[0]

Grøn markedsføring

I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive din debatterende artikel om grøn markedsføring. Opgavehjælpen er til opgave 4 ved skriftlig eksamen i Dansk A på STX 10. august 2022.

Vi gennemgår opgaveformuleringen og viser, hvad der er vigtigt at lægge mærke til. Vi hjælper dig også med at undersøge teksterne i opgavesættet, så du forstår, hvad de grundlæggende drejer sig om, og hvilke relevante synspunkter og/eller eksempler, som de indeholder.

Derudover får du gode ideer til, hvordan du kan diskutere og debattere emnet på en nuanceret måde, som leder frem mod et skarpt hovedsynspunkt. Desuden kan du høre vores podcast, hvor vi går helt tæt på materialet og giver dig endnu flere ideer.

Her kan du læse vores generelle råd om brugen af opgavehjælp.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra opgavehjælpen:

Der er syv forskellige former for greenwashing

Thaagaard citerer en amerikansk organisation ved navn ”Underwriters Laboratories”, som opremser syv forskellige former for greenwashing. Alle eksemplerne kan være relevante i forhold til den debatterende artikel. Det er dog især vigtigt at bide mærke i to af eksemplerne i forhold til de to reklamefilm, der indgår i opgaven.

Det ene eksempel kalder Thaagaard for ”det skjulte regnestykke”:

Nogle produkter fremhæves som bæredygtige, fordi de for eksempel er lavet af økologisk bomuld. Men hvis man så har tilsat en masse giftstoffer i farvningen, er det jo ikke specielt bæredygtigt alligevel.

Virksomheder kan rettelig fremhæve visse bæredygtige træk ved deres produkter, men måske er der andre klimabelastende træk, som ikke bliver nævnt i markedsføringen. På den måde kommer produktet til at fremstå mere klimavenligt, end det er. 

Et andet eksempel kalder Thaagaard for ”vage formuleringer”:

Man ser ofte formuleringer som ”naturlig” eller ”uden tilsætningsstoffer”. Men det betyder jo ikke, at det er et bæredygtigt produkt...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Grøn markedsføring

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.