Undersøg og forstå teksterne

I denne del af opgavehjælpen hjælper vi dig med at undersøge og forstå teksterne fra opgavesættet til den debatterende artikel om grøn markedsføring. 

Opgaven indeholder to debatindlæg samt to reklamefilm. Debatindlæggene giver dig nogle hovedsynspunkter og argumenter, som du kan bruge i din diskussion af emnet. De to reklamefilm giver dig noget eksempelmateriale at arbejde med. 

  • I debatindlægget ”Er virksomhederne altid så ansvarlige, som de siger?” definerer Dennis Friis Thaagaard begrebet greenwashing og opstiller syv eksempler på, hvordan virksomheder kan lyve sig selv grønnere, end de er. 
  • I debatindlægget ”Greta Thunberg tager fejl – greenwashing er en dyd” argumenterer Timme Bisgaard Munk for, at greenwashing er et positivt fænomen, fordi det vidner om en øget klimabevidsthed i befolkningen. 
  • Reklamefilmen ”Klimakontrolleret gris” forsøger at sælge dansk svinekød ved at argumentere for, at de danske svineproducenter gør en indsats for at reducere deres klimaaftryk. Reklamen forsøger at få dansk svinekød til at fremstå som et klimavenligt valg.
  • Reklamefilmen ”Adidas Primeblue – Stop Plastikforurening” er et forsøg på at sælge løbesko, der delvist er lavet af genbrugsplast, der er opsamlet fra havet. Reklamefilmen viser billeder fra Maldiverne, hvor plastikforureningen er enorm. Reklamen sælger løbeskoene som en del af løsningen på problemet med plastforurening i verdenshavene. 

Vi gennemgår teksterne, så det er nemt for dig at bruge dem, når du skal skrive din opgave. Du skal derfor se undersøgelsen af teksterne som en del af forarbejdet til din debatterende artikel. Du får også nogle arbejdsspørgsmål til hver af teksterne, som kan hjælpe dig godt igang....

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind