Opgave 5 | HHX Dansk A | 17. december 2019

Her kan du få hjælp til Opgave 5 fra skriftlig eksamen i Dansk A på HHX den 17. december 2019. Opgaven beder dig om at analysere, sammenligne og vurdere to reklamefilm for offentlig transport: “The Bus” fra Midttrafik og “NT - din verden rundt” fra Nordjyllands Trafikselskab. 

Præsentation af reklamefilmene

Titel: “The Bus’” (2012)
Afsender: Midttrafik og filmselskabet M2
Genre: Reklamefilm

I 2012 producerede Midttrafik reklamefilmen "The Bus", som hurtigt udviklede sig til en viral succes. Reklamen er nærmest indrettet som en trailer til en actionfilm og giver et bevidst overdrevet billede af, hvor cool og fantastisk det er at køre i bus. På den måde prøver reklamen at række ud mod særligt de unge passagerer ved hjælp af en stor portion humor og selvironi. 

Titel: “NT - din verden rundt” (2016)
Afsender: Nordjyllands Trafikselskab
Genre: Reklamefilm

I 2016 producerede Nordjyllands Trafikselskab reklamefilmen “NT - din verden rundt”. Den lange reklamefilm er designet til at give et storslået og poetisk billede af NT’s visioner for fremtiden, for at få dem til at fremstå som et selskab, der på alle planer er med til at hjælpe folk igennem livet. Samtidig er der tilsat en god dosis lokalpatriotisme for at gøre særligt indtryk på målgruppen i Nordjylland.

Uddrag

Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores opgavehjælp

Reklamen appellerer til patos på flere planer

“NT - din verden rundt” indeholder en række elementer, som på forskellige måder prøver at påvirke følelserne.

Fx er der en del scener, som prøver at tale til seernes patriotisme, special lokalpatriotisme i forhold til Nordjylland. På den måde håber NT at få modtagerne til at forbinde deres trafikselskab med stolthed over regionen, så selve det at være nordjyde forbindes med NT’s anstrengelser for at binde Nordjylland sammen. 

Denne appel til lokalpatriotisme understøttes af billedsiden i reklamen, hvor der er stor fokus på at præsentere æstetisk flotte scener og ‘Instagram-moments’, som skal få modtagerne til at værdsætte Nordjyllands skønhed. Reklamen indeholder endda en direkte reference til Instagram og lignende medier, da vi ser et ungt par som fotograferer hinanden på klitterne langs Nordjyllands kyster (02:47-02:53). Vi ser også flere bevidste forsøg på at fremstille Nordjylland som et sted fyldt med spændende oplevelser, fx gennem scenerne med de to surfere (fx 02:57-03:00). 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Opgave 5 | HHX Dansk A | 17. december 2019

[4]
Bedømmelser
  • 02-04-2023
    Givet af 2.g'er på STX
  • 09-09-2021
    Givet af HHX-elev på 3. år
  • 06-05-2021
    Givet af HHX-elev på 3. år
  • 21-01-2021
    Givet af HHX-elev på 3. år