Den debatterende del

Herunder hjælper vi dig med at skrive den debatterende del i din opgave om grøn markedsføring. Vi foreslår her tre forskellige hovedsynspunkter, du kan argumentere for. Bemærk at det er tre forskellige forslag. Du skal altså kun udvælge ét af dem. 

Synspunkt 1: Grøn markedsføring er godt

Du kan vælge at argumentere for det hovedsynspunkt, at det overvejende er positivt, at virksomheder appellerer til klima- og miljøbevidsthed i deres markedsføring. 

Hvis du vælger dette synspunkt, kan du argumentere med udgangspunkt i Timme Bisgaard Munks synspunkt, at grøn markedsføring påvirker de sociale normer i en mere klimavenlig retning. Reklamer har nemlig en stor magt til at påvirke folks ønsker og begær. Ved at fremstille det klimavenlige som særligt tiltalende, vil forbrugerne i højere og højere grad begynde at vælge de bæredygtige produkter. 

Grøn markedsføring kan på den måde forvandle klimabevidsthed fra en idealistisk pligt til et forbrugergode, som der er social status og tilfredsstillelse i at stræbe efter. 

Opgaveformuleringen beder dig om at inddrage ”overvejelser over virkemidlerne” i mindst én af de to reklamefilm. Her kan du måske underbygge dit synspunkt med et eksempel fra Adidas-reklamen. 

Løberen Mathilde forklarer, hvordan den øgede bevidsthed om problemet har fået hende til at ændre sine vaner ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind