Daginstitutioner

Introduktion

I løbet af det 20. århundrede skete der mange dramatiske ændringer på arbejdsmarkedet i store dele af verden. Øget ligestilling førte til en ny norm om, at både mænd og kvinder var fuldt aktive på arbejdsmarkedet, og det betød, at det var nødvendigt at finde nye løsninger ift. at passe familiens mindre børn. 

I dagens Danmark er det da også mest typisk,, at børn går i en eller anden for daginstitution (dagpleje, vuggestue eller børnehave) fra ca. 1 år og til de begynder i skole omkring 6-årsalderen.  

Primær socialisering og sekundær socialisering

Når man skal sammenligne barnets liv i familien med barnets liv i institutionen, kan man bruge begreberne primær socialisering og sekundær socialisering. Den primære socialisering foregår i familien, mens den sekundære socialisering foregår i samfundsinstitutioner som ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind