Kulturmøder

Middelalderens store kulturmøde var mødet mellem kristendommen og islam. De to religioner og deres følgere mødte hinanden omkring Middelhavet. Kristendommen var blevet udbredt i Middelhavsområdet under Romerriget, og islam bredte sig i området i løbet af 600-tallet. Mødet mellem kristendommen og islam førte i nogle tilfælde til krige og konflikter, men mange kristne og muslimer har i lange perioder i middelalderen levet fredeligt sammen. 

Baggrund

Islam opstod på Den arabisk halvø 

Islam opstod, da profeten Muhammed (ca. 570-632) begyndte at få åbenbaringer fra Gud gennem ærkeenglen Gabriel. Muhammad var egentlig købmand ligesom mange andre, der boede på Den arabiske halvø, men efter han begyndte at få åbenbaringerne i 610, trak han sig tilbage fra handelslivet. Muhammeds åbenbaringer blev efter hans død skrevet ned i Koranen, som er islams hellige bog. Muslimerne anser Koranen for at være Guds ord. Du kan læse mere om islam i vores kompendie om Islam

Den arabiske halvø forbandt Middelhavsområdet og Asien, så der gik mange handelsruter på tværs. Der var ikke nogen stat på Den arabiske halvø, før islam opstod. Området var befolket af arabiske stammer og klaner, som tit var nomader og rejste fra sted til sted. St...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind