Rhetorical situation

Når du skal lave en retorisk analyse (rhetorical analysis) af en tale (speech), kan det være en god idé at at kortlægge den kommunikationssituation, talen eksisterer i.  

Allerførst hjælper vi dig til at få overblik over, hvilke omstændigheder (circumstances) talen er blevet til under. Det kan fx være, at den er et indspark i en aktuel samfundsdebat, eller at du kan koble den til en eller flere begivenheder, fx et terrorangreb, et præsidentvalg eller en dimission fra universitetet? Talens omstændigheder kaldes også for dens kontekst.

Du skal også skaffe dig overblik over, hvem din tales afsender (speaker) er, og hvem der er modtager (audience) for talen. Vi viser dig, hvordan du fx kan analysere på faktorer som køn, alder og uddannelsesniveau.

Vi ser også på, hvilket medie (medium) talen er blevet udsendt via. I dag kan mediet være mange ting, men eksempler kunne være YouTube, en officiel regeringshjemmeside eller en trykt avis. Ofte ser vi, at valget af medie er nøje afstemt efter, hvor modtageren befinder sig. Har teksten fx ældre som målgruppe, vælger man måske en trykt avis som medie.

Sidst, men ikke mindst, giver vi dig tips til hurtigt at danne dig et overblik over talens emne (topic) og synspunkter. 

Det er ikke tanken, at du skal skrive en hel masse om de her elementer i din retoriske analyse. Men de er stadig vigtige for dig at have helt styr på, før du dykker ned i analyse af appelformer, intention etc. og for alvor giver den gas med din analyse.