Vagternes uddannelse

Her ser vi på, hvordan Sokrates i bog 7 af Staten forklarer, hvordan man skal uddanne vagter og ledere, så de får indsigt i sand viden og det godes idé. 

Hvordan skal man uddanne vagterne?

I bog 3 af Staten argumenterer Sokrates for, at en ideel bystat behøver vagter. Det vil sige en slags hær, som kan beskytte byen mod fjender. Dem vender han nu tilbage til i bog 7. Her diskuterer Sokrates og Glaukon, hvordan man kan uddanne unge til at blive gode vagter og måske endda ledere af bystaten.

I bog 3 nåede de frem til, at uddannelsen i hvert fald skulle rumme idræt og musik. Idræt for kroppen og forståelse af vækst og forfald. Musik for at give deres liv harmoni og rytme.

Vagterne skal lære aritmetik, da tal er en højere form for erkendelse

Sokrates tilføjer nu endnu et fag, nemlig aritmetikken. Aritmetik er matematik, baseret udelukkende på tal, i modsætning til geometri, som er matematik baseret på figurer.

En fordel ved faget er, at det lærer kommende militærfolk en vigtig evne, nemlig evnen til at tælle. Det er vigtigt for at kunne opstille sine egne folk, men også for at vurdere en fjendes styrker. Desuden er aritmetik et væsentligt hjælpefag for de fleste andre fag. Men en endnu vigtigere grund til at beskæftige sig med artimetik er, at det er en genvej til erkendelse af ideernes verden:

Aritmetik er et studium, der virkelig får vores sjæl til at bevæge sig opad, fordi det tvinger den til at diskutere tal i sig selv og under ingen omstændigheder tillader folk at bruge tal med synlige eller håndgribelige legemer som en del af diskussionen. (526d)

Når Sokrates foretrækker aritmetikken som det vigtigste fag, kan det hænge sammen med, at han ser aritmetikken som nærmere idéverdenen end geometrien. I geometri tegner vi “legemer” altså figurer, som ikke er de ideel...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind