Klimakontrolleret gris
- Præsentation og resumé
- Arbejdsspørgsmål
- Eksempler
- Reklamen vender begrebet ’klimasvin’ på hovedet
- Billedsiden giver et indtryk af, at svineopdræt er hyggeligt og bæredygtigt
- Reklamen fremhæver, at landbruget bruger gylle som biobrændsel
- Reklamen indrømmer, at landbruget endnu ikke er i mål i forhold til bæredygtighed
- Reklamen fremhæver et særligt mærke, som forbrugerne skal kigge efter
Præsentation og resumé
Afsender: Danish Crown
Udgivelse og dato: Reklamefilmen er fra 2020 udkom på Landbrug & Fødevarers Youtubekanal.
Genre: Reklamefilm
”Klimakontrolleret gris” er en reklamefilm af svinekødsproducenten Danish Crown. Reklamen brander d…
...
Arbejdsspørgsmål
Hvilken virkning har det, at reklamen vender værdiladningen af ordet ”klimasvin” på …
...
Eksempler
Herunder kan du se en række eksempler på, hvordan ”Klimakontrolleret gris” appellerer til klima- og miljøbevidsthed i markedsføringen af dansk svinekød.
Reklamen vender begrebet ’klimasvin’ på hovedet
Reklamen begynder med billeder af en landmand, der skovler foder i sin lade. På lydsiden siger en voiceover:
VOICEOVER: I Danmark findes der mange klimasvin. Og det er vi faktisk lidt stolte af.
[00:00-00:05]
Mens den anden sætning bliver udtalt, klipper reklamen til billeder af en masse smågrise. Det er altså dem, ikke landmændene, som er klimasvinene.
Reklamen indleder altså med at ta…