Dansk A og Samfundsfag B

Her kan du læse et eksempel på en synopsis til eksamensprojektet, som er lavet i fagene Dansk A og Samfundsfag B. Det overordnede emne er Corona-krisen og projektet undersøger overordnet, om danskerne har fået et stærkere fællesskab under krisen. Eksemplet er udarbejdet af redaktionen på Studienet.

Indledning

Corona-krisen har vendt op og ned på danskernes liv og på det danske samfund. Vi har udvist samfundssind med mundbind, håndsprit og afstand for at beskytte de svageste. Men vi har også mistet en frihed, idet staten har indført love, bl.a. om, hvor mange man må forsamles, om børn og unge må komme i skole og om, at man skal bære mundbind (Sundhedsministeriet, 2020). 

Jeg vil undersøge, hvilken betydning statens indblanding i danskernes liv under Corona-krisen har haft for danskernes evne til dialog og gensidig forståelse. Har Corona givet en større sammenhængskraft mellem danskere, eller har ændringerne under krisen betydet mindre dialog? 

For at undersøge forskellene i opfattelser af krisen, vil jeg lave diskursanalyser af både statsminister Mette Frederiksens nytårstale fra 2021 og formand for Nye Borgerlige Pernille Vermunds blogindlæg ”Giv danskerne deres liv og frihed tilbage”. Diskursanalyse kan bruges til at klargøre, hvilke opfattelser af statsindblanding og samfundstilstanden under Corona, der dominerer i Danmark. 

Derudover vil jeg lave en kvantitativ analyse af Aarhus Universitets Hope-projekt om politisk polarisering. Det skal undersøge, om Corona-krisen har skadet danskernes dialog og fællesskab og dermed skabt større politisk polarisering. Til sidst vil jeg med afsæt i mine analyser diskutere, hvad Corona-krisen har betydet for danskernes evne til at skabe dialog og gensidig forståelse.

Se forklaring på afsnittet
 

Kun brugere med et Studienet medlemskab kan se dette indhold. Køb adgang.

Problemformulering

Hvordan påvirker statens indblanding i danskernes liv under Corona-krisen den danske befolknings evne til at skabe dialog og gensidig forståelse?

Underspørgsmål

  1. Redegør for Jürgen Habermas’ teori om systemets kolonisering af livsverdenen. 
  2. Lav en sammenlignende diskursanalys
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind