Perspektivering

”Det røde Gardin” er del af det moderne gennembrud

”Det røde Gardin” af Amalie Skram indgår i novellesamlingen Sommer, der udkom første gang i 1899. Det er 9 år efter, at perioden det moderne gennembrud i manges øjne blev afsluttet, men man kan alligevel godt placere Skrams novelle indenfor perioden.

Det skyldes, at hun er tro mod den naturalistiske strømning, som var af afgørende betydning i det moderne gennembrud. Derudover problematiserer hun en række forhold, der var typiske for perioden. Fx køn, seksualitet og død. Det ser vi også i ”Det røde Gardin”, hvor ægteskabskonflikten bliver knyttet til død og ulykke i kraft af det røde gardin.

Skrams naturalisme opstår, fordi hun viser, hvordan mennesket er determineret af arv og miljø. Det er vi på en sådan måde, at vi ikke kan bryde fri af vores natur. I ”Det røde Gardin” ser vi denne tendens i den ubarmhjertige skildring af kvindens skæbne. Da hun først har anskaffet sig det ildevarslende røde stof, går det gevaldigt ned af bakke. Hun kan ikke finde anvendelse for det, og hun dør pludseligt nogle dage efter, at hun har konstateret dette. Den kvindelige hovedperson er bundet til sin skæbne. Hun kan ikke frigøre sig fra hjemmet, og hun...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind