[1]

Blikdåserne

 Vi giver i denne analysehjælp vejledning til at analysere og fortolke novellen ”Blikdåserne” af Harald Herdal. Først får du et resumé af teksten og ordforklaringer. Dernæst giver vi dig en grundig gennemgang af selve analysen og fortolkningen med et afsnit om perspektivering. Til sidst får du specifik hjælp til at skrive en analyserende artikel om novellen.

“Blikdåserne” er skrevet af Harald Herdal og udgivet første gang  i 1933. Den blev trykt i novellesamlingen Bisser. Den er senere blevet ændret og genudgivet, blandt andet som del af novellesamlingen Bisser og andre fortællinger fra 1948, som der henvises til i eksamenssættet fra stx, og som vi også refererer til i denne analysehjælp.

“Blikdåserne” er en usædvanlig novelle. Den handler næsten ikke om noget. Vi følger en vagabond, der finder en blikdåse i vejkanten. Han sætter sig ned for at beundre blikdåsen og begynder at tænke over meningen med livet. Det er den anden side af novellen, nemlig at den handler om det hele, nemlig livets helt store spørgsmål. Den handler både om en person, der står helt uden for samfundets almindelige fællesskaber, og om et tema, som er relevant for alle mennesker, nemlig hvordan vi finder mening i livet.

I analysehjælpen finder du et resumé og ordforklaringer til at gøre din læsning lettere. På siden efter får du grundig baggrundsinformation om novellens forskellige udgaver samt om perioden og forfatteren, så du har bedre mulighed for at forstå teksten. Vi fokuserer særligt på forholdene for vagabonder i 1920’erne og 1930’erne og på Harald Herdals særlige form for socialrealisme.

Vi forsyner dig med arbejdsspørgsmål til analysen, så du ved, hvad du skal se efter, hvis du vil øve dig i selv at analysere. Derefter gennemgår vi grundigt alle de punkter, der normalt indgår i en analysemodel. Efter analysen er der en side med fortolkning, budskab og tema. På siden efter finder du en perspektivering til den litteraturhistoriske periode.

Til sidst i analysehjælpen finder du hjælp til eksamensopgaven fra STX med en analyserende artikel om ”Blikdåserne”. Vi giver dig to vinkler, som viser, hvordan du kan skrive en litterær artikel med en rød tråd gennem analysen i stedet for en slavisk gennemgang af en analysemodel. Den første vinkel handler om vagabondens spørgsmål om, hvordan man skaber mening i livet, den anden handler om den særlige form, der kendetegner “Blikdåserne”. De svarer begge på eksamensspørgsmålet, men vægter analysen af det filosofiske indhold og novellens sproglige og formelle kendetegn forskelligt.

Uddrag

Du får her et uddrag af analysehjælpen:

Tema

Vagabonden er en enspænder. Han er meget sky og ser sig ængsteligt omkring, inden han laver sine mærkelige hop og bevægelser på vejen. Samtidig virker han som et meget socialt væsen. Han bukker og tager hatten af for haner. Han er “elskværdig overfor blomster, regnorme og fuglesang”. Og han taler med sig selv, som om han sad midt i en samtale. Han har formuleret en lov for sig selv, som han siger højt. Det gør man kun, hvis man føler sig som en del af et større fællesskab. Ellers er der ikke behov for nogen lov. Derfor er fællesskab et helt centralt tema i “Blikdåserne”. Det bliver nærmest et svar på novellens umiddelbare hovedtema, som er spørgsmålet om at skabe mening i livet.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Blikdåserne

[1]
Bedømmelser
  • 14-11-2023
    Givet af 2.g'er på STX