Kilde­henvisninger og litteraturliste

Her får du hjælp til at lave korrekt litteraturliste og kildehenvisning i dine opgaver på gymnasiet eller HF. Vi viser dig, hvordan du kan bruge Word eller Google Docs til automatisk at styre kilder i store opgaver som SRP, SOP eller DHO. Du får også en vejledning i, hvordan du selv kan opstille en litteraturliste efter systemerne APA og IEEE. Her ser vi på, hvordan du henviser til fx hjemmesider, artikler eller bøger. 

I alle de store opgaver på STX, HHX, HF og HTX er der krav om kildehenvisninger og litteraturliste. Der kan også være krav til kildehenvisninger i dine almindelige opgaver. Det er dog ikke kun i dine opgaver, at kildehenvisninger er praktiske. Hvis du bruger dem i dine noter, kan du let finde tilbage til kilderne senere og endda bruge dem direkte i din opgaveskrivning. 

Vi fortæller dig om de regler og standarder, som du bør følge i dine opgaver. Ved at følge dem sikrer du dig, at dit arbejde lever op til kravene om ordentlige henvisninger. 

Vi kommer i guiden ind på nogle af de systemer, som tilhører de mest udbredte måder at henvise til kilder og opstille litteraturlister. Vi tager udgangspunkt i systemerne APA og IEEE, men du kan let overføre vores guide til andre systemer. Systemerne er blandt de mest udbredte på uddannelser både i Danmark og udlandet, så du vil også få gavn af dem senere.

Guidens struktur

I den første del af guiden ser vi på, hvordan du bedst inddrager og henviser til kilder. Du får også en vejledning i, hvordan du redegør for og citerer kilder. Den første del handler også om, hvor du kan finde manglende oplysninger på dine kilder. Det kan ofte være en udfordring, hvis du f.eks. skal henvise til en hjemmeside eller bare mangler oplysninger på en almindelig tekst.

Guidens anden del hjælper dig med at opstille en litteraturliste på den rigtige måde. Her introducerer vi systemerne APA og IEEE. Vi giver dig nogle konkrete eksempler, som du kan følge, hvis du helst vil lave dine henvisninger og lister manuelt.

Den tredje del af guiden giver dig to trin-for-trin vejledninger. Den første fortæller dig alt om, hvordan du opretter kildehenvisninger, vælger standarder og laver litteraturlister i Word. Den anden fortæller de samme ting, men tager i stedet udgangspunkt i Google Docs.

Kildehenvisninger og litteraturliste

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.