Perspektivering

Litteraturhistorisk perspektivering: det moderne gennembrud

”Den sidste Balkjole” er skrevet i perioden det moderne gennembrud, hvor det med Georg Brandes berømte slagord handlede om ”at sætte problemer under debat”. Det kunne være sociale problemer, der fx var knyttet til diskussioner om køn.

Herman Bang leverer et indspark til debatten om køn og kønsroller med "Den sidste Balkjole". Han demonstrerer uretfærdigheden i, at kvinder uden mænd er fortabte. Han viser, hvilke smertelige erfaringer disse kvinder må gennemgå, og novellen rejser indirekte spørgsmål om retfærdigheden i de etablerede kønsrollemønstre.

På den anden side er novellen lidt atypisk for det moderne gennembrud. Det skyldes, at Bangs kvindeskildringer i novellen kun indirekte er med til at sætte problemer under debat. 

Det skyldes blandt andet Bangs litterære teknik, hvor fortællerens vurderinger og holdninger træder i baggrunden til fordel for umiddelbare iagttagelser (indtryk, "impressioner") af personernes handlinger, opførsel og dialog. Det er også dét, vi kalder den impressionistiske stil. Den er et helt særligt kendetegn ved Herman Bangs forfatterskab.

Herman Bangs romaner og noveller er pga. skrivestilen vanskeligere at læse som direkte samfundskritiske. De er først og fremmest solidariske med deres hovedpersoner. De giver en række nuancerede og psykologisk troværdige portrætter af fx enlige kvinder, der er havnet i udsatte sociale positioner. Vi skal derfor læse mellem linjerne for at fange den kulturelle, samfundsmæssige og politiske kritik h...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind