Fortælleteknik
Introduktion til siden
Her ser vi på fortælleteknikken i Naja Marie Aidts novellesamling Bavian. Den er et centralt virkemiddel i novellerne, som Aidt især udnytter i en leg med læserens forventninger og forståelse.
Vi undersøger, hvordan Aidt eksperimenterer med forskellige typer af fortællere og skiftende synsvinkler. De fleste af fortællerne er bundet til én eller to hovedpersoner og har en indre synsvinkel. Men der er også eksempler på alvidende fortællerstemmer eller brug af ydre synsvinkel. Afsnittet kommer også ind på fortælletempo, fremstillingsform og brugen af tale, fortællerkommentar samt bevidsthedsstrøm i novellerne
Fortæller
Aidt bruger flere forskellige typer fortællere i novellerne. Men særligt førstepersonsfortællere er udbredte (8 ud af 15 noveller). Her møder vi i fem noveller kombinationen af ”jeg” og ”du”, som bliver brugt til at vise at novellens personer er i et parforhold.
De resterende noveller (7 ud af 15) er fortalt i tredjeperson. I noveller med tredjepersonsfortællere er synsvinklen som regel bundet til én af novellens personer, men der er to eksempler på skift i synsvinkel mellem personerne i novellen. Synsvinklen er generelt indre.
Novelle | Fortæller | Synsvinkel |
Bulbjerg | 1. person (jeg) + 2. person (du) | Indre synsvinkel hos 1. person, men også skift til tredjeperson. |
Søndag | 3. person bundet til Iben | Indre synsvinkel hos Iben |
Bryllupsrejse | 3. person | Alvidende fortælletræk, med skift mellem personernes indre synsvinkel |
Solbær | 1. person (jeg) | Indre synsvinkel |
Torben og Maria | 1. person (Bjerget) + 2. person (du) | Alvidende fortæller begrænset af en ydre synsvinkel i forhold til Maria |
Stjernehimmel | 3. person | Alvidende fortæller |
Hun græder ikke | 3. person | Indre synsvinkel hos Anika på 3½ år. Men også elementer af alvidende fortælling. |
Slik | 1. person (jeg/Thomas) + 2. person (du) | Indre synsvinkel hos Thomas |
Sorte træers grønne mørke | 1. person (jeg) + 2. person (du) | Indre synsvinkel hos førstepersonsfortælleren |
Tur i bil | 3. person bundet til Mie | Indre synsvinkel hos Mie |
Konference | 1. person (kvinden) + 2. person (manden) | Indre synsvinkel hos kvinden |
Afbrydelse | 3. person bundet til hovedpersonen | Indre synsvinkel hos hovedpersonen |
Kvinden i baren | 1. person | Indre synsvinkel hos hovedpersonen |
Sår | 1. person | Indre synsvinkel hos hovedpersonen |
Myggestik | 3. person bundet til hovedpersonen | Indre synsvinkel hos hovedpersonen |
Den dobbelte fortællerstemme
I mange noveller findes en førstepersonsfortæller, der samtidigt er novellens hovedperson. Men novellerne har samtidigt et ”du”, når fortælleren omtaler sin partner. Det skaber i realiteten to fortællerstemmer, én i førsteperson og én i andenperson.
Kombinationen af ”jeg” og ”du” har en anden virkning på læseren, end en tradition...