Vurdering
Her kan du få idéer til at vurdere, hvordan reklamefilmenene “Kom ind i kampen - sluk vandet” og “SWEDOOR - miljøvenlige døre” forsøger at nå deres intenderede modtagere.
- Husk sammenhængen med analyse og fortolkning
- “Kom ind i kampen - sluk vandet” når sine modtagere ved at spille på frygt og derigennem opfordre til klimabevidsthed
- “SWEDOOR - miljøvenlige døre” når sine modtagere ved at præsentere et positivt ideal om det klimabevidste liv
- SWEDOOR laver den mest effektive kobling mellem produkt og klimabevidsthed
- Danske Spil kan miste troværdighed, når de forklæder deres reklamefilm som en kampagnefilm
Husk sammenhængen med analyse og fortolkning
Det er vigtigt, at din analyserende artikel fremstår som en sammenhængende besvarelse, så derfor skal din vurdering altid bygge videre på de pointer, som du kom frem med i din analyse og fortolkning.
I netop denne opgave giver det altså god mening at lade din vurdering fokusere på, hvordan de to reklamefilm anvender deres virkemidler og genretræk til at nå deres intenderede modtagere. Herunder kan du også komme ind på, hvor effektivt deres kobling af produkt og klimabevidsthed egentlig fungerer.
Det er i vurderingsfasen, hvor du for alvor har brug for at relatere de to tekster til hinanden. En oplagt måde at gøre det på er at vurdere, hvilken reklamefilm der kan nå sine intenderede modtagere mest effektivt.
“Kom ind i kampen - sluk vandet” når sine modtagere ved at spille på frygt og derigennem opfordre til klimabevidsthed
Danske Spils reklame præsenterer først og fremmest sit budskab gennem de hurtige klip mellem mange dystre visioner om jordens nutid og fremtid, som afspilles i første halvdel. Koblet med den intense baggrundsmusik kan disse scene appellere effektivt til modtagernes frygt - som så forhåbentlig bliver omformet til håb, gåpåmod og klimabevidsthed ...