) + 1

Vi ganger n ind i parentesen ved at gange hvert led i parentesen med n:

{\color{OliveGreen}n} \cdot n + {\color{OliveGreen}n} \cdot 1 + 1

Da n · n = n2 og n · 1 = n, så får vi:

n2 + n + 1

Bertils formel: A = (n + 1)2 - n

Vi ved, at

(n+1)^2 = ({\color{Orange}n} + {\color{OliveGreen}1}) \cdot ({\color{Maroon}n} + {\color{NavyBlue}1})

Vi ganger to parenteser sammen ved at gange hvert led i den ene parentes med hvert led i den anden parentes:

({\color{Orange}n} + {\color{OliveGreen}1}) \cdot ({\color{Maroon}n} + {\color{NavyBlue}1}) = {\color{Orange}n} \cdot {\color{Maroon}n} + {\color{Orange}n} \cdot {\color{NavyBlue}1} + {\color{OliveGreen}1} \cdot {\color{Maroon}n} + {\color{OliveGreen}1} \cdot {\color{NavyBlue}1}

Da n · n = n2, n · 1 = n og 1 · 1 = 1, så får vi:

n · n + n · 1 + 1 · n + 1 · 1 = n2 + n + n + 1

Bertils formel er:

A = (n + 1)2 - n

Vi har lige omskrevet (n + 1)2 til n2 + n + n + 1, så Bertils formel kan omskrives til

A = n2 + n + n + 1 - n

Da n - n = 0, så får vi:

A = n2 + n + 1

 

Opgave 7 - Figurer med arealet 50

7.1

Undersøg, hvordan hver type figur kan se ud for at have arealet 50. Du kan begrunde dine resultater med beregninger eller tegninger. Husk at skrive, hvilken type figur hver af dine beregninger eller tegninger hører til.

Hint
 

Du kan tegne figurerne ved at prøve dig frem i et dynamisk geometriprogram, fx GeoGebra™.

Du kan også se på formlerne for arealerne af figurerne og undersøge, hvor lange siderne skal være, for at hver figur får arealet 50.

Løsning
 
Kommentarer til løsningen
 

Kvadrat, rektangel, parallelogram

Arealet af et kvadrat med sidelængden s er s2. Vi beregner arealet af et kvadrat med sidelængden 7,07:

7,072 ≈ 50

Arealet af kvadratet med sidelængden 7,07 er 50.

Et kvadrat er også et rektangel, så vi har også tegnet et rektangel med et areal på 50.

Et kvadrat er også et parallelogram, så vi har også tegnet et parallelogram med et areal på 50.

Trapez

Arealet af et trapez beregnes ud fra længderne af de to parallelle sider (2 og 8) og højden (10):

\frac{1}{2} \cdot 10 \cdot (2 + 8) = 50

Retvinklet trekant, ligebenet trekant

Arealet af en trekant beregnes ud fra længden af grundlinjen (10) og højden (10):

\frac{1}{2} \cdot 10 \cdot 10 = 50

Vi har tegnet en trekant, der både er retvinklet og ligebenet.

Ligesidet trekant

Hvis du arbejder i et dynamisk geometriprogram (fx GeoGebra™), så kan du tegne en ligesidet trekant med et areal på 50 ved at prøve dig frem med forskellige sidelængder.

Du kan også beregne sidelængden med Herons formel:

Vi kalder sidelængden x. Omkredsen er så 3x. Halvdelen af omkredsen er

\begin{align*} s &= \frac{3x}{2} \\[1em] &= 1,5x \end{align}

Vi sætter arealet (50), sidelængden, x, og den halve omkreds, 1,5x, ind i Herons formel:

50 = \sqrt{1,5 x \cdot (1,5x - x) \cdot (1,5x - x) \cdot (1,5x - x)}

Vi løser ligningen med et CAS-værktøj:

x ≈ 10,75

Trekanten skal have sidelængden 10,75.