Retoriske virkemidler

Retoriske virkemidler dækker over alle de sproglige elementer, som kan bruges til at få debatindlægget til at virke mere overbevisende eller interessant for læseren. 

En debatindlæg er en tekst, hvor afsenderen præsenterer et synspunkt og forsøger at overbevise sine læsere om dette synspunkt. Derfor giver det også god mening for afsenderen af et debatindlæg at gøre ivrig brug af retoriske virkemidler, fordi de kan hjælpe med at gøre teksten overbevisende.

I vores kompendie om sproglige virkemidler kan du læse om alle de forskellige typer virkemidler, som en tekst kan anvende. På den følgende liste kan du se nogle af de virkemidler, som du særligt ofte kan møde i et debatindlæg:

Bemærk, at du også kan opleve, at nogle af disse virkemidler bliver kaldt for stilistiske virkemidler. I nogle sammenhænge giver det nemlig mening at skelne mellem de virkemidler, som bruges til at gøre sproget i en tekst flot (stilistiske virkemidler) og de virkemidler, som bruges til at overbevise modtageren (retoriske virkemidler). 

Vi har dog valgt at opliste alle virkemidlerne samlet her, fordi de ofte har begge funktioner samtidigt. En metafor kan fx både være med til at gøre sproget i en tekst smukt og gøre teksten mere overbevisende, fordi den måske viser modtagerne nogle sammenhænge, som de ikke havde tænkt over før.