Hvad er en kampagnefilm?

Formålet med en kampagnefilm er at påvirke

En kampagnefilm er en kort video, som prøver at påvirke målgruppens holdninger eller handlinger via en række virkemidler. Et eksempel er Rådet for Sikker Trafik, der i en kampagnefilm ønsker at få os til at være mere opmærksomme, når vi kører bil. Rådet arbejder nemlig for færre ulykker i trafikken. 

Når du analyserer kampagnefilm, skal du derfor være meget bevidst om, at filmen er lavet med en intention om at påvirke dig. Din analyse vil derfor ofte lægge meget fokus på at undersøge, hvordan filmens virkemidler og øvrige elementer bidrager til at skabe den påvirkning. I nogle tilfælde kan du også have brug for at lave en afsluttende vurdering af, om kampagnefilmen rent faktisk vil virke overbevisende overfor sin målgruppe.

Kampagnefilm kan have forskellige typer afsendere

Kampagnefilm kan være udgivet af forskellige typer af afsendere, og det kan  påvirke hvilke typer budskaber, som de enkelte film prøver at præsentere. 

Myndigheder eller organisationer under myndigheder vil fx typ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind