Genre

”Den sidste Balkjole” er en typisk novelle

”Den sidste Balkjole” lever op til de fleste af novellegenrens kendetegn. Den kredser om en central konflikt, den er bygget op omkring nogle enkelte situationer, og den omhandler nogle få personer.

Konflikten i novellen er knyttet til søstrenes forhåbninger. De drømmer om at blive lykkeligt gift, men de ender begge med fatale skuffelser. Længslen bliver ikke indfriet. Emma får ikke præstesønnen. Fru Wiberg ænser hende ikke, men tilbyder hende blot en kage. Antonie regnes ikke for attraktiv længere. Doktorfruen ler af hendes mangel på appel, hvilket skyldes, at hun er blevet for gammel.

De afgørende situationer udspiller sig to gange. Første gang lærer vi, at præstesønnen er blevet forlovet med et godt parti. Emmas drøm brister. Anden gang er det Antonie, der står for skud. Her placeres hun i rollen som tilskuer i stedet for at blive ballets hovedperson, som hun og hendes familie har håbet på. I den forstand indeholder ”Den sidste Balkjole” et afgørende vendepunkt, hvad der er typisk for genren.

Novellen omhandler Emma og Antonie. De er de absolutte hovedpersoner, og det er deres historie, vi skal følge og føle med. Vi præsenteres for deres forhistorie gennem flashbacks. Derigennem lærer vi en del om, hvordan det var at være en familie uden en mandlig autori...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind