Komposition

Fællestræk i kompositionen

Der er flere fællestræk omkring kompositionen, når vi ser på novellerne i Bavian. De begynder alle sammen in medias res. Det skaber en opgave for læseren, der selv må orientere sig i forhold til handling og persongalleri. Mange af novellerne er præget af overraskende vendepunkter, som tvinger læseren til at ændre sin forståelse af handlingen.

De fleste noveller bruger et lineært forløb, som opbygger en stadigt stigende intensitet i handlingen. Til gengæld er begivenhederne, som sætter handlingen i gang, ofte nedtonede. Der er eksempler på både lukkede og åbne slutninger. Det udtrykker to forskellige måder at gribe tilværelsen an på. Man kan tage imod nye livsmuligheder eller indrette sig i sin eksisterende tilværelse.

Novellerne begynder in medias res

De fleste af novellerne begynder in medias res, altså midt i begivenhederne uden nogen særlig introduktion til personerne eller handlingen. Vi dumper som læsere midt ned i almindelige hverdagsscener. Vi ser det i indledningen til "Stjernehimmel", hvor vi dumper ned i stort indkøb hos en fiskehandler:

Hun købte østers og tun og laks. Så ville hun også have jomfruhummere, men så ville hun alligevel ikke, hun var så ivrig og rødkindet, fiskehandleren flirtede med hende, og så besluttede hun sig endelig for krebs. Udenfor var det koldt og blæsende, hun kom til at vælte sin cykel, og fiskehandleren kom springende og rejste den for hende… (Stjernehimmel s. 73)

Indledningen her efterlader også mange tomme pladser, som læseren må fylde ud. Her handler det om hovedpersonens handlinger. Hvorfor køber hun så mange fisk? Hvorfor har hun svært ved at bestemme sig? Er det, fordi hun er ”ivrig” og ”rødkindet”, at hun køber store mængder fisk, har svært ved at beslutte sig og siden vælter cyklen?

De små hverdagsbegivenheder skaber handlingen

I klassiske noveller skabes handlingen ofte af større begivenheder, der griber forstyrrende ind i novellens miljø og personernes liv. Begivenhederne, som bliver årsag til handlingerne, findes også i Aidts noveller. Men her er der oftest tale om ganske små og tilsyneladende ubetydelige hverdagsbegivenheder, som kan vende op og ned på personernes liv. I "Bulbjerg" er en familie kørt vild på en cykeltur. I "Konference" ser en kvinde en tidligere elsker. I "Søndag" er begivenheden bare, at en familie er samlet søndag eftermiddag.

Dette findes mest udtalt i novellen "Myggestik", hvor et almindeligt myggestik komme...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind