Eksempel på synopsis

På denne side kan du se et eksempel på synopsis for eksamensprojektet på hf-enkeltfag (EP). Eksemplet kan give dig en god idé om forventningerne og udformningen af en synopsis. Efter hvert afsnit finder du en kort forklaring på tankerne bag indholdet. Eksemplet er udarbejdet af redaktionen på Studienet. 

Indledning

1980’erne var en brydningstid. Årtiet markerede starten for globaliseringen og var præget af økonomisk krise og faldende vækst i de vestlige lande. Det var et årti, hvor gamle normer blev nedbrudt, og hvor ungdomsarbejdsløshed var høj (Kühle, 2006) (Frederiksen, Olsen, & Sønberg, 2006). 

Det var også et årti, der bød på nye litterære strømninger og i Danmark på postmodernismens indtog (Olsen, Ravn, & Mogensen, Nyeste tid 1950-90'erne, 1997). 

I projektet vil jeg undersøge startfirsernes sammenhæng mellem den københavnske ungdomskultur og lyrikken fra samtiden. Som repræsentant for lyrikken har jeg valgt at arbejde med Michael Strunge. I forhold til ungdomskulturen vil jeg særligt fokusere på bz-bevægelsen.

Se forklaring af afsnittet
 

Kun brugere med et Studienet medlemskab kan læse denne tekst.

Problemformulering

Hvilke sammenhænge er der mellem bz-bevægelsen i 1980’ernes København og Michael Strunges digtning?

Problemstillinger

  1. Gør rede for, hvordan 1980’ernes unge opfattede deres stilling i samfundet; hvordan formede de deres identitet i relation til samfundet?
  2. Analysér hvilken opfattelse af samfundet og identitet, som kommer til udtryk i Michael Strunges digt ”Natmaskinen” fra 1981; hvordan relaterer dette udtryk sig til Michael Strunges eget liv?
  3. Diskutér om der er en sammenhæng mellem Michael Strunges digtning, herunder hans opfattelse af personlig identitet, og de unges forestilling om deres identitet og stilling i samfundet.

Problemstillingerne er interessante, fordi Strunge bliver opfattet som en væsentlige stemme for sin generation. 

Samtidig er 80’erne en interessant periode i Danmarkshistorien. Samfundsøkonomisk er 80’erne en krisetid, hvor der er stor ungdomsarbejdsløshed. 

80’ernes unge er desuden en af de første generationer, som for alvor skulle definere deres egen identitet, efter ungdomsoprøret i slutningen af 1960’erne havde taget det første store opgør med traditioner og eksisterende normer. 

Såvel bz-bevægelsen som Strunges digtning...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind