Islam

I dette kompendie dækker vi de emner og områder inden for islam, som du møder i Religion C og Religion B og skal have styr på til eksamen.

Bemærk: Dette kompendium er under udgivelse. Du kan derfor opleve, at der er emner, som mangler. Vi tilføjer flere sider, efterhånden som vi får dem klar.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores islam-kompendie:

Muhammed

Islams profet, dvs. budbringeren af Guds ord. Ofte omtales han blot som "Profeten". Muhammeds enormt høje status i islam fremgår af, at han nævnes i den islamiske trosbekendelse (al-shahada), der er den basale formulering af den islamiske tro:

Der er ingen Gud foruden Allah, og Muhammed er hans profet.

Den basale muslimske tro går altså ikke kun ud på at underkaste sig Allah som den eneste Gud, men også på at anerkende Muhammed som Guds profet og villighed til at efterleve Muhammeds livspraksis (sunna). Dog er det vigtigt at slå fast, at Muhammed ikke er guddommelig – han er blot en ophøjet budbringer (profet). Hans status i islam er altså ikke lige så høj som Jesus’ status i kristendommen.

Muhammed er den sidste og endelige i rækken af Guds profeter. Den første profet var Adam, og derefter har der været en række andre profeter, der også er nævnt i Bibelen, som fx Abraham, Moses, David og Jesus (Jesus regnes altså som en profet i islam, men ikke som Guds søn). Muhammed har som den eneste profet forstået Guds budskab 100% rigtigt, og han har fået den endelige og ufejlbarlige åbenbaring, der er nedskrevet i koranen. Muhammeds mål var at skabe et samfund, hvor Guds vilje kunne fuldbyrdes i overensstemmelse med åbenbaringerne.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Islam

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.