The Bus

Her kan du få et hurtigt overblik over vores analyse af reklamenfilmen "The Bus" fra Midttrafik.

Reklamen er opbygget som en trailer til en actionfilm, hvor man ser en række scener som viser bussens kvaliteter, mens en voice-over giver en dramatisk beskrivelse af, hvad man ser. 

Filmens udtryk er også domineret af filmiske virkemidler, som normalt forbindes med actionfilm. Der bliver fx brugt dramatisk underlægningsmusik og slow-motion til de mange 'action-scener', ofte på en meget overdrevet måde. Det fungerer faktisk i sig selv som et humoristisk virkemiddel, at de filmiske virkemidler bliver anvendt så overdrevet, selvom emnet offentlig transport dybest set ikke er særlig actionpræget.

indholdssiden ser vi igen den gennemgående humor og ironi, fx fordi voice-over'en ofte giver en beskrivelse, som ikke helt passer sammen med billedsiden. Filmen indeholder også flere scener med seksuelle undertoner, hvilket igen bidrager til humoren og ironien, fordi en bus ikke opfattes som specielt sexet i virkeligheden verden.

Hensigten med "The Bus" er at fremstille Midttrafik som et firma med humor, selvironi og glimt i øjet. Reklamefilmen er især henvendt til en ung eller midaldrende målgruppe, og den kan også betragtes som et klart forsøg på viral markedsføring.

Du kan læse flere detaljer om de enkelte analysepunkter på de følgende sider i vores opgavehjælp.