Virkemidler
Her kan du få et overblik over nogle af de filmiske virkemidler, som bliver brugt til at formidle budskabet i Danske Spils reklamefilm “Kom ind i kampen - sluk vandet”.
- En analogi forklarer klimaansvar via betting
- Billedsiden er fyldt med dommedagsvisioner i dystre farver
- Dramatisk underlægningsmusik understøtter stemningen
- Billeder og musik skaber tilsammen en patosappel, som i første omgang vækker frygt hos modtageren
- Reklamen er et forsøg på at opbygge etos for Danske Spil
En analogi forklarer klimaansvar via betting
Når man laver en analogi, forklarer man én ting ved hjælp af noget andet, som har nogle interessante ligheder med dét, som man gerne vil beskrive.
Hele reklamefilmen er bygget op omkring en analogi, hvor begreber fra betting-verdenen bliver overført til at beskrive jordens fremtidschancer. Formatet er det samme, som hvis man viste de skiftende odds for udfaldet på en sportsbegivenhed. Men nu er det i stedet sat ind i en ramme, hvor det er selve jordens fremtid, som det handler om.
Analogien føres også videre gennem de viste billeder. Ligesom man ved livebetting ville se de begivenheder fra kampen, som påvirker de viste odds (fx mål til modstanderholdet), så ser vi her de negative begivenheder og udviklinger, som gør, at jordens odds bliver dårliger...