Komposition

...

Hoveddelen udforsker argumenter for synspunktet

I hoveddelen af debatindlægget vil afsenderen normalt udforske forskellige argumenter for det hovedsynspunkt, som modtageren skal overbevises om. I et længere debatindlæg bliver der måske plads til at dække forskellige undersynspunkter, som kan hjælpe med at understøtte hovedsynspunktet. Gendrivelse kan også være en vigtig argumentationsteknik i hoveddelen. Det gælder især, hvis debatindlægget vil tale for et synspunkt, som er generelt kontroversielt, eller som sandsynligvis ikke deles af modtagerne i udgangspunktet. 

Debatindlæg med fokus på den personlige oplevelse af en problemstilling vil typisk bruge en del plads på at udfolde eksempler og personlige fortællinger, som kan bidrage til at gøre hovedsynspunktet mere overbevisende. Et debatindlæg om forholdene under Israel-Gaza konflikten skrevet af en afsender, som lige har besøgt området, vil fx helt naturligt kunne rumme mange konkrete eksempler på, hvad afsenderen har oplevet i dén forbindelse. Og disse eksempler kan så eventuelt blive en del af afsenderens argumentation for synspunktet (fx at der er behov for mere nødhjælp).

NB: Forskellige typer debatindlæg kan have meget forskellig længde, så det kan derfor også variere, hvor meget plads de har til at udfolde synspunktet i hoveddelen. I et simpelt læserbrev vil hoveddelen måske kun fylde 1-2 afsnit, mens den i et længere debatindlæg måske kan fyl…

...

Afslutningen gentager synspunktet og opfordrer til handling

I slutningen af et debatindlæg vil afsenderen normalt gentage hovedsynspunktet i en særlig k…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind