Lev Vygotsky

Introduktion

Den russiske psykolog Lev Vygotsky (1896-1934) forskede især i børns udvikling. Ligesom Jean Piaget var Vygotsky især interesseret i, hvordan børnene udviklede sig kognitivt og blev i stand til at tænke på nye måder. I modsætning til Piaget lagde Vygotskys teori dog langt mere vægt på, hvordan børnenes udvikling blev påvirket af den historiske og kulturelle sammenhæng, som de voksede op i. 

Vygotskys forskning har både relationer til udviklingspsykologi, læringspsykologi og kognitiv psykologi. På denne side vil vi dog koncentrere os om hans bidrag til netop udviklingspsykologien. 

Den kulturhistoriske skole

Vygotsky betragtes som en af grundlæggerne af den kulturhistoriske skole inden for psykologien. Den kulturhistor...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind