Fortælleteknik

Introduktion til siden

Her ser vi på fortælleteknikken i Naja Marie Aidts novellesamling Bavian. Den er et centralt virkemiddel i novellerne, som Aidt især udnytter i en leg med læserens forventninger og forståelse.

Vi undersøger, hvordan Aidt eksperimenterer med forskellige typer af fortællere og skiftende synsvinkler. De fleste af fortællerne er bundet til én eller to hovedpersoner og har en indre synsvinkel. Men der er også eksempler på alvidende fortællerstemmer eller brug af ydre synsvinkel. Afsnittet kommer også ind på fortælletempo, fremstillingsform og brugen af tale, fortællerkommentar samt bevidsthedsstrøm i novellerne

Fortæller

Aidt bruger flere forskellige typer fortællere i novellerne. Men særligt førstepersonsfortællere er udbredte (8 ud af 15 noveller). Her møder vi i fem noveller kombinationen af ”jeg” og ”du”, som bliver brugt til at vise at novellens personer er i et parforhold.

De resterende noveller (7 ud af 15) er fortalt i tredjeperson. I noveller med tredjepersonsfortællere er synsvinklen som regel bundet til én af novellens personer, men der er to eksempler på skift i synsvinkel mellem personerne i novellen. Synsvinklen er generelt indre. 

 Novelle

Fortæller

Synsvinkel

Bulbjerg

1. person (jeg) + 2. person (du)

Indre synsvinkel hos 1. person, men også skift til tredjeperson.

Søndag

3. person bundet til Iben

Indre synsvinkel hos Iben

Bryllupsrejse

3. person 

Alvidende fortælletræk, med skift mellem personernes indre synsvinkel

Solbær

1. person (jeg)

Indre synsvinkel

Torben og Maria

1. person (Bjerget) + 2. person (du)

Alvidende fortæller begrænset af en ydre synsvinkel i forhold til Maria

Stjernehimmel

3. person

Alvidende fortæller 

Hun græder ikke

3. person

Indre synsvinkel hos Anika på 3½ år. Men også elementer af alvidende fortælling.

Slik

1. person (jeg/Thomas) + 2. person (du)

Indre synsvinkel hos Thomas

Sorte træers grønne mørke

1. person (jeg) + 2. person (du)

Indre synsvinkel hos førstepersonsfortælleren

Tur i bil

3. person bundet til Mie

Indre synsvinkel hos Mie

Konference

1. person (kvinden) + 2. person (manden)

Indre synsvinkel hos kvinden

Afbrydelse

3. person bundet til hovedpersonen

Indre synsvinkel hos hovedpersonen

Kvinden i baren

1. person

Indre synsvinkel hos hovedpersonen

Sår

1. person

Indre synsvinkel hos hovedpersonen

Myggestik

3. person bundet til hovedpersonen

Indre synsvinkel hos hovedpersonen

 

Den dobbelte fortællerstemme 

I mange noveller findes en førstepersonsfortæller, der samtidigt er novellens hovedperson. Men novellerne har samtidigt et ”du”, når fortælleren omtaler sin partner. Det skaber i realiteten to fortællerstemmer, én i førsteperson og én i andenperson. 

Kombinationen af ”jeg” og ”du” har en anden virkning på læseren, end en tradition...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind