Athen og samfundskritikken i Medea

Selvom Medea ikke foregår i Athen, men i Korinth, spiller Athen alligevel en rolle i tragedien. For Aigeus, der optræder i 3. epeisodion, er konge i Athen (tilbage i mytisk tid). Desuden kan kritikken af magtfulde mænd og af behandlingen af kvinder og fremmede fortolkes som en indirekte kritik af det athenske samfund i 400-tallet f.Kr., hvor Euripides skrev tragedien.

Du kan læse mere om den historiske kontekst i det athenske samfund på siden med baggrundsviden.

Kong Aigeus og Athen bliver Medeas redning

Kong Aigeus af Athen spiller en vigtig rolle i tragedien, fordi han er repræsentant for bystaten Athen. Og tragediens publikum, da den blev opført i år 431 f.Kr., var netop athenere. Derfor har de lagt særligt mærke til Aigeus og den rolle, Euripides lader ham og byen Athen spille i tragedien.

Aigeus fremstilles overordnet set på en positiv måde i 3. epeisodion. Han kaldes “Pandion den Vises søn” (v. 666), og koret roser ham for at give Medea løftet om tilflugt i Athen (v. 759-773). I og med at Aigeus er repræsentant for byen Athen, smitter den positive fremstilling af ham af på byen, som også grundlæggende beskrives positivt. I 3. stasimon, v. 824-65, lovpriser koret direkte Athen og dets indbyggere, som bl.a. kaldes “signede folk siden ældgammel tid, af Erechtheus' æt” (v. 824).

Medea kan søge tilflugt i Athen

Kong Aigeus sværger på, at Medea kan søge tilflugt i A...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind