Er virksomhederne altid så ansvarlige, som de siger?
- Præsentation og resumé
- Arbejdsspørgsmål
- Synspunkter
- Det er svært for forbrugerne at finde de mest klimavenlige produkter
- Greenwashing er, når et produkt markedsføres på en måde, så det virker mere klimavenligt, end det i virkeligheden er
- Greenwashing er ikke altid bevidst
- Der er syv forskellige former for greenwashing
- Der er behov for bedre lovgivning på området
Præsentation og resumé
Afsender: Dennis Friis Thaagaard
Udgivelse og dato: Kristeligt Dagblad, 28. februar 2018
Genre: Debatindlæg
”Er virksomhederne altid så ansvarlige, som de siger” er et debatindlæg af Dennis Friis Thaagaard. I debatindlægget definerer Thaagaard begrebet greenwashing.
Han forklarer, hvordan det som forbruger kan være uoverskueligt at finde frem til de mest bæredygtige produkter. Han nævner også syv eksempler på, hvordan greenwashing foregår i praksis. …
...
Arbejdsspørgsmål
Hvorfor mener Thaagaard, at grøn markedsføring gør det sværere for forbrugerne at finde de mest klimavenlige produkter?
Hvordan definer…
...
Synspunkter
Dennis Friis Thaagaard argumenterer overordnet for, at det er problematisk, når virksomheder appellerer til klima- og miljøbevidsthed i deres markedsføring. Markedsføringen ender nemlig ofte med at forvirre forbrugerne, fordi den er manipulerende eller misvisende.