Trin 3: Skriv den diskuterende del

Lav en god struktur på diskussionen

I den diskuterende del af den debatterende artikel skal du udvælge de vigtigste synspunkter fra teksten/teksterne og sammenfatte dem for læseren, så du skaber et godt overblik over emnet. I nogle tilfælde bliver du bedt om at fokusere din diskussion særligt på én af teksterne, mens du andre gange skal sammenligne synspunkter fra forskellige tekster. 

Det diskuterende afsnit kan du fx strukturere på denne måde:

  1. Præsentér konteksten
  2. Gennemgå de centrale synspunkter fra teksten/teksterne og inddrag evt. supplerende synspunkter, som du selv formulerer. Stil synspunkterne op over for hinanden og sørg for at illustrere flere sider i diskussionen, så det bliver klart for læseren, at der findes forskellige synspunkter på emnet. Inddrag gerne konkrete eksempler.
  3. Skab overgang til det debatterende afsnit

Rækkefølgen på punkterne 2 og 3 kan sagtens varieres lidt. Det afhænger blandt andet af opgaveformuleringen, der som nævnt typisk fortæller, hvilke tekster som er særligt relevante for diskussionsdelen af besvarelsen. 

1. Præsentér konteksten

Det er vigtigt, at du begynder din diskussion med kort at præsentere konteksten for debatten. Konteksten vil sige den sammenhæng, som teksterne har formuleret deres synspunkter i forhold til. Det kan fx være en nutidig offentlig debat, et aktuelt politisk forslag eller en vigtig historisk begivenhed. Det er relevant for din læser at kende lidt til konteksten, da det ellers kan være svært at forstå synspunkterne fra teksterne.

Det kan også være, at din artikel skal inddrage flere tekster med lidt forskellig kontekst. Det må du tage højde for i din præsentation, så du får givet de oplysninger, der er nødvendige for, at din læser kan forstå synspunkterne.

Gode formuleringer til at præsentere konteksten kan være Centralt i XX's debatindlæg står problemstillingen om…” og ”XX fokuserer særligt på…”. 

En del af din præsentation kan eventuelt væves ind i indledningen til din artikel.

Eksempel

Den demokratiske samtale ligger for døden. Det er svært at konkludere andet, når man læser forfatteren Dy Plambecks indlæg i Politiken fra 30. april 2017, ”Vi har sønderrevet det danske sprog” (Plambeck 2017). I debatindlægget udtrykker Plambeck sin bekymring for, at politisk løgnagtighed og en hadefuld tone på nettet har ødelagt vores sprog i en grad, så den demokratiske samtale er blevet umulig.

I eksemplet kan du se, hvordan vi har brugt indledningen til at præsentere hovedteksten og den overord...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind