Perspektivering

Tom Kristensens ”Rio Janeiro”

”Fribytter” præsenterer en masse af de kunstneriske idéer, der præger den litterære retning, vi kalder ekspressionismen. Digtet er åbningsdigtet i Tom Kristensen debutdigtsamling Fribytterdrømme fra 1920. ”Fribytter” fungerer på den måde som en slags introduktion, der forbereder læserne på, hvad de kan forvente af de efterfølgende digte af Tom Kristensen og hans ligesindede forfatterkollegaer.

”Fribytter” beskriver, hvordan det er digterens indre verden, som giver form til hans digte. Digtene er ikke nøgterne, objektive beskrivelser af verden, de er formet af digterens subjektive perspektiv. De er mere udtryksfulde, intense og ofte mere farverige end mere neutrale virkelighedsgengivelser. Digteren ”spejler Alverden lyst” og skaber med ”med lysere, farverig Tro” sine digte.

Vi kan se, hvordan denne proces tager sig ud i praksis, hvis vi kigger på det digt, der følger umiddelbart efter ”Fribytter” i Fribytterdrømme. Digtet hedder Rio Janeiro, og det er en udtryksfuld og farverig beskrivelse af den brasilianske storby – som vel at mærke er et sted, som Tom Kristensen aldrig har besøgt. Digtet er på den måde et udtryk for de indre syner og forestill...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind