Analysemodel til non-fiction

I denne vejledning får du Studienets hjælp til at analysere non-fiction (sagprosa) i engelsk, uanset om du skal arbejde med en artikel (article), en tale (speech), et essay, eller noget helt fjerde. 

Analysemodellen er løst baseret på det retoriske pentagram, der definerer seks centrale analysepunkter, som typisk er relevante i forbindelse med non-fiction: Emne (topic), afsender (sender), modtager (receiver), sprog (language), omstændigheder (circumstances) og intention

Analysemodellen er skrevet på dansk, men alle eksempler er på engelsk og alle centrale fagbegreber er oversat. 

Uddrag

Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores analysemodel til non-fiction: 

Retoriske virkemidler (rhetorical devices)

Retoriske virkemidler er de sproglige ‘tricks’, som afsenderen af en non-fiction tekst bruger for at gøre teksten mere overbevisende. Hvis afsenderens intention er at overtale modtageren til noget, er der typisk ekstra mange retoriske virkemidler i teksten. Særligt politiske taler er ofte fyldt med dem.

Når du beskriver disse virkemidler i din analyse, er det vigtigt, at du også prøver at overveje, hvilken effekt hvert virkemiddel har i netop din tekst. Det er også meget oplagt at inkludere konkrete eksempler på virkemidlet ‘i aktion’ - fx i form af direkte citater fra teksten.

Nedenfor kan du læse om nogle af de mest almindelige retoriske virkemidler, som du sandsynligvis kommer til at møde i dit arbejde med non-fiction.

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Analysemodel til non-fiction

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.