Reklamefilm og klima­bevidsthed

I denne opgavehjælp kan du få hjælp til at lave en analyse, fortolkning og vurdering af reklamefilmene “Kom ind i kampen – sluk vandet” og “SWEDOOR – miljøvenlige døre”, som indgik i en eksamensopgave i Dansk A på STX fra den 3. juni 2020.

Præsentation af reklamefilmene

Titel:  “Kom ind i kampen - sluk vandet” (2019)
Afsender: Oddset.dk (et medie under Danske Licens Spil A/S)

I denne korte reklamefilm prøver Danske Spil at kombinere reklame med øget klimabevidsthed ved at anvende tanken om odds på jordens fremtid, frem for på sportsresultater. Reklamen slutter med en opfordring til, at man kan forbedre jordens chancer gennem personlig handling.

Titel: “SWEDOOR - miljøvenlige døre” (2018)
Afsender: SWEDOOR

Denne reklamefilm prøver at forbinde firmaets produkt med en tanke om øget klimabevidsthed ved at vise en kort fortælling om en dreng, som handler klimabevidst og fremstiller et kunstværk, som symboliserer kærlighed til planeten. Reklamen slutter med at vise firmaets konkrete produkt – en dør i miljøvenligt træ. 

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores opgavehjælp:

Danske Spil kan miste troværdighed, når de forklæder deres reklamefilm som en kampagnefilm

Danske Spil laver kun en ret indirekte kobling mellem deres produkt og klimabevidsthed, fordi deres reklamefilm egentlig ikke beskriver deres produkt, men i stedet er udformet som om det var en slags kampagnefilm (som dog låner nogle af de samme begreber, som anvendes i Danske Spils services).

Reklamen er altså et forsøg på at få virksomheden Danske Spil til at fremstå ansvarlig, fordi de laver en kampagne, som opfordrer til klimabevidsthed. Dybest set er der dog alligevel tale om en reklamefilm, hvilket vi fx ser ved det afsluttende fokus på både Oddset-logoet og Danske Spils logo. Dermed bruger de altså et aktuelt og dramatisk emne til at skabe opmærksomhed om reklamen og deres produkter.

Blandingen af reklame- og kampagnefilm har til hensigt at opbygge etos for Danske Spil, men strategien kan risikere at give bagslag, og dermed have en negativ effekt på firmaets troværdighed. Den kritiske forbruger vil nemlig hurtigt kunne gennemskue, at Danske Spil som virksomhed primært er interesseret at lokke flere kunder til, og dermed kunne man måske anklage dem for at ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Reklamefilm og klimabevidsthed

[1]
Bedømmelser
  • 14-11-2020
    Givet af 3.g'er på STX