Blikdåserne
Vi giver i denne analysehjælp vejledning til at analysere og fortolke novellen ”Blikdåserne” af Harald Herdal. Først får du et resumé af teksten og ordforklaringer. Dernæst giver vi dig en grundig gennemgang af selve analysen og fortolkningen med et afsnit om perspektivering. Til sidst får du specifik hjælp til at skrive en analyserende artikel om novellen.
“Blikdåserne” er skrevet af Harald Herdal og udgivet første gang i 1933. Den blev trykt i novellesamlingen Bisser. Den er senere blevet ændret og genudgivet, blandt andet som del af novellesamlingen Bisser og andre fortællinger fra 1948, som der henvises til i eksamenssættet fra stx, og som vi også refererer til i denne analysehjælp.
“Blikdåserne” er en usædvanlig novelle. Den handler næsten ikke om noget. Vi følger en vagabond, der finder en blikdåse i vejkanten. Han sætter sig ned for at beundre blikdåsen og begynder at tænke over meningen med livet. Det er den anden side af novellen, nemlig at den handler om det hele, nemlig livets helt store spørgsmål. Den handler både om en person, der står helt uden for samfundets almindelige fællesskaber, og om et tema, som er relevant for alle mennesker, nemlig hvordan vi finder mening i livet.
I analysehjælpen finder du et resumé og ordforklaringer til at gøre din læsning lettere. På siden efter får du grundig baggrundsinformation om novellens forskellige udgaver samt om perioden og forfatteren, så du har bedre mulighed for at forstå teksten. Vi fokuserer særligt på forholdene for vagabonder i 1920’erne og 1930’erne og på Harald Herdals særlige form for socialrealisme.
Vi forsyner dig med arbejdsspørgsmål til analysen, så du ved, hvad du skal se efter, hvis du vil øve dig i selv at analysere. Derefter gennemgår vi grundigt alle de punkter, der normalt indgår i en analysemodel. Efter analysen er der en side med fortolkning, budskab og tema. På siden efter finder du en perspektivering til den litteraturhistoriske periode.
Til sidst i analysehjælpen finder du hjælp til eksamensopgaven fra STX med en analyserende artikel om ”Blikdåserne”. Vi giver dig to vinkler, som viser, hvordan du kan skrive en litterær artikel med en rød tråd gennem analysen i stedet for en slavisk gennemgang af en analysemodel. Den første vinkel handler om vagabondens spørgsmål om, hvordan man skaber mening i livet, den anden handler om den særlige form, der kendetegner “Blikdåserne”. De svarer begge på eksamensspørgsmålet, men vægter analysen af det filosofiske indhold og novellens sproglige og formelle kendetegn forskelligt.
Uddrag
Du får her et uddrag af analysehjælpen: