Trin 3: Skriv den diskuterende del

I det diskuterende afsnit af den debatterende artikel skal du udvælge de vigtigste synspunkter fra teksterne og sammenfatte dem for læseren, sådan at du skaber et godt overblik. Du skal sammenligne synspunkterne i de forskellige tekster med hinanden. Det diskuterende afsnit kan du fx strukturere på denne måde:

  1. Præsentér konteksten
  2. Sammenfat synspunkter fra teksterne
  3. Inddrag konkrete eksempler
  4. Skab overgang til det debatterende afsnit

De fire punkter behøver ikke at komme i helt præcist den rækkefølge. Det afhænger blandt andet af opgaveformuleringen, som af og til nøjes med at have én tekst med i diskussionen. I de fleste opgaver skal du tage udgangspunkt i den første tekst, som nævnes i opgaveformuleringen, og så bruge de andre tekster til sammenligninger sidst i diskussionen eller som eksempler i debatten. I afsnittene herunder vil vi gennemgå indholdet af de fem punkter.

Præsentér konteksten

Det er vigtigt, at du begynder din diskussion med kort at præsentere konteksten for debatten. Konteksten vil sige den sammenhæng, som teksterne har formuleret deres synspunkter i forhold til. Det kan fx være en nutidig offentlig debat, et aktuelt politisk forslag eller en vigtig historisk begivenhed. Det er relevant for din modtager at kende lidt til konteksten, da det ellers kan være svært at forstå synspunkterne fra teksterne.  

Denne del kan eventuelt indgå i indledningen til din artikel. Det kan være, at teksterne har forskellig kontekst. Det må du tage højde for i din præsentation, så du får givet de oplysninger, der er nødvendige for, at din læser kan forstå synspunkterne.

Gode formuleringer til at præsentere konteksten kan være Centralt i teksten XX står problemstillingen om…” og ”Teksten XX fokuserer særligt på…”. 

Eksempel

Den demokratiske samtale ligger for døden. Det er svært at konkludere andet, når man læser forfatteren Dy Plambecks indlæg i Politiken fra 30. april 2017, ”Vi har sønderrevet det danske sprog” (Plambeck 2017). I debatindlægget udtrykker Plambeck sin bekymring for, at politisk løgnagtighed og en hadefuld tone på nettet har ødelagt vores sprog i en grad, så den demokratiske samtale er blevet umulig.

I eksemplet kan du se, hvordan vi har brugt indledningen til at præsentere hovedteksten og den overordnede kontekst, den er del af. 

Sammenfat synspunkter fra teksterne

I denne del skal du finde de ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind