Fortolkning, tema og budskab

Tema

I forhold til tekster fra det moderne gennembrud, taler vi ofte om ‘de tre k’er’ (køn, kirke, klasse) som typiske temaer. I Herman Bangs “Den sidste Balkjole” er køn det dominerende tema. Mere konkret kan det formuleres som kvinders stilling i samfundet. Dette tema udtrykkes gennem Emma og Antonies tragiske skæbner.

Ifølge 1800-tallets kvindesyn bestod kvindens livsformål i at blive godt gift, så hun kunne få eget hjem og sætte børn i verden. Særligt for en kvinde fra borgerskabet var der status i at blive forsørget, og derfor burde hun heller ikke arbejde. Det er tydeligt, at Emma, Antonie og deres mor i “Den sidste Balkjole” også er påvirket af dette kvindesyn. Hele deres tilværelse drejer sig om, at søstrene hver især skal tiltrække en ægtemand. 

Emma og Antonie kan dog ikke gøre andet end at vente, håbe og have balkjolen klar. Problemet er, at de er begrænset af både datidens kvindesyn og deres miljø. Det er næsten umuligt for dem at leve op til idealet om ægteskab og børn, fordi de bor i et landligt provinsmiljø. Der er simpelthen ikke nok sociale sammenkomster eller mænd fra borgerskabet, til at de kan møde en partner. Novellen beskriver dermed miljøet kritisk.

Det begrænsende miljø kommer også til udtryk ved, at søstrenes intellektuelle udvikling er gået i stå. Modsat egnens unge mænd, der rejser væk for at studere, er de to søstre bundet til hjemmet. På dette tidspunkt fik kvinder stadig kun en basal skolegang, der blot skulle gøre dem dannede nok til at blive gode hustruer og mødre. Søstrenes udvikling er altså endt med deres skolegang. Kun et ægteskab kan byde på ny personlig udvikling.

Emma og Antonie er...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind