Genretræk
Her kan du læse om de genretræk, som kan identificeres i reklamefilmen “SWEDOOR - miljøvenlige døre”.
En reklamefilm frem for en kampagnefilm
Selvom SWEDOORs reklamefilm spiller på modtagernes klimabevidsthed, så gør den dog ikke noget forsøg på at fremstå som en kampagnefilm. Vi ser godt nok nogle positive idealer på filmen (især ift. bortskaffelse af batterier), men der bliver på intet tidspunkt lagt skjul på, at reklamen i sidste ende handler om at sælge et produkt.
Her adskiller den sig altså fra de reklamefilm, som decideret prøver at ligne kampagnefilm for at kunne spille på seerens sociale bevidsthed i endnu højere grad (fx “Kom ind i kampen - sluk vandet”).
En modtager- og produktorienteret reklamefilm
Indenfor reklameanalyse kan man skelne mellem afsender-, modtager- og produktorienterede reklamefilm, afhængig af hvilke elementer, som filmen primært lægger fokus på.
“SWEDOOR -...