Prisdannelse

Marked

  • Et marked består af nogle udbydere (sælgere) og efterspørgere (købere), som på en eller anden måde udveksler en bestemt type vare til en given pris.
  • Varer er
    • fysiske varer (mælk, sko, biler, mv.) eller
    • serviceydelser (TV-streaming, boliglån, børnepasning mv. )
  • Eksempler på markeder
    • Mælke-markedet:
      • Udbydere: Mælkeproducenter.
      • Købere: Mælkedrikkere.
      • Handles i supermarkeder og ved grossister.
    • TV streaming-markedet:
      • Udbydere: Netflix, HBO, Viaplay, TV2 mv.
      • Købere: Folk der ser TV.
      • Handles typisk online.
  • Et marked dækker typisk over flere forskellige produkttyper:
    • Mælk kan opdeles letmælk, minimælk, økologisk mælk osv.
    • Streaming kan opdeles i HD, 4K, dansk fodbold, premier league mv.
  • Prisen er det beløb, som en enhed af godet bliver handlet til. Da der typisk bliver handlet mange forskellige varetyper inden for et marked, er prisen et gennemsnit af de handlede varetyper.
  • Prisdannelsen sker ud fra det samlede udbud og den samlede efterspørgsel på markedet.

Efterspørgsel

  • Efterspørgsel er mængden af en given vare som folk (og virksomheder) i en given periode er villige til at købe ved forskellige priser.

Efters

...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind