[7]

Den blomstrende have

I denne analysehjælp hjælper vi dig til at lave en god analyse og fortolkning af novellen ”Den blomstrende have”. Novellen er skrevet af Naja Marie Aidt og blev udgivet som en del af novellesamlingen Vandmærket i 1993.

”Den blomstrende have” handler om venskabet mellem de to 14-årige drenge Thomas og Erik. De holder sommerferie hos Thomas’ mormor og morfar sammen med Thomas’ kusine Mette. Undervejs i novellen bliver venskabet sat på prøve, fordi Erik bliver meget interesseret i Mette. Det bryder Thomas sig ikke om. Hvorfor han egentlig er imod Eriks interesse i Mette, forbliver en gåde i novellen.

På den første side af analysehjælpen kan du finde et resumé af ”Den blomstrende have”. Derefter er der et afsnit med ordforklaringer, hvor de svære ord i teksten vil blive forklaret. Der er også et afsnit om baggrundsinformation, hvor der vil være fokus på Naja Marie Aidts forfatterskab og på traditionen for at tage i sommerhus.

Derefter finder du selve analysen af ”Den blomstrende have”. Du kan først læse nogle arbejdsspørgsmål til novellen. Arbejdsspørgsmålene kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er vigtigt at lægge mærke til, når du selv skal analysere novellen. På de efterfølgende sider giver vi vores svar på arbejdsspørgsmålene, så du kan se, hvordan spørgsmålene kan besvares grundigt. I analysen kommer vi omkring alle de væsentligste punkter for en novelleanalyse.

Efter analysedelen kan du finde et afsnit om fortolkning, tema og budskab. Til sidst kan du læse en perspektivering, hvor der er fokus på postmodernistiske træk i ”Den blomstrende have”. Vi vil desuden komme ind på, hvordan novellen kan være relevant i dag. 

Her kan du læse et uddrag af analysehjælpen:

Tema

”Den blomstrende have” handler overordnet om overgangen fra barn til voksen og herunder tabet af barndommen. Det er et gennemgående træk ved novellen, at naturen bliver beskrevet gennem detaljerede og poetiske beskrivelser. De poetiske landskabsbeskrivelser har nærmest en ekstatisk energi, der er med til at fremhæve barndommens sanseverden.

Alt imens Thomas er midt i denne natur, er barndommen ved at gå tabt for ham. Vi kan læse det som et udtryk for det grænseområde og den splittelse mellem barndom og voksenliv, som Thomas befinder sig i. Det er et spørgsmål om tid, før barndommen for alvor vil være tabt for Thomas. Samtidig befinder han sig midt i den idylliske natur, der har dannet rammerne om hans barndom.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Den blomstrende have

[7]
Bedømmelser
  • 30-01-2022
    Givet af 1.g'er på STX
    Tak for rigtig god hjælp min ven
  • 14-06-2023
    Givet af 3.g'er på STX
  • 24-04-2023
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
  • 10-12-2022
    Givet af EUX-elev på 1. hovedforløb