Johari-vinduet

Introduktion

Johari-vinduet er en model til kommunikationsanalyse, som især kan bruges til at afdække alle de elementer, som ligger 'under overfladen' i vores kommunikation - fx fordi vi aktivt prøver at skjule dem for den anden part, eller fordi vi ikke engang selv er bevidste om dem.  Johari-vinduet fik sit navn fra de to teoretikere, som opfandt modellen: Joseph Luft og Harry Ingham.

De fire felter

Johari-vinduet inddeler elementerne i vores personlighed i fire forskellige kategorier ('felter'), som dels er inddelt ud fra, om elementet er synligt eller usynligt i vores kommunikation med andre, og dels ud fra, om elementet er bevidst eller ubevidst hos os selv. 

 UsynligtSynligt
BevidstDet skjulte feltDet åbne felt
UbevidstDet ukendte feltDet blinde felt

Nedenfor kan du læse mere om de fire felter.

Det åbne felt

Det åbne felt er både bevidst og synligt. Det vil sige, at det åbne felt indeholder de dele af vores personlighed, som vi sel...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind