Podcast

Lyt til podcasten, som hjælper dig med at skrive en debatterende artikel om grøn markedsføring. Artiklen var opgave 4 ved skriftlig eksamen i Dansk A på STX 10. august 2022.

I podcasten ser vi nærmere på teksterne og reklamefilmene fra opgavesættet, og med udgangspunkt i opgaveformuleringen får du nogle bud på, hvordan du kan skrive din debatterende artikel, og hvad du kan bruge materialet til.

Du kan høre mere om:

00:00 Introduktion til opgaven og valg af synspunkt

02:35 Er virksomhederne altid så ansvarlige, som de siger? (tekst 4a)

06:25 Greta Thunberg tager fejl - greenwashing er en dyd (tekst 4b)

11:55 Klimakontrolleret gris (tekst 4c)

17:35 Adidas Primeblue - Stop Plastikforurening (tekst 4d)

26:00 Hvordan griber du debat og diskussion an?

I podcasten medvirker to af Studienets redaktører. Michael er cand.mag i Dansk og Filosofi, og Jon er cand.mag. i Engelsk og Filosofi. Signe er vært for podcasten.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra podcasten:

Vi skal tale om, hvordan man kan skrive en debatterende artikel om grøn markedsføring. Artiklen skal undersøge, om det overvejende er positivt eller negativt, at virksomheder appellerer til klima og miljøbevidsthed i deres markedsføring. 

Og for at diskutere de her spørgsmål har vi fået to artikler, som hedder "Er virksomhederne altid så ansvarlige, som de siger?" og "Greta Thunberg tager fejl. Greenwashing er en dyd", som vi kan bruge til at skrive artiklen ud fra. Og det er Jon og Michael, som er redaktører i Dansk, som jeg har med til at se på, hvordan vi kan skrive den her artikel. Michael hvordan synes du, vi skal gå til opgaven? 

Man skal starte med det sidste punkt i denne her punktopstilling, der er i opgaveformuleringen. Som er det punkt, der står mindst i, men som faktisk er det vigtigste i at skrive en en fremragende debatterende artikel. 

Det sidste punkt, det hedder at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt. 

Det vil sige, at man skal mene noget, og vi har jo fået et dilemma stillet op: Er det overvejende positivt eller negativt, når virksomheder appellerer til klima- og miljøbevidsthed i deres markedsføring? Så det er det emne, man skal mene noget om. Man får foræret to holdninger. Man kan sige, at det er positivt, at vi får sat fokus på miljø, og at virksomheder tænker det ind i deres markedsføring...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind