Medier og politik

  • Massemedier: Medier, hvor én afsender formidler til mange modtagere, fx TV, aviser, radio og internettet. Der er ofte tale om envejskommunikation.
  • Public service: Medier, der har til formål at oplyse befolkningen og som ikke er kommercielle.
  • Nyhedskriterier: Kriterier medierne bruger til at udvælge, hvilke historier de skal bringe. En nyhed behøver ikke leve op til samtlige kriterier.
    • Aktualitet: Nyheden skal omhandle et emne, der er oppe i tiden.
    • Væsentlighed: Nyheden skal handle om noget, der påvirker borgernes dagligdag.
    • Identifikation: Nyheden skal indeholde personer eller forhold, som man kan identificere sig med.
    • Sensation: Nyheden skal indeholde noget nyt og ukendt.
    • Konflikt: Nyheden skal indeholde en uenighed mellem to eller flere parter....

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind