Modtager

Introduktion

Modtageren er den, som en tekst eller noget kommunikation er rettet mod. Det kaldes af og til også målgruppen. En afsender vil næsten altid forsøge at målrette sit budskab og sine virkemidler direkte efter modtagerne. Derfor vil en vigtig del af din retoriske analyse bestå i at give et bud på, hvem modtagerne er, og hvad der karakteriserer dem.

Du skal helst kunne argumentere for modtageren ved at henvise til konkrete ting i teksten. Pas på ikke at ende i for mange gætterier, hvis der ikke er så meget information at hente i teksten - så er det bedre kun at sige ganske lidt om den formodede modtager.

Hvem er modtageren?

Nogle gange kan du aflure en teksts modtager ud fra tekstens ordlyd, for eksempel hvis skribenten tiltaler sin modtager direkte. Andre gange må du finde frem til det ved at læse mellem linjerne eller ved at supplere med research af både afsender og modtager. Nogle tekster har en bred målgruppe, mens andre har en smal.

Bemærk, at en tekst kan have flere forskellige modtagergrupper. Især ved taler skal du være opmærksom på, at en tales reelle modtagergruppe typisk er langt større end den gruppe mennesker, der er fysisk til stede, mens talen bliver holdt (publ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind